02/793 09 34

Ma - Vr9u30 - 18u

Momenteel niet bereikbaar
14-10-2022 | Sport en vitaliteit

10 redenen waarom je niet zo snel afvalt als verwacht

Geschreven door Niels afvallen gezond leven gewicht verliezen

Wanneer je gewicht verliest, werkt je lichaam soms tegen. In het begin val je misschien een aanzienlijke hoeveelheid af zonder al te veel moeite, maar het gewichtsverlies kan vertragen of zelfs stoppen na verloop van tijd. Dat kan verschillende redenen hebben. Lees verder en kom te weten waarom je dieet niet zo vlot loopt of blijft lopen als je had gehoopt.

1.    Je valt af zonder dat je het weet

Als je gewicht plots gestabiliseerd is hoef je niet meteen te panikeren. Het komt vaak voor dat het cijfer op je weegschaal voor een paar dagen of zelfs weken hetzelfde blijft. Dat betekent niet per se dat je geen vet verliest. Je lichaamsgewicht fluctueert sowieso en kan soms zonder reden een of twee kilo afwijken. Dat hangt af van wat je eet, maar ook je hormonen kunnen bijvoorbeeld een effect hebben op hoeveel water je lichaam vasthoudt. Tegelijkertijd is het ook mogelijk dat je spieren zich ontwikkelen op het moment dat je vet verliest, vooral als je net bent begonnen met sporten. Daarom kan het nuttig zijn om je voortgang met andere middelen dan een weegschaal bij te houden. Je kan bijvoorbeeld je buikomtrek of vetpercentage elke maand meten. Let ook op de manier waarop je kleren passen. Als je gewicht dus een tot twee weken blijft hangen, hoef je je geen zorgen te maken.

2.    Je houdt je voeding niet goed bij

Wanneer je op dieet bent is het belangrijk om je bewust te zijn van wat je eet. Je weet misschien niet precies hoeveel je eet op een dag en dat kan je alleen verhelpen door dit nauwkeurig bij te houden, vooral in het begin. Je kan het opschrijven in een voedingsdagboek of via apps die meteen ook calorieën voor je tellen. Zo kan je een idee krijgen van welke voeding de boosdoener kan zijn. Het nadeel is wel dat voeding en calorieën bijhouden kan leiden tot een obsessie en eetstoornissen. Probeer dus in het begin in te schatten wat gepaste keuzes en portiegroottes zijn op basis van wat je at en houdt daarna een consistente routine aan.

3.    Je eet niet genoeg eiwitten

Wanneer je wil afvallen, spelen eiwitten hierbij een essentiële rol. Als 25 tot 30% van je calorieën eiwitten zijn, kan je metabolisme 80 tot 100 calorieën sneller werken en heb je minder snel een hongergevoel. Dat komt deels door de effecten van proteïne op hormonen die je appetijt controleren, zoals ghreline. Probeer je eiwitten bij je ontbijt te concentreren, zodat je doorheen de dag minder snel geneigd bent om te snoepen. 

4.    Je drinkt te weinig water

Het is om veel redenen belangrijk om gehydrateerd te blijven, maar water drinken kan je ook helpen met af te vallen. Door voor je maaltijd een glas water te drinken, zal je sneller vol zitten. Hierdoor krijg je minder calorieën binnen, wat je gewichtsverlies vooruit kan helpen. Verder zijn het studies die suggereren dat je 24 tot 30% meer calorieën verbrandt gedurende anderhalf uur als je water drinkt.

5.    Je doet niet aan mindful eten

Mindful eten is een zeer efficiënte techniek om af te vallen. Het is hierbij de bedoeling dat je trager eet met zo weinig mogelijk afleidingen. Ga dus aan tafel zitten om te eten en zet hierbij geen tv op of ander entertainment. Focus met al je zintuigen op je maaltijd en geniet van elk aspect: de geur, textuur, smaak, … Let goed op het moment wanneer je lichaam voldoende heeft en stop dan ook meteen met eten. 

6.    Je drinkt nog steeds suiker

Suikerrijke dranken zijn dikmakers en je hersenen compenseren niet voor deze calorieën door minder te eten tijdens je maaltijden. Dranken die veel suiker bevatten doen eerder aan frisdranken zoals cola denken, maar ook producten die gemarket worden als ‘gezond’ bevatten soms meer suiker dan je zou denken. Kijk dus altijd de voedingswaarden op het etiket na als je aan het diëten bent. Ook vruchtensappen zonder vezels zijn problematisch en drink je best niet in al te grote hoeveelheden. Een glas fruitsap kan evenveel suiker bevatten als meerdere stukken fruit.

7.    Je eet te weinig hele, onbewerkte voeding

Wat je eet is minstens zo belangrijk als hoeveel je eet. Veel diëten focussen op de hoeveelheid van wat je eet en hoeveel calorieën de voeding bevat, maar de kwaliteit van je eten is ook belangrijk. Hele, onbewerkte voedingsmiddelen zoals groenten, noten en zaden bevatten veel eiwitten en vezels. Hierdoor gaat je honger snellen over, waardoor je tussen maaltijden minder geneigd zal zijn om iets te eten.

8.    Je slaapt niet genoeg

Een goede nachtrust is essentieel voor een goede fysieke en mentale gezondheid. Dat betekent dat het dus ook een positieve invloed heeft op je gewicht. Er is onderzoek dat suggereert dat slaaptekort een van de grootste risicofactoren is voor overgewicht.

9.    Je drinkt te veel alcohol

Tijdens je dieet is het belangrijk om calorieën te tellen en dat geldt voor zowel eten als drinken. Bier, wijn en gesuikerde alcoholische dranken bevatten relatief veel calorieën in vergelijking met andere dranken. Als je alcohol wil drinken, houd het dan op sterkedranken zoals vodka gemengd met calorie-arme dranken. De alcohol zelf bevat zo’n 7 calorieën per gram, dus overweeg om tijdelijk geen of minder alcohol te drinken als je op dieet bent.

10.     Je hebt te hoge verwachtingen

Niet iedereen valt op hetzelfde tempo af en in de meeste gevallen duurt dit proces langer dan je zou willen of hopen. Het kan vooral ontmoedigend zijn als je in het begin veel gewicht verliest, maar deze vooruitgang plots ophoudt. Niet veel mensen kunnen een tempo van 1 kilo per week voor een lange periode blijven aanhouden. Verder is het belangrijk om realistische verwachtingen te hebben wanneer het over je uiterlijk gaat. Wanneer je al wat gewicht bent kwijtgeraakt, kan je even een pauze inlassen door evenveel calorieën te eten als je verbrandt. Je kan later altijd de draad weer oppikken.

 

Als je op dieet bent kan je gewichtsverlies plots vertragen of zelfs stoppen. Of misschien ben je net begonnen en verloopt het niet zo vlot als je verwacht. Je kan een beetje aan troubleshooting doen door je levensstijl en keuze van voeding aan te passen, maar het blijft ook belangrijk dat je realistische verwachtingen hebt over hoe snel je lichaam gewicht kan verliezen. Geduld is een moeilijke drempel om te overkomen tijdens het diëten, maar wanneer je de resultaten ziet zal het wachten waard zijn.
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels