02/793 09 34

Ma - Vr9u30 - 18u

Chat met ons

21-10-2022 | Algemeen welzijn

Akkermansia: de bacterie die je spijsvertering versterkt

Geschreven door Niels Darmflora darmproblemen cobiotica

Akkermansia muciniphila is een van de meest voorkomende bacteriesoorten in je darmen. Het zorgt ervoor dat je darmslijmvlies gezond blijft en beschermt je tegen bepaalde aandoeningen. Lees verder en kom alles te weten over waarom Akkermansia goed is voor je darmen, hoe je meer van deze bacterie kunt opnemen en wat cobiotica is.

Wat is Akkermansia en wat doet het voor je darmen?

 Akkermansia muciniphila is een van de bacteriën die het meest in de menselijke darm wordt aangetroffen (3-5%). De soort werd in 2000 ontdekt en sindsdien werd er veel onderzoek gedaan naar de gezondheidsvoordelen van deze bacterie. 

Bekijk ook: akkermansia muciniphila kopen van metagenics

Akkermansia voedt zich met het slijm in de wand van je dikke darm en stimuleert zo de het opnieuw aanmaken van het slijm en een verhoogde dichtheid van slijm-producerende cellen. Je darmslijmvlies is belangrijk voor je immuunsysteem, want naast voedzame stoffen passeren ook allerlei schadelijke stoffen het darmkanaal. Dankzij een gezonde darmflora blijft de werking ervan optimaal.

Bepaalde maagdarmziekten, zoals coeliakie (glutenintolerantie), prikkelbare darmsyndroom, chronische darmontsteking en diabetes type 2 zouden samenhangen met de bacteriën in het maagdarmkanaal. Met andere woorden, een lagere hoeveelheid Akkermansia in de darmen werd vastgesteld bij deze ziekten.

Wat kan je doen om de Akkermansia in je darmen te verhogen?

Je voeding aanpassen

Momenteel is het nog niet mogelijk om de bacterie als probioticum (in levende staat) in te nemen. Dat komt omdat het om een anaerobe bacterie gaat, wat betekent dat ze niet kunnen overleven als ze in contact komen met zuurstof.

Met een gezond voedingspatroon kan je wel het aantal A.muciniphila-bacteriën in je darmen verhogen. Voldoende groenten en fruit eten lijken een positief effect hebben op de groei, maar ook het tegenovergestelde is waar: vetrijke en ongezonde voeding leidt tot een vermindering van het aantal bacteriën. Ook vezelrijke voeding kan een A.muciniphila-tekort tegengaan omdat vezels onverteerd je darmen bereiken. Voorbeelden van geschikte voedingsmiddelen zijn:

  • Psyllium
  • Bruine bonen
  • Kikkererwten
  • Broccoli
  • Linzen
  • Artisjokken

Een andere categorie van voeding die goed is voor Akkermansia is voedingsmiddelen rijk aan polyfenolen, secundaire plantaardige stoffen. Voorbeelden zijn bosbessen, aroniabessen, veenbessen en noten. Ten slotte is visolie in de vorm van supplementen of vis zoals zalm, makreel, haring of heilbot ook een uitstekend middel om je darmflora te verbeteren.

Cobiotica innemen

Hoewel probiotica nog geen optie zijn, kan je wel cobiotica innemen. Een cobioticum is een middel dat specifieke voedingsdeeltjes bevat voor bacteriën. Dit bevordert de groei van ‘goede’ bacteriën in je darmen en gaat de groei van schadelijke bacteriën tegen. Hierdoor zal spijsvertering vlotter verlopen. Ook Akkermansia reageert goed op cobiotica en zal beter groeien als je het inneemt. Het wordt daarom vaak aangeraden voor bepaalde darmaandoeningen te behandelen. Vraag advies aan je arts als je darmproblemen hebt en cobiotica wil innemen.

 

Akkermansia muciniphila is een bacterie die in je darmen leeft en ervoor zorgt dat je darmslijmvlies gezond blijft. Een goede hoeveelheid Akkermansia in je darmen is goed voor de spijsvertering en het wegblijven van bepaalde ziektes. Je kan de groei ervan stimuleren door je voeding aan te passen of door cobiotica in te nemen.
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels