30-10-2019 | Verzorging - lichaam, gelaat, huid

De beste oplossingen tegen een droge huid in de winter

Kou is zeker niet de beste vriend van onze huid. Het maakt hem gevoelig, droogt hem uit en verzwakt hem. Om de conditie van onze droge huid in de winter te verbeteren, volgt hier het beste advies van een dermatoloog.

Droge huid in de winter; kwestie van circulatie

Bij lage buitentemperaturen treedt vasoconstrictie, of vernauwing van de bloedvaten, op. "De kou dwingt het lichaam, dat altijd dezelfde temperatuur moet hebben, zich op te warmen. En dat gaat ten koste van de huid," legt Dr Elisabeth Berrissoul, medeoprichtster en dermatologe van Epiderm, uit.

Signalen van droge huid in de winter

Hoe weet je of je droogtezones hebt? Je ziet dode witte huid die aan de oppervlakte van de huid blijft. Het is ruwer om aan te raken. In het gezicht kan wat roodheid verschijnen. Het is ook mogelijk dat er darts of kleine huiddesquamaties zijn. Op het lichaam hebben bepaalde zones, zoals de ellebogen of de knieën, de neiging om er korrelig of hoornachtig uit te zien. "Dit is het fenomeen van keratosis pilaris," legt de dermatoloog uit. De huid voelt strak aan en jeukt.

Hoe verzacht je een droge huid in de winter

geeft ons een paar tips om ons te beschermen tegen uitdroging tijdens de winter.

Voeding:

  • Op het niveau van het bord verhogen we de vitamine A die we vinden in boter, eieren, vlees, en de omega-3 en 6 die we vinden in noten, amandelen, hazelnoten.
  • U moet regelmatig water drinken en uw consumptie van koffie, alcohol en tabak, die het lichaam uitdrogen, beperken.

Op dagelijkse basis:

  • We denken eraan een sjaal om te doen tot het einde van onze neus om onze huid en de meest gevoelige delen te beschermen.
  • Beperk in uw huis de temperatuur tot 20°C en bevochtig de lucht om grote verschillen tussen binnen en buiten te voorkomen.
  • Kies voor zeer warme kleding om uw huid te beschermen.
  • Lippen, handen, voeten en ogen moeten goed geïsoleerd zijn tegen de kou, vooral als u naar de bergen gaat. Wintersport betekent zonnebril, handschoenen, wollen sokken en lippenbalsem met SPF.

Verzorging:

  • Op het gezicht veranderen we de textuur en kiezen we voor rijkere en meer vochtinbrengende crèmes.
  • Er wordt minder gescrubt (niet meer dan eenmaal per week bij een vette huid en om de 15 dagen bij een normale tot droge huid).
  • We verhogen de frequentie van vochtinbrengende maskers (twee keer per week).

De winter is in het land en onze huid heeft dit al zeker opgemerkt! De wind, de koude, de regen, ... Onze handen en ons gelaat worden niet gespaard. Gelukkig bestaan er verschillende tips en tricks om een trekkerige, jeukerige, schilferige, enz. huid te voorkomen. Maar we kunnen het niet genoeg zeggen, wanneer het gaat over een droge huid: het is beter om te voorkomen dan te genezen!

Lees hier: 10 tips en tricks om een droge huid tijdens de winter te vermijden:

1.      Bedek jezelf voldoende

De belangrijkste oorzaken van een droge huid zijn natuurlijk de weersomstandigheden en de koude. Je doet er dus goed aan om voldoende warme en bedekkende kleding aan te doen zodat je het gelaat, maar ook je handen en je oren kan beschermen tegen het slechte weer.  Ons motto hier is dus: handschoenen en muts aan!

Probeer ook te vermijden dat je het thuis of op kantoor te warm stookt, want je huid schrikt terug voor dit grote temperatuurverschil.

2.      Hydrateer je langs de binnenkant zodat dit zichtbaar is aan de buitenkant

Drink voldoende water doorheen de dag om te vermijden dat je huid gaat uitdrogen. En ja, als het minder warm is, zal je ook wel minder dorst hebben (of toch minder vaak in ieder geval). Maar zelfs tijdens de wintermaanden heeft je lichaam minstens 1,5 liter water per dag nodig opdat de huid voldoende gehydrateerd blijft en optimaal kan functioneren.

Zelfs tijdens de wintermaanden heeft je lichaam minstens 1,5 liter water per dag nodig opdat de huid voldoende gehydrateerd blijft en optimaal kan functioneren.

3.      Eet evenwichtig en gevarieerd

De huid heeft behoefte aan essentiële voedingsstoffen om zich te beschermen en haar structuur terug op te bouwen. Bepaalde vitaminen en mineralen dragen bij tot de normale werking van de huid, zoals vitamine A en C en jodium bijvoorbeeld. Zorg dus dat je voldoende seizoensfruit eet zoals pompelmoes, appelsienen, citroen, kiwi’s, mandarijnen en clementines. Wanneer nodig, kunnen er ook altijd bepaalde voedingssupplementen ingenomen worden voor dat extra duwtje in de rug om een reserve aan vitaminen en mineralen op te bouwen!

4.      Breng een goede, hydraterende crème aan

Een hydraterende crème is onmisbaar tijdens de winter, zeker voor diegenen die al hoofdzakelijk een droge huid hebben. Breng 's ochtends een dagverzorging aan op het gelaat, zodat de huid beschermd wordt tegen externe factoren, en breng een nachtverzorging aan voor het slapengaan, om zo de regeneratie van de huid te bevorderen en ook de strijd aan te gaan tegen huidveroudering.

Let er op dat je steeds kiest voor natuurlijke en kwaliteitsproducten. Bepaalde goedkopere producten bevatten verschillende chemische bestanddelen die de huid op lange termijn kunnen beschadigen.

5.      Reinig eerst de huid

Breng altijd pas de crème aan nadat de huid gereinigd werd, anders verhinderen de onzuiverheden een goede penetratie van de verzorging in de huid. Bij voorkeur breng je dus een verzorging aan na het douchen of baden of na de dagelijkse reiniging van je huid. Ook is het zo dat water de huid uitdroogt. Vermijd dus te heet water tijdens het baden of douchen en vergeet niet dat je je huid steeds goed moet hydrateren na het zwemmen, want chloor droogt de huid extreem uit.

6.      Gebruik een serum

Een serum is een specifieke verzorging die zelfs de diepste huidlagen hydrateert. Het is een onmisbaar product om de strijd tegen vroegtijdige huidveroudering aan te gaan en kan als aanvulling gebruikt worden op andere hydraterende verzorgingen (crème, melk, lotion, enz.). Je brengt deze best aan onder je dag- of nachtverzorging, met extra aandacht voor de oogcontour.

NB: bepaalde serums kunnen zelfs toegevoegd worden aan de dagcrème om zo het effect ervan te versterken.

Bepaalde serums kunnen zelfs toegevoegd  worden aan de dagcrème om zo het effect ervan te versterken.

7.      Scrub de huid ook regelmatig, maar niet te vaak, en geef zeker ook eens de voorkeur aan hydraterende maskers.

Een scrub, of een peeling voor de huid, speelt een belangrijke rol in de regeneratie ervan. Deze laat het toe om ongewenste partikels te verwijderen, zoals vervuiling, een teveel aan talg, enz. Omdat een scrub ook wat ruwer is voor de huid, mag deze echter niet meer dan 2 keer per week gebruikt worden.

Een hydraterend masker kan perfect gebruikt worden na een scrub om het geheel af te maken. Je kan deze ook alleen gebruiken, maar dan nadat de huid gereinigd werd. Breng het masker bij voorkeur 's avonds aan en laat het 5 tot 10 minuten inwerken voor een extreem zachte en goed gehydrateerde huid.

8.      Verwaarloos je handen, voeten en benen niet

Zelfs al lijken ze goed beschermd door je handschoenen, in je schoenen of je kleren, ook je handen en voeten zullen niet ontkomen aan dehydratatie.  In feite krijgt de huid niet voldoende zuurstof onder al die verschillende lagen kleren, wat niet bevorderlijk is voor de regeneratie.  Let er dus op dat deze goed gehydrateerd  worden.

Onze handen en voeten zijn overigens zeer gevoelig voor kloven, zeker wanneer de handen doorheen de dag frequent gewassen worden.

9.      Draag zorg voor je lippen

Een hydraterende stick voor de lippen is het tweede onmisbare item om uitdroging te voorkomen. Jup, het zijn onze lippen die de eerste tekenen van dehydratatie tonen, zoals schilferen of splijten. Zorg dus dat je hun verzorgt voordat de eerste pijnlijke kloofjes optreden.  Neem je lippenbalsem overal met je mee!

10. Verwen je pijnlijke handen en voeten tijdens de winter

Sommigen onder ons hebben handen en voeten die in de winter extra gevoelig zijn. Bepaalde zones, zoals de duimen, handen, tenen en hielen kunnen rood of blauw worden, een branderig of jeukerig gevoel geven, met tintelingen en zwellingen. De maatregelen die genomen moeten worden in geval van een slechte bloedcirculatie gaan wat verder dan enkel een simpele hydratatie van de huid.

Zo kan je de winter in alle schoonheid tegemoet gaan!

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels