11-09-2018 | Algemeen welzijn

6 tips om de overgang te vergemakkelijken

Zowel vrouwen als mannen hebben er last van: de overgang. Bij vrouwen zal deze periode zich uiten in opvliegers, prikkelbaarheid, vermoeidheid en menstruatieveranderingen. Ook mannen hebben last van erectieproblemen, verminderde energie en stemmingswisselingen. De meno- en penopauze kunnen vanaf het 40ste levensjaar opkomen. De gemiddelde leeftijd ligt echter tussen het 45ste en 55ste levensjaar.

Zowel mannen als vrouwen geven niet graag toe dat ze in de overgang zitten. Vaak wordt het geassocieerd met officieel ‘oud’ zijn. Dit is natuurlijk helemaal niet de grens van jong en oud, je bent maar net zo oud als je je voelt. De kwaaltjes die gepaard gaan met de overgang kunnen wel zeer vervelend zijn. Om deze periode in je leven te vergemakkelijken, geef ik je zes tips die je hierbij kunnen helpen. 

Pas je kleding aan

Deze tip is vooral voor de vrouwen. De meeste vrouwen hebben tijdens de menopauze zeer veel last van opvliegers of zoals in de volksmond: vapeurs. Zowel overdag als ’s nachts is dit een veelvoorkomend en vervelend kwaaltje. Om de warmte-opwellingen zoveel mogelijk te vermijden, pas je best je kleding aan. Zorg ervoor dat je dunne laagjes draagt, kies bij voorkeur voor katoenen kleding. Synthetische kledij stimuleren de zweetproductie waardoor je meer kans hebt op vapeurs. Door katoenen kleding in laagjes te dragen, kan je gemakkelijk iets uitdoen wanneer je het ineens te warm hebt! Zo voorkom je dat je opeens ergens staat te puffen en te zweten waardoor je zenuwen ook nog eens de hoogte in schieten.

Beweeg je wakker

menopauze bewegen

Vermoeidheid komt vaak voor, zowel bij vrouwen als bij mannen. Hoewel het tegendraads klinkt, is het belangrijk om veel te bewegen. Dit vermindert de vermoeidheid en geeft je lichaam een boost waardoor je je energieker voelt. Bovendien ontspant sporten je lichaam en stimuleert het gevoelens van geluk! Probeer een half uurtje per dag te bewegen in de buitenlucht. Een fietstochtje of een stevige wandeling kan de truc al doen maar als je sportief bent, mag je natuurlijk altijd intensievere activiteiten kiezen.

Eet bewust

Gezond eten is de basis voor een goede gezondheid. Door een gezond voedingspatroon aan te houden, kan je vermoeidheid inperken. Bovendien kan je er ook voor zorgen dat je gewicht tijdens de overgang onder controle blijft. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen opvliegers teweegbrengen. Denk hierbij aan zeer kruidige gerechten, suiker, alcohol en cafeïne.

Zorg voor een goede nachtrust

Om je overdag goed te voelen, is een goede nachtrust een absolute must! Tijdens de overgang is inslapen niet altijd evident. Om je slaap te verbeteren, zijn er een aantal dingen die je kan doen voor het slapen gaan. Zorg ervoor dat je ontspannen bent. Gestrest naar bed gaan zorgt namelijk voor een ondermaatse nachtrust. Drink daarom geen koffie of frisdrank voor het slapengaan en vermijd tv’s, smartphones en tablets een uur voor je gaat slapen. Doe een rustgevende of ontspannende handeling in de plaats. Neem een warm bad, maak een korte wandeling, luister naar muziek of lees een boek. Deze activiteiten stimuleren een positieve nachtrust. 

Gebruik de natuur

menopauze natuur

Wanneer je in de overgang zit, kan het zeker nuttig zijn om naar natuurlijke middelen te grijpen die de kwaaltjes kunnen verminderen. Deze natuurlijke supplementen bevatten ingrediënten die de hormonale activiteit kunnen reguleren, opvliegers verminderen en de prikkelbaarheid verminderen. Daarnaast zijn er tal van natuurlijke voedingssupplementen die de slaap kunnen verbeteren. Voorbeelden van supplementen die een goede natuurlijke ondersteuning bieden tijdens de menopauze zijn Physalis Menopauze+, Ymea of Femarelle.

Vraag je huisarts om meer info

Heb je veel last van je overgang, aarzel dan niet om dit te bespreken met je huisarts. Je dokter kan eerst en vooral testen of je ook werkelijk in de overgang zit. Daarnaast kan de huisarts andere opties bieden om de menopauzale kwaaltjes te verminderen wanneer ze erg vervelend zijn. Wanneer je op een zeer jonge leeftijd in de menopauze komt, kan de huisdokter ook een hormonenbehandeling starten om het wat uit te stellen.

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels