02/793 09 34

Ma - Vr9u30 - 18u

Momenteel niet bereikbaar
14-10-2022 | Sport en vitaliteit

Welk fruit is het beste om af te vallen?

Geschreven door Niels fruit gezonde voeding voedingsstoffen

Fruit zit bomvol vitamines, vezels en andere voedingsstoffen die nodig zijn voor een gezond voedingspatroon. Het bevat ook relatief weinig calorieën en door de hoge concentratie aan vezels val je zelfs makkelijker af. Fruit wordt zelfs geassocieerd met een lager gewicht en een lagere kans op diabetes, hoge bloeddruk, kanker en hartziektes. Lees verder en kom te weten welke fruitsoorten je het beste kunnen helpen met afvallen.

1.    Pompelmoes

De pompelmoes is een kruising tussen een pomelo en een appelsien. De vrucht wordt vaak geassocieerd met diëten en gewichtsverlies. In een halve pompelmoes zitten slechts 39 calorieën, maar het bevat 65% van de dagelijks bevolen hoeveelheid vitamine C. De rode varianten bevatten ook 28% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A. Verder heeft het ook een lage glycemische index, wat betekent dat het trager suikers in je bloed loslaat. Je kan pompelmoes gewoon zo eten, maar het is ook lekker in slaatjes en andere gerechten.

2.    Appels

Een appel is caloriearm en is erg vezelrijk: er zitten 166 calorieën en 5,4 gram vezels in een appel die ongeveer 223 gram weegt. Appels helpen ook bij het afvallen. Caloriearme vruchten zijn erg vullend, waardoor je doorheen de dag minder zal eten van andere maaltijden. Een appel is bijna 3 keer zo verzadigend als een stuk chocolade. Je kan een appel beter in zijn geheel eten dan geperst om het hongergevoel in te perken en je appetijt onder controle te houden. Je kan appels zowel rauw als in warme gerechten eten. Probeer een appel toe te voegen aan je granen, yoghurt, stoofpotjes en slaatjes.

3.    Bessen

Bessen zitten boordevol voedingsstoffen. Zo’n 74 gram blauwe bessen bevatten slechts 42 calorieën, maar voorzien je lichaam van 12% van je dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C en mangaan en 18% van je vitamine K, bijvoorbeeld. In 152 gram aardbijen zitten 50 calorieën, 3 gram vezels, 150% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C en 30% van het mangaan. Ook bessen zijn een goed voedingsmiddel om je honger te stillen. Verder zijn ze ook goed om je cholesterol en bloeddruk te verlagen en ontstekingen te verminderen. Dit zijn eigenschappen die in het bijzonder bevorderlijk zijn voor mensen met overgewicht. Je kan verse of bevroren bessen toevoegen aan granen of yoghurt, een smoothie maken, bessen toevoegen aan muffins of pannenkoeken en ze toevoegen in een slaatje.

4.    Steenvruchten

Steenvruchten zijn een groep seizoensvruchten met een vlezige buitenkant en een grote pit of ‘steen’ in het midden. Fruit dat binnen deze categorie valt is onder andere perziken, nectarines, pruimen kersen en abrikozen. Steenvruchten hebben een lage glycemische index, zijn caloriearm en rijk aan voedingsstoffen zoals vitamine A en C. Een middelgrote perzik (150 gram) bevat 58 calorieën, 130 kersen is gelijk aan 87 calorieën en twee kleine pruimen (120 gram) of vier abrikozen bevatten 60 calorieën. In vergelijking met ongezonde snacks zoals chips of koekjes zijn steenvruchten een voedzamere en verzadigende optie. Je kan ze vers, in stukjes in een fruitsla of gegrild in stoofpotjes eten.

5.    Passievrucht

Passievrucht is afkomstig van Zuid-Amerika en heeft een paarse of gele buitenkant met een pulp-achtige zadenmassa vanbinnen. Een passievrucht (18 gram) bevat slechts 17 calorieën en is een uitstekende bron van vezel, vitamine C, vitamine A, ijzer en kalium. Met vijf passievruchten haal je 42% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vezels binnen voor slechts 100 calorieën. Vezel is goed voor gewichtsverlies, want het vertraagt je metabolisme. Daardoor ga minder snel opnieuw honger krijgen. Verder voorziet passievruchtzaad je van ‘piceatannol’, een stof die bloeddrukverlagend zou werken en de insulinegevoeligheid zou verbeteren bij mannen met overgewicht. Je kan best het in zijn geheel eten voor af te vallen. Je kan het dan zo eten of je kan het als topping van desserts of in drankjes consumeren.

6.    Rabarber

Technisch gezien is rabarber een groente, maar het wordt in de keuken vaak behandeld als fruit. Het heeft slechts 11 calorieën per stengel, maar bevat wel 20% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine K en 1 gram vezel. Verder kunnen rabarbervezels een verhoogde cholesterol tegengaan, wat vaak gepaard gaat met overgewicht. Er bestaat ook onderzoek dat suggereert dat rabarber niet alleen voordelig is voor cholesterol, maar ook de werking van de bloedvaten kan verbeteren. Je kan rabarber aanbakken en eten bij granen of een stoofpotje. Ook in desserts kan het erg lekker zijn, maar zorg dan dat er niet te veel suiker in zit als je wil afvallen.

7.    Kiwi

Deze kleine, bruine vruchten kunnen felgroen of geel zijn en hebben kleine, zwarte zaadjes. Ze zijn rijk aan voedingsstoffen zoals vitamine C, vitaine E, folaat en vezels. Verder hebben ze ook een lage glycemische index, dus de suiker in dit fruit komt trager in je spijsverteringsstelsel terecht waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Een vrucht van 69 gram bevat 2 gram vezels. Je kan het rauw eten met of zonder schil en je kan er ook sap en slaatjes mee maken.

8.    Meloenen

In een meloen zitten weinig calorieën en veel water, wat goed is voor gewichtsverlies. Zo’n 150 tot 160 gram meloen bevat maar 46 tot 61 calorieën. Verder bevatten meloenen veel vezels, kalium en antioxidanten zoals vitamine C, bèta-caroteen en lycopeen. Watermeloen heeft wel een hoge glycemische index, dus let op dat je er niet te veel van eet. Je kan meloen in blokjes of balletjes toevoegen aan je fruitsla of je kan er smoothies of ijsjes mee maken.

9.    Sinaasappelen

Zoals alle citrusvruchten, zijn sinaasappelen caloriearm en bevatten ze veel vitamine C en vezels. Je raakt er ook snel door verzadigd: ze vullen vier keer beter dan een croissant en twee keer beter dan een muesli-reep. Veel mensen drinken sinaasappelsap in plaats van het in zijn geheel te eten, maar volledige vruchten zorgt ervoor dat je honger sneller over is. Je kan sinaasappel toevoegen aan je favoriete slaatje of dessert.

10.    Bananen

Als je op dieet bent, ben je misschien eerder geneigd om bananen te vermijden vanwege hun hoge suikerpercentage en calorieën. Het klopt inderdaad dat een banaan meer calorieën bevat dan ander fruit, maar ze bevatten ook meer voedingsstoffen. Ze bevatten kalium, magnesium, mangaan, vezels, antioxidanten en vitamine A, B6 en C. Verder hebben ze ook een gematigde glycemische index. Je kan ze zo eten of rauw of gebakken in talloze gerechten toevoegen.

 

Fruit is belangrijk in elk dieet of voedingspatroon en kan je helpen om af te vallen. De meeste fruitsoorten bevatten weinig calorieën en zijn rijk aan voedingsstoffen en vezels, wat kan bijdragen tot een verminderd hongergevoel. Het is ook altijd een beter idee om fruit in zijn geheel te eten in plaats van in de vorm van vruchtensap. Samen met gevarieerde voedingskeuzes en fysieke inspanning zal je dieet vlot verlopen.
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels