02/793 09 34

Ma - Vr9u30 - 18u

Chat met ons

10-11-2022 | Aandoeningen

Wat is het darmmicrobioom en waarom is het belangrijk voor je gezondheid?

Geschreven door Niels Darmflora darmproblemen Darmen

Er leven onnoemelijk veel bacteriën, virussen en funghi in je lichaam. In zijn geheel noemen we deze groep micro-organismen het microbioom. Sommige bacteriën zijn schadelijk en veroorzaken ziekten, maar zijn ook soorten die essentieel zijn voor de werking van je lichaam en je gezondheid. Lees hier wat het darmmicrobioom of darmflora is, welke functies het vervult en wat het doet voor je algemene gezondheid.

Wat is het darmmicrobioom?

Microscopische, levende wezens zoals bacteriën, funghi en virussen noemen we micro-organismen of microben. Triljoenen microben leven in je lichaam, vooral de darmen en de huid. Het grootste deel leeft in het cecum, een deel van de dikke darm. Daarom spreekt met van het ‘darmmicrobioom’ of darmflora. 

Van alle soorten micro-organismen in het menselijk lichaam, zijn bacteriën het meest bestudeerd. Er zijn zelfs meer bacteriële cellen dan menselijke cellen in je lichaam. Verder is er ook een grote verscheidenheid aan soorten aanwezig. Zo zijn er ongeveer 1000 soorten aanwezig in de darmen met elk een ander effect op je lichaam. Sommigen zijn ziekteverwekkers, terwijl anderen onmisbaar zijn voor je gezondheid. 

Wat doet het darmmicrobioom?

We zijn zodanig geëvolueerd dat we met microben kunnen samenleven. De microben hebben op hun beurt geleerd hoe ze een belangrijke rol in het menselijk lichaam kunnen spelen. Zonder ons darmmicrobioom zou het erg moeilijk zijn om te overleven.

Al vanaf je geboorte heeft het microbioom een belangrijke functie in je lichaam. Je komt voor het eerst in contact met micro-organismen wanneer je door het geboortekanaal passeert. Naarmate je dan ouder wordt, zal je microbioom diverser worden en dus meer verschillende soorten gaan bevatten. Een diverse samenstelling in het microbioom is goed voor de gezondheid en wordt beïnvloed door wat je eet.

Effecten van je darmflora op je lichaam zijn: 

  • Het verteren van moedermelk: een van de eerste bacteriesoorten die zich ontwikkelt in de darmen van een baby is het Bifidobacterium. Deze bacteriën verteren de gezonde suikers in moedermelk die nodig zijn voor de groei.
  • Het verteren van vezels: Bepaalde bacteriën verteren vezels door ze om te zetten in korte-keten vetzuren, de welke heel belangrijk zijn voor de darmgezondheid. Vezels kunnen gewichtstoename, diabetes, hartziekten en het risico van kanker tegengaan.
  • Het controleren van je immuunsysteem: Je darmflora bepaalt ook hoe je immuunsysteem werkt. Het darmmicrobioom kan controleren hoe je lichaam op ontstekingen reageert door te communiceren met immuuncellen. 
  • De gezondheid van je hersenen beïnvloeden: Recent onderzoek suggereert dat het darmmicrobioom ook een effect op het centraal zenuwsysteem heeft, wat het functioneren van de hersenen controleert.

Het effect van je darmflora op je gewicht

darmen gewicht microbioomEr zijn duizenden soorten bacteriën in de darmen aanwezig, waarvan de meesten goed zijn voor de gezondheid. Een teveel aan ongezonde microben kan echter allerlei ziekten veroorzaken. Wanneer de verhouding tussen gezonde en ongezonde bacteriën uit balans raakt, spreekt men van een dysbiose in de darmen. Dit kan leiden tot gewichtstoename.

Je microbioom is niet genetisch bepaald, maar kan wel een invloed hebben op hoeveel je bijkomt. Daarom kan het nuttig zijn om probiotica in te nemen. Deze middelen of voeding bevatten levende, gezonde bacteriën en kunnen helpen om de balans te herstellen. Zo val je sneller en beter af. Let op, de verschillen zijn niet enorm groot.

Darmgezondheid en het microbioom

Je microbioom heeft een invloed op je darmgezondheid en kan een rol spelen in darmziekten zoals IBS en IDB. Een opgeblazen gevoel, krampen en buikpijn zijn symptomen van IBS die veroorzaakt kunnen worden door darm dysbiose, een disbalans van gezonde en ongezonde bacteriën in de darmen. Dat komt omdat de microben dan veel gas en andere stoffen produceren, wat kan bijdragen tot ongemakken in de darmen. 

Sommige bacteriën kunnen je darmgezondheid ook verbeteren. Bifidobacteria en Lactobacilli kunnen helpen met kloofjes in de darmcellen te dichten en een lekkende darm te voorkomen. Je vindt beide soorten in probiotica en yoghurt. Daar bovenop kunnen ze ook voorkomen dat schadelijke bacteriën zich aan de darmwand kunnen hechten om zo gezondheidsproblemen te veroorzaken. Door probiotica in te nemen kan je symptomen van IBS verminderen.

Het microbioom en je hart

Het is reeds duidelijk dat je darmflora gelinkt is aan allerlei systemen in heel je lichaam en je algemene gezondheid beïnvloedt. Het hart is ook een domein waar de bacteriën in je darmen een rol in kunnen spelen. Dat komt omdat ze de ‘goede’ HDL cholesterol en triglyceriden in je lichaam promoten. Lactobacilli kan je innemen als probioticum om je cholesterol te verminderen.

De keerzijde is dat ook de slechte bacteriën in je darmen je hart kunnen aantasten. Ze produceren TMAO (trimethylamine N-oxide), een stof die ervoor kan zorgen dat je aders geblokkeerd raken. Dat kan ernstige gevolgen hebben, zoals een hartaanval of een beroerte. Bepaalde bacteriën zetten de voedingsstoffen choline en L-carnitine (zit in rood vlees en dierlijke producten) om in TMAO, wat het risico op hartziekten verhoogt.  

Hoe je darmflora de kans op diabetes verlaagt

Je darmmicrobioom kan de kans op het krijgen van diabetes type 1 en 2 verlagen. Dat komt omdat bepaalde bacteriën je bloedsuikerspiegel in balans houden. Bijkomend werden schadelijke bacteriën gelinkt aan diabetes type 1.

Wat je darmmicobioom met je hersenen doet

hersenen darmen darmfloraJe darmflora kan een positieve invloed hebben op je hersenen. Sommige bacterie-soorten kunnen helpen met de productie van neurotransmitters, een stof in je hersenen die allerlei lichamelijke functies in gang zet. Serotonine is een voorbeeld van een neurotransmitter die voornamelijk in de darmen wordt aangemaakt. Daarnaast is er ook een fysieke connectie tussen de darmen en de hersenen via miljoenen zenuwen. Zo hebben je darmen ook een invloed op je hersenen in de zin dat ze de impulsen controleren die door die zenuwen worden verstuurd.

10 tips om je darmflora te verbeteren

Je darmflora is enorm belangrijk voor een goede werking van je lichaam. Het is dus aangewezen om ervoor te zorgen dat je microbioom gezond blijft. Dat kan je op verschillende manieren doen:

  1. Eet voeding uit veel verschillende voedingsgropenen.
  2. Eet gefermenteerde voeding zoals yoghurt, sauerkraut en kefir.
  3. Beperk de inname van kunstmatige zoetstoffen.
  4. Eet prebiotische voeding zoals bananen, asperges, haver en artisjok.
  5. Borstvoeding geven voor minstens een half jaar kan het microbioom van je kind helpen.
  6. Eet volkoren granen.
  7. Probeer vegetarisch te eten.
  8. Eet voeding rijk aan polyfenolen zoals groene thee, zwarte chocola, olijfolie en rode wijn.
  9. Neem probiotica in om dysbiose te genezen.
  10. Neem enkel antibiotica wanneer het echt moet.

 

Je microbioom of darmflora bestaat uit een veelheid van microben, waarvan bewezen is dat de bacteriën allerlei effecten hebben op je fysieke gezondheid. Voorbeelden zijn het controleren van je immuunsysteem, spijsvertering en hersenen. Wanneer de balans tussen gezonde en ongezonde bacteriën wordt verstoord, kan dit leiden tot allerlei gezondheidsproblemen zoals gewichtstoename, verhoogde bloedsuiker en hoge cholesterol. Op lange termijn kan dat ernstige aandoening veroorzaken. Om je microbioom gezond te houden, kan je best zo veel mogelijk verschillende soorten gezonde voeding eten.
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels