08-01-2018 | Algemeen welzijn

10 tips om je te helpen stoppen met roken

Je moet geen roker zijn om het te weten: stoppen met roken is soms echt een hele strijd. Je zal in de volgende artikels enkele simpele en natuurlijke tips vinden om je te helpen stoppen met roken, maar ook om de zin in een sigaret te helpen weerstaan.

1.      Analyseer je rookgewoontes

Schrijf op iedere keer wanneer je een sigaret rookt doorheen de dag. Geef jezelf 2 à 3 weken de tijd om na te denken over ieder moment wanneer je zin hebt in een sigaret.  Je bereidt je zo psychologisch voor om te stoppen met roken.

2.      Maak een lijstje met wat je drijft om te stoppen met roken.

Schrijf ook alle voordelen op die je haalt uit het stoppen met roken, vooral voor jezelf en voor je gezondheid en cholesterol, maar ook voor je naasten. Denk ook aan factoren zoals de geur van schrale tabak waarvan je je niet langer moet weten te ontdoen, je tanden en je vingers zijn niet langer geel, je krijgt je smaak en reuk terug en natuurlijk ook het financiële aspect.

Denk ook aan factoren zoals de geur van schrale tabak waarvan je je niet langer moet weten te ontdoen, je tanden en je vingers zijn niet langer geel, je krijgt je smaak en reuk terug en natuurlijk ook het financiële aspect.

3.Prik een datum om te stoppen met roken      Prik een datum

Een goede voorbereiding is essentieel als we willen slagen in ons opzet en dus willen stoppen met roken. Plan dus zeker op voorhand vanaf welke datum je wilt stoppen met roken en kies natuurlijk voor een gewone, normale dag. Vermijd zo specifieke omstandigheden of moeilijke momenten; je moet je opperbest voelen op deze dag. Als je iemand anders kent die ook wil stoppen met roken, twijfel dan niet om samen een datum vast te leggen, zo kan je elkaar hierin ook steunen.

4.      Breng je omgeving op de hoogte

Verwittig je familie en vrienden dat je gaat stoppen met roken, zo kunnen zij je ook steunen, proberen om je niet in verleiding te brengen en je aanmoedigen om niet-roken vol te houden.

Niquitin nicotinevervanger5.      Bereid je actief voor

Gooi je pakjes sigaretten, maar ook je aanstekers en lucifers weg. Denk al na over de momenten waarop je systematisch rookt (na een maaltijd, aan de telefoon, bij een kop koffie), en voorzie iets waardoor je je sigaret kan vervangen (een glas water of een nicotinevervanger van Niquitin).

6.      Spendeer aan jezelf

Beoefen sport om spanning te verminderen en je fitter en sterker te voelen. Neem de trap in plaats van de lift, ga wandelen, zwemmen of lopen tijdens je middagpauze of neem een abonnement in een fitnesszaal.

Beoefen sport om spanning te verminderen en je fitter en sterker te voelen.

Stoppen met roken verdikken7.      Eet gezond

Personen die stoppen met roken hebben soms de neiging om hun sigaret te vervangen door een tussendoortje, wat hun handen en mond bezighoudt en dus het fysieke gemis verdoezelt. Het is dus ook zeker niet ongebruikelijk dat je enkele kilo's bijkomt als je stopt met roken.  Om te vermijden dat de kilo's erbij komen, kan je kiezen voor gezonde tussendoortjes zoals een appel of een wortel bijvoorbeeld.

8.      Denk aan je doel en blijf positief

Houd je doel en de voordelen voor ogen van de voortgang die je maakt en probeer positief te blijven. Laat je niet ontmoedigen als je eens een zwak moment hebt of als je opnieuw naar een sigaret grijpt. Zeg tegen jezelf dat deze kleine momenten van zwakte normaal zijn en dat dit niets te maken heeft met je kunnen om je einddoel te bereiken. Probeer de moed te hervatten en om hier sterker uit te komen.

Laat je niet ontmoedigen als je eens een zwak moment hebt of als je opnieuw naar een sigaret grijpt. Zeg tegen jezelf dat deze kleine momenten van zwakte normaal zijn en dat dit niets te maken heeft met je kunnen om je einddoel te bereiken.

9.      Vermijd moeilijke momenten

  • 's Ochtends: verander je routine: neem bijvoorbeeld dadelijk na het opstaan een douche en ontbijt altijd, ook al deed je dit voorheen niet.
  • Na de maaltijd: blijf niet te lang aan tafel zitten na het eten en ga een eindje wandelen na iedere maaltijd indien mogelijk.
  • Bars en alcohol: het is beter als je tijdens de eerste weken terrasjes vermijdt. Ga liever naar de bioscoop, het park, het theater, enz. of kies voor een niet-rokersruimte en profiteer van de gelegenheid om non-alcoholische drankjes te proeven die je nog niet kende.
  • Koffie: drink je koffie liever in een niet-rokersruimte. Als je bij je thuis bent, waarom verander je dan niet eens van ruimte? Wissel ook eens af met een thee of een cafeïnevrije koffie.

Rokersomgeving10. Blijf niet in de buurt van mensen die roken

  • Neem je pauze niet op het zelfde moment dat de rokers dit doen, of toch zeker niet op de zelfde plaats.
  • Vraag aan de rokers of ze niet in jouw buurt willen roken.
  • Vertel hun dat je gaat stoppen met roken, sommigen kunnen geïnteresseerd zijn in je voortgang en eventueel profiteren van de gelegenheid om ook vaarwel te zeggen tegen hun sigaret.

PS Wist je dat er Bach Bloesems bestaan om je te helpen stoppen met roken?

Zo kan je nu dus van start gaan: als je nog vragen hebt, of als je raad wenst, twijfel dan niet om contact op te nemen met je arts, apotheker of contacteer onze Viata apotheker.

Lees ook onze andere artikels over foute opvattingen over nicotinevervangers en over de verschillende soorten nicotinevervangers en de elektronische sigaret. Kortom, ontdek onze tips om nooit nog een sigaret aan te raken.

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels