02/793 09 34

Ma - Vr9u30 - 18u

Momenteel niet bereikbaar
04-11-2022 | Algemeen welzijn

Darmgezondheid: hoe je darmproblemen herkent en oplost

Geschreven door Niels Darmflora darmproblemen microbioom

Heb je problemen met je stoelgang of heb je vaak last van buikpijn? Als je vermoed dat je darmproblemen hebt, kan het aanpassen van je levensstijl er misschien voor zorgen dat het microbioom in je darmen gezonder wordt en je algemene gezondheid verbetert. Lees verder en kom te weten hoe je microbioom werkt, hoe je darmproblemen herkent en wat je ertegen kan doen.

Wat is het microbioom in de darmen?

Microbioom verwijst naar de micro-organismen die in je darmen leven. Dat zijn zo’n 200 verschillende soorten bacteriën, virussen en funghi die in het spijsverteringsstelsel al dan niet bepaalde functies vervullen. Sommige van deze organismen zijn schadelijk voor de gezondheid, maar velen zijn voordelig of zelfs noodzakelijk voor een gezond lichaam. Er bestaat onderzoek dat suggereert dat het hebben van veel verschillende bacteriën in de darmen het risico vermindert op bepaalde aandoeningen zoals diabetes, IBD zoals Chrohn en Colitis Ulcerosa en psoriasis artritis.

Hoe beïnvloedt het microbioom van de darmen je gezondheid?

Er wordt steeds meer en meer onderzoek gedaan naar de complexe werken van de darmen en het effect ervan op onze algemene gezondheid. De darmgezondheid werd in het verleden reeds gelinkt aan gezondheidsaspecten zoals:

  • Het immuunsysteem
  • Mentale gezondheid
  • Auto-immuunziekten
  • Endocriene ziekten
  • Spijsverteringsziekten
  • Hartziekten
  • Kanker

Hoe groter de diversiteit aan bacteriën in je darmen, hoe beter je gezondheid. Het onderzoek naar de werking van het microbioom is nog aan de gang, maar we kunnen wel met enige zekerheid zeggen dat je darmgezondheid een belangrijke rol speelt in je algemene gezondheid.

Factoren die het microbioom in de darmen beïnvloeden

Het microbioom in de darmen functioneert bij iedereen anders en sommige mensen zijn gevoeliger voor bepaalde invloeden. Factoren die een invloed kunnen hebben op de hoeveelheid en diversiteit aan goede bacteriën in de darmen zijn bijvoorbeeld het voedingspatroon, omgeving, antibiotica, slaap, aanleg en stress.

7 symptomen van een slechte darmgezondheid

Vele factoren in het dagelijks leven kunnen je microbioom beïnvloeden, waaronder:

  • Teveel aan stress
  • Slaaptekort
  • Te veel verwerkte suikers
  • Antibiotica

Als je microbioom ontregelt raakt, kan dit op zijn beurt gevolgen hebben voor andere aspecten van je gezondheid, zoals:

  • Immuunsysteem
  • Hormonen
  • Gewicht
  • Risico op bepaalde aandoeningen

Wanneer weet je dat de gezondheid van je darmen de verkeerde kant uit gaat? Hieronder vind je enkele symptomen die kunnen wijzen op een slechte darmgezondheid.

1.    Maagproblemen

Problemen met de maag kunnen wijzen op problemen met je darmen. Voorbeelden zijn:

  • Opgeblazen gevoel
  • Constipatie
  • Diarree
  • Maagzuur

2.    Te veel suiker eten

Als je voedingspatroon veel verwerkte voeding en toegevoegde suikers bevat, kan dit het aantal en de diversiteit aan ‘goede’ bacteriën in je darmen beïnvloeden. Hierdoor loop je mogelijk meer risico op ontstekingen over het hele lichaam, wat weer kan leiden tot andere aandoeningen zoals kanker.

3.    Gewichtsschommelingen

gewicht darmproblemen darmenWanneer je plots veel afvalt of bijkomt zonder dat je lichaamsbeweging, voedingspatroon en porties veranderd zijn, kan dit een teken zijn van een slechte darmgezondheid. Als je darmen uit balans raken, kan je lichaam mogelijk op een andere manier voedingsstoffen absorberen, de bloedsuikerspiegel controleren en vet opslaan. Het slecht absorberen van voedingsstoffen kan leiden tot gewichtsverlies, maar een verhoogde ontsteking of insuline-resistentie kan gewichtstoename veroorzaken.

4.    Verstoorde slaap of langdurige vermoeidheid

Onderzoek wijst uit dat een verstoorde balans in de darmbacteriën gelinkt kan worden aan verstoorde slaap en slaaptekort. Hierdoor loop je kans op chronische vermoeidheid. De oorzaak is nog niet helemaal duidelijk, maar het schijnt wel te maken hebben met ontstekingen, metabolische werking en mentale gezondheid.

5.    Huidirritatie

Huidaandoeningen zoals psoriasis kunnen mogelijk gerelateerd zijn aan bepaalde soorten bacteriën in de darmen. Lage hoeveelheden van ‘goede’ bacteriën kunnen mogelijk het immuunsysteem negatief beïnvloeden. Een goede werking van het immuunsysteem is nodig voor de gezondheid van je organen, waaronder ook je huid.

6.    Auto-immuunziekten

Er zijn studies die een connectie hebben gevonden tussen de werking van de darmen en het immuunsysteem. Een slechte darmgezondheid kan systemische inflammatie verhogen en het goed functioneren van het immuunsysteem beïnvloeden. Hierdoor loop je meer risico op auto-immuunziekten, waarbij het lichaam de eigen cellen gaat aanvallen in plaats van schadelijke stoffen van buitenaf.

7.    Voedselintoleranties

Bij een voedselintolerantie heeft het lichaam moeite met het verteren van bepaalde voedingsmiddelen. Dit is niet hetzelfde als een voedselallergie, wat eerder een reactie is van het immuunsysteem op bepaalde voeding. 

Sommige intoleranties zoals lactose-intolerantie kunnen mogelijk veroorzaakt worden door een slechte samenstelling van bacteriën in de darmen. Hierdoor kan je moeite hebben met het verteren van bepaalde voeding, wat leidt tot symptomen zoals:

  • Opgeblazen gevoel
  • Diarree
  • Buikpijn
  • Misselijkheid

Er bestaan ook wetenschappelijke aanwijzingen die voedselallergieën linken aan darmgezondheid.

Wat kan je doen om je darmgezondheid te verbeteren?

Als je last hebt van symptomen zoals maagpijn, diarree of misselijkheid, heb je misschien een slechte darmgezondheid. Concreet wil dat zeggen dat de er te weinig ‘goede’ bacteriën in je darmen aanwezig zijn en er te weinig diversiteit is. Er zijn een aantal maatregelen die je kan nemen om je het microbioom in je darmen terug gezonder te maken.

Beperk je stressniveau

Stress is erg slecht voor meerdere aspecten van je gezondheid, waaronder ook de werking je darmen. Probeer dus de stress in je leven te beperken, in de mate van het mogelijke. Manieren om stress te verminderen zijn:

  • Mediteren
  • Wandelen
  • Een massage
  • Sociaal contact
  • Essentiële oliën verstuiven
  • Minder alcohol drinken
  • Lachen (kijk een komediefilm of stand-up optreden)
  • Yoga
  • Huisdieren

Zorg voor voldoende slaap

Slaaptekort of slaap van slechte kwaliteit kan ernstige gevolgen voor je darmgezondheid hebben, wat dan weer kan leiden tot meer slaapproblemen. Probeer minstens 7 tot 8 uur ononderbroken te slapen per nacht. Vraag advies aan een arts als je moeite hebt met goed te slapen.

Eet langzamer

Door voldoende te kauwen op je eten en je maaltijd trager op te eten, verlaag je de kans op het krijgen van obesitas en diabetes. Hierdoor verminder je ook spijsverteringsproblemen en behoud je een goede darmgezondheid.

Blijf voldoende gehydrateerd

Genoeg drinken kan de diversiteit van de bacteriën in je darmen bevorderen. Hierbij speelt de bron van het water ook een rol. Gehydrateerd blijven heeft een positieve impact op alle aspecten van je gezondheid en kan helpen om constipatie tegen te gaan. 

Neem pre- of probiotica

microbioom darmproblemen bacteriënEen pre- of probiotica supplement kan je darmgezondheid verbeteren. Prebiotica zijn een soort ‘voeding’ voor de goede bacteriën in je darmen en promoot de groei ervan. Probiotica bevatten de goede bacteriën zelf. Let op, als je ernstige gezondheidsproblemen of een zwak immuunsysteem hebt, kan je beter geen probiotica nemen. Weet ook dat niet alle probiotische supplementen van goede kwaliteit zijn en voordelig zijn voor je gezondheid. Als je twijfelt, vraag dan aan je dokter of probiotica een goede keuze zijn voor jou.

 

 

 

Check of je een voedselintolerantie hebt

Als je een voedselintolerantie hebt, kan je je microbioom verbeteren door trigger-voeding te vermijden. Wanneer je weet welke voeding je symptomen veroorzaken, kan het helpen om deze niet meer eten en zo je darmgezondheid verbeteren. Je hebt misschien een voedselintolerantie als je last hebt van de volgende symptomen:

  • Opgeblazen gevoel
  • Buikpijn
  • Diarree
  • Misselijkheid
  • Vermoeidheid
  • Refluxziekte

Probeer gezonder te eten

Op lange termijn zal je algemene gezondheid er baat bij hebben als je minder ongezonde voeding en meer gezonde voeding gaat eten. Je kan ook snel darmproblemen aanpakken door je voedingspatroon aan te passen. Beperk de inname van verwerkte voeding die veel vetten en suiker bevat. Vezelrijke voeding is goed voor het microbioom in je darmen. Daarnaast kan het ook helpen om voedingsmiddelen te consumeren die veel polyfenolen bevatten. Voorbeelden zijn:

  • Groenten
  • Fruit
  • Koffie
  • Thee
  • Wijn

Welke voeding is goed voor de darmen?

Als je je darmgezondheid wil verbeteren, is de eerste stap het aanpassen van je eetgewoonten. Vermijd verwerkte voeding die veel vet en geraffineerde suiker bevat om je microbioom gezond te houden en de groei van schadelijke bacteriën tegen te gaan. Hieronder vind je enkele voorbeelden van voeding die de groei van goede bacteriën in je darmen bevordert.

Vezelrijke voeding
  • Peulvruchten zoals bonen en kikkererwten
  • Volkorengranen, haver en quinoa
  • Groenten zoals broccoli en asperges
  • Noten zoals amandelen en pistachenoten
  • Fruit zoals appels en perziken
Gefermenteerde voeding (bron van probiotica)
  • Kimchi
  • Sauerkraut
  • Yoghurt
  • Kefir
Collageen-verhogende voeding  Collageenrijke voeding
  • Bouillon van beenderen getrokken
  • Zalmhuid
Voeding die helpt bij de collageenproductie
  • Citrusvruchten
  • Broccoli
  • Vlees
  • Eieren
  • Noten 
Look Er bestaan studies die suggereren dan look de diversiteit van bacteriën in de darmen bevordert en bijgevolg goed is voor de darmgezondheid. Hier wordt momenteel nog onderzoek naar gedaan.

 

Een gezonde samenstelling van bacteriën in je darmen is niet alleen belangrijk voor de werking ervan en het functioneren van de spijsvertering. Een slechte darmgezondheid kan leiden tot allerlei gezondheidsproblemen, zoals auto-immuunziekten of een aangetaste mentale gezondheid. Als je last hebt van symptomen zoals buikpijn, misselijkheid of een opgeblazen gevoel, kan je je microbioom verbeteren door aanpassingen aan je levensstijl en je dieet.
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels