02/793 09 34

Ma - Vr9u30 - 18u

Chat met ons

05-01-2023 | Sport en vitaliteit

Hoe je darmbacteriën je kunnen helpen met afvallen

Geschreven door Niels microbioom Darmen metabolisme afvallen

Je lichaam bevat triljoenen bacteriën. Het grootste deel hiervan leeft in je darmen. Darmbacteriën spelen een belangrijke rol in het beschermen van je gezondheid. Zo communiceren ze met je immuunsysteem en produceren ze bepaalde vitamines die je lichaam nodig heeft. Daarnaast beïnvloeden ze ook de spijsverteringen en bepalen zo op een indirecte manier je gewicht. Lees verder en kom meer te weten over het effect van darmbacteriën op je gewicht.

Wat zijn darmbacteriën?

Er leven ontelbare bacteriën en microben op je huid en in je lichaam. Er zijn zelfs waarschijnlijk meer bacteriële cellen in je lichaam dan menselijke cellen. Het grootste deel van deze bacteriën zitten in het caecum, een deel van je dikke darm.

Sommige bacteriën in je darmen kunnen ziekten veroorzaken, maar de meesten zijn neutraal of zelfs essentieel voor je gezondheid. Darmbacteriën produceren bijvoorbeeld vitamine K en helpen je immuunsysteem om je lichaam te beschermen. Ze beïnvloeden ten slotte ook de manier waarop je voeding verteert en produceren stoffen die ervoor zorgen dat je je verzadigd voelt. Op die manier bepalen darmbacteriën je gewicht.

Darmbacteriën en de spijsvertering

microbioom afvallen gezondheidDarmbacteriën leven op de wand van je darmen en komen zo in contact met de voeding die je eet. Ze hebben dan ook een impact op welke voedingsstoffen je lichaam opneemt en de manier waarop je energie opslaat. Er bestaat onderzoek dat suggereert dat mensen met obesitas een heel andere samenstelling aan darmbacteriën hebben dan mensen met een gezond gewicht. Mensen met een gezonder gewicht hebben veel meer verschillende soorten bacteriën in hun darmen.

Een concreet voorbeeld van hoe bacteriën je gewicht beïnvloeden is het afbreken van vezels. Mensen kunnen zelf geen vezels verteren, maar bepaalde darmbacteriën kunnen dat wel. Wanneer ze vezelrijke voeding verteren, produceren ze stoffen die goed zijn voor de darmgezondheid en mogelijk tot gewichtsverlies leiden. 

Hoe darmbacteriën ontstekingen tegengaan

Ontstekingen ontstaan wanneer je lichaam het immuunsysteem activeert om infectie te bestrijden. Een ongezond voedingspatroon kan ook ontstekingen veroorzaken. Als je bijvoorbeeld te veel vet, suiker of calorieën consumeert, kan dit leiden tot een verhoging van ontstekingsstoffen in het bloed en het vetweefsel. Dit kan bijdragen aan gewichtstoename. 

Er bestaan zowel bacteriën die ontstekingen tegengaan als bacteriën die stoffen produceren die ontstekingen verergeren. De precieze werking van hoe darmbacteriën de ontstekingssystemen en het gewicht van de mens beïnvloed is nog niet bekend. Binnen dit domein is er dus nog bijkomend onderzoek nodig.

Je honger gaat over door je darm-microbioom

Je lichaam produceert verschillende hormonen die je eetlust reguleren, waaronder leptine, ghreline en peptide YY. Sommige onderzoeken suggereren dat bepaalde bacterie-soorten een invloed hebben op hoeveel van deze hormonen worden geproduceerd. Ander onderzoek wijst uit dat probiotische supplementen ook een invloed kunnen hebben op de eetlust via dit mechanisme.

Welke voeding is goed voor je darmbacteriën?

Bepaalde voeding is goed voor de hoeveelheid en de diversiteit van je darmbacteriën. Het kan waardevol zijn om hiervan meer te eten, want dit heeft indirect een positieve invloed op je gezondheid. Voorbeelden van voeding die bevorderlijk is voor je darm-microbioom zijn:

  • Volkoren granen
  • Fruit en groenten
  • Noten en zaden
  • Voeding rijk aan polyfenolen
  • Gefermenteerde voeding
  • Probiotica

Hier tegenover staat ook een lijst met voeding je schadelijk is voor de bacteriën in je darmen. Om je gezondheid te beschermen, kan je best de volgende voedingsmiddelen beperken of vermijden:

  • Gesuikerde voeding
  • Artificiële zoetstoffen
  • Ongezonde vetten

 

Je lichaam bevat een grote hoeveelheid bacteriën die je gezondheid op allerlei manieren beïnvloeden. Ook je gewicht kunnen ze controleren, omdat ze bepalen hoe voeding wordt opgenomen en je eetlust kunnen reguleren. Voeding zoals volkoren granen, fruit, groenten, noten en zaden is goed voor je darmbacteriën. Door veel van deze voeding te eten, zal je gezondheid en gewicht erop vooruitgaan.
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels