12-10-2018 | Algemeen welzijn

Als je energie je in de steek laat

Geschreven door Dr Aelbrecht magnesium energie verlies Co-enzym Q10 chronisch moe

Iedereen heeft wel eens een dipje, maar steeds meer mensen kampen het laatste decennium met een chronisch energietekort wat hen het normaal functioneren belemmert. 2% van de Belgische bevolking is chronisch moe.

Lees hieronder de informatie van Dr. Peter Aelbrecht, auteur van de 2 boeken "Homo energeticus" en "Homo energeticus receptenboek".

Een medische verklaring?

Geregeld vindt men geen puur medische verklaring voor het moe zijn en blijken bovendien alle verdere onderzoeken naar ernstige aandoenin- gen normaal te zijn. Wanneer men echter specifieke labo-analyses laat uitvoeren vindt men vaak een tekort aan essentiële voedingsstoffen zoals Magnesium en Co-enzym Q10 aan de basis van dit moe zijn. In een aantal gevallen kan een uitgeputte bijnier aan de basis liggen van de vermoeidheid door te veel hooi op de vork, men spreekt dan van burn-out.

Magnesium? magnesium stress

Een echt werkpaard op cellulair niveau is Magnesium. Het heeft zowel een invloed op je humeur (je humeur en je sombere stemmingen) als op de verwijding van bloedvaten en de stabilisatie van cellen, deze cellen zullen voor meer energie zorgen. Magnesium vind je onder meer in : donkergroene bladgroenten, pompoenpitten, zonnebloempitten, aman- delen, banaan en avocado.

Donkere chocolade bevat veel Magnesium, niet verwonderlijk dat we op moeilijke momenten er ongelofelijk zin in hebben. Met het huidige Westerse voedingspatroon is het niet gemakkelijk om voldoende mag- nesium uit de voeding te halen. Een Magnesiumsupplement innemen is dus geen slecht idee. Zorg er voor dat je Magnesiumsupplement bestaat uit een natuurlijk organisch zout van Magnesium (zoals bijv. Magne- siumglycerofosfaat) en niet uit een synthetisch anorganisch zout (zoals bijv. Magnesiumoxide of Magnesiumsulfaat).

Co-enzym Q10

Co-enzym Q10 is een anti-oxidant dat nodig is voor de produc- tie van ATP (= de vervoersvorm van energie in ons lichaam) in onze mitochondriën (dit zijn de energiecentrales van elke cel in ons lichaam). Co-enzym Q10 kan je niet terugvinden in voeding, dus bij een tekort dien je dit onder de vorm van een voedingssupplement bij te nemen. Let er bij de inname van Co-enzym Q10 steeds op dit onder zijn natuurlijk werkende vorm in te nemen. Deze natuurlijk werkende vorm noemt UBIQUINOL.

Bij een bijnieruitputting dien je naast voldoende rust, ook je bijnier op een zo natuurlijk mogelijke manier te ondersteunen. Hiervoor zijn er een aantal combinatiepreparaten op de markt waar verschillende adaptogenen met elkaar worden gecombineerd. Adaptogenen be- staan nog maar relatief kort in de farmacologische wereld. Het is een categorie van geneesplanten met een prachtige werking. Ze ondersteu- nen het aanpassingsvermogen van de mens aan allerlei veranderende omstandigheden, voornamelijk stresssituaties. Hoewel adaptogenen in onze westerse kruidengeneeskunde pas sinds kort bekend zijn was het concept in de traditionele geneeskunde van China en India al langer bekend. De adaptogenen die de bijnier het best ondersteunen zijn Maca en Schisandra.

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels