02-12-2020 | Algemeen welzijn

Gezond afvallen met het eiwitdieet

Geschreven door Niels gezonde voeding afvallen

Iedereen die ooit heeft proberen af te vallen weet dat het niet simpel is om een gepast dieet uit te kiezen. Er bestaan ondertussen ontelbaar veel diëten die allemaal geweldige resultaten beloven in weinig tot geen tijd. Van keto en koolhydraatarm tot intermittent fasting en glutenvrij, het zijn allemaal diëten waarbij verschillende mensen duidelijk een goed resultaat hebben neergezet in de strijd tegen de extra kilo’s. 

Toch kan het zijn dat je al verschillende diëten hebt geprobeerd zonder het gewenste resultaat. Geen paniek, het juiste dieet bestaat ook voor jou. Je moet gewoon blijven zoeken. Heb je bijvoorbeeld al eens het eiwitdieet geprobeerd? Dit dieet heeft veel mensen al geholpen om overtollig gewicht te verliezen. Misschien is het eiwitdieet wel de sleutel om je van die extra kilo’s te verlossen! In dit artikel krijg je een uitgebreide uitleg over hoe eiwitten in het lichaam werken, hoe het eiwitdieet in zijn werk gaat en voor welke valkuilen je zeker moet opletten. 

Wat zijn eiwitten?

Vooraleer we het gaan hebben over hoe een eiwitdieet in zijn werk gaat, is het belangrijk om te begrijpen wat eiwitten precies zijn en welke functie ze in ons lichaam hebben. Eiwitten zijn samen met koolhydraten en vetten de drie belangrijkste macronutriënten voor het lichaam. Brandstof voor het lichaam als het ware. Verder zijn je cellen, spieren en DNA voor een groot gedeelte opgebouwd uit eiwitverbindingen. 

Een eiwit is opgebouwd uit aminozuren die een keten vormen. Aminozuren kun je eigenlijk vergelijken met bouwstenen waaruit een eiwit wordt samengesteld. De aminozuren in de ketens worden op hun plaats samengehouden door peptideverbindingen. Vergelijk deze verbindingen met een soort van cement dat de bouwstenen met elkaar verbindt. Wanneer je een eiwit van dichtbij bekijkt, kun je ook zien dat eiwitten uit veel verschillende soorten aminozuren bestaat. 

Aminozuren kun je eigenlijk vergelijken met bouwstenen waaruit een eiwit wordt samengesteld.

De opbouw van eiwitten zorgt ervoor dat ze een perfecte bouwstof voor het lichaam zijn. De aminozuren in de eiwitten kunnen namelijk door het lichaam gebruikt worden om beschadigde cellen te repareren of om nieuwe cellen aan te maken. Eiwitten zijn dan ook perfect om je te helpen om spiereiwitdieet voedingmassa op te bouwen.

Wanneer je je spieren traint, breek je de spieren eigenlijk voor een stukje af. Door voldoende eiwitten te eten zullen de spieren beter kunnen herstellen waardoor de spieren groter kunnen worden. Het is dan ook niet voor niets dat je bodybuilders vaak een grote hoeveelheid eiwitten ziet eten. Hiermee zorgen ze ervoor dat hun spieren beter kunnen herstellen van een zware training. 

Eiwitten vind je terug in verschillende voedingsmiddelen zoals vlees, vis, yoghurt, eieren, rijst, bonen, maïs … Toch zijn niet alle eiwitten van dezelfde kwaliteit. Eiwitten van een lagere kwaliteit zijn namelijk moeilijker door het lichaam te gebruiken. Je kiest dan ook beter voor eiwitten van een betere kwaliteit zoals vlees, vis, eieren en yoghurt.   

Hoe zit het met aminozuren?

Je kon onder het vorige kopje al lezen dat aminozuren de belangrijkste bouwstenen van het eiwit zijn en dat er veel verschillende soorten aminozuren bestaan. De mens heeft zo een twintigtal aminozuren in het lichaam. Deze zijn: alanine, arginine, asparagine, asparaginezuur, cysteine, fenylalanine, glutamine, glutaminezuur, glycine, histidine, isoleucine, leucine, lysine, methionine, proline, serine, threonine, tryptofaan, tyrosine en valine. 

Wanneer het lichaam eiwitten binnenkrijgt, zal het beginnen met de keten aminozuren af te breken tot enkele aminozuren die het lichaam dan weer zelf kan gebruiken. De kwaliteit van een eiwit kun je eigenlijk simpelweg afleiden van de hoeveelheid aminozuren die erin zitten. Hoe meer aminozuren, hoe beter het eiwit.  

Wat is een eiwitdieet?

Zoals de naam het al weggeeft, bestaat je voeding bij een eiwitdieet voornamelijk uit eiwitten. Het is ook belangrijk dat je hierbij koolhydraten zo veel mogelijk vermijdt en je voeding ook aanvult met gezonde vetten. Ook let je beter op de kwaliteit van de eiwitten die je eet. Door eiwitten van betere kwaliteit te eten, zal het lichaam deze efficiënter kunnen gebruiken. Naast afvallen kan het eiwitdieet je ook helpen om spiermassa op te bouwen. Dit is ook zeer belangrijk wanneer je probeert af te vallen.

Door extra spiermassa op te bouwen zul je niet enkel fitter zijn, maar vermijd je ook dat je last hebt van loshangende huid. Net zoals bij de meeste diëten is lichaamsbeweging een belangrijk onderdeel van het afvalproces. Enkele keren per week aan krachttraining doen, zal ervoor zorgen dat je meer spiermassa kunt opbouwen. 

Waarom kun je afeiwitdieet werkingvallen met een eiwitdieet?

Onze voeding bestaat voornamelijk uit drie belangrijke voedingstoffen, namelijk vetten, eiwitten en koolhydraten. Deze voedingsstoffen zorgen ervoor dat het lichaam energie heeft om normaal te kunnen functioneren. Ook al geven deze drie voedingsstoffen allemaal energie aan het lichaam, toch is de manier waarop het lichaam energie put uit de voedingsstoffen verschillend. Vooral het effect op de bloedsuikerspiegel is belangrijk wanneer je probeert af te vallen.

Vetten en koolhydraten zorgen ervoor dat de bloedsuiker langzaam stijgt, terwijl koolhydraten voor een heel snelle stijging zorgen. Een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel maakt het afvallen een stuk moeilijker aangezien dit ook een negatief effect heeft op de vetverbranding.

Wanneer je veel voeding met veel koolhydraten eet, zal het insulinegehalte in het bloed na verloop van tijd erg hoog zijn. Een hoog insulinegehalte zet de vetverbranding stil aangezien het de hormonen blokkeert die de vetverbranding regelen. 

Aangezien vetten en eiwitten de bloedsuiker erg langzaam doen stijgen, zal het lichaam ook minder insuline moeten aanmaken. Hierdoor verloopt de vetverbranding optimaal en kun je dus ook makkelijker gewicht verliezen. Een groot gedeelte van de calorieën die je verbrandt, zal uit het eigen lichaamsvet komen in plaats van uit koolhydraten.     

Hoe gaat een eiwitdieet in zijn werk?

Wanneer je probeert af te vallen, is het altijd beter om te kiezen voor een dieet dat je helpt om duurzaam af te vallen. Het is dan ook belangrijk om niet te snel proberen af te vallen. Veel belangrijker is dat je kiest voor nieuwe eetgewoonten die je op lange termijn kunt volhouden. Zo vermijd je het beruchte jojo-effect waarbij je constant afvalt om vervolgens weer veel bij te komen. 

Gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging is de sleutel tot zo’n beetje alle succesvolle diëten. Bij het eiwitdieet is dat niet anders. Leer dus om je bewust te worden van welke voedingsmiddelen goed voor je zijn. Kijk op de achterkant van de verpakkingen en ga op zoek naar de voedingswaarden. Probeer voedingsmiddelen met veel koolhydraten te vermijden en kies voor eiwitten en gezonde vetten. In het begin zal het wat tijd kosten om alle producten te leren kennen, maar na enkele weken weet je perfect wat mee te nemen uit de winkel. eiwitdieet valkuilen

Gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging is de sleutel tot zo’n beetje alle succesvolle diëten.

Hoeveel eiwitten je per dag moet eten is ook voor iedereen verschillend. Iedere mens is namelijk anders en ​​​​​​​heeft dus ook een andere behoefte aan eiwitten. Je kunt ongeveer een schatting maken aan de hand van de volgende vuistregel: per kilo lichaamsgewicht heeft een gezonde mens nood aan 0,8 gram eiwit per dag. Iemand van 70 kilo zal dus ongeveer 56 gram eiwitten per dag moeten eten. Deze vuistregel is echter niet voor iedereen toepasbaar. Denk bijvoorbeeld maar aan bodybuilders die iedere dag een heel grote hoeveelheid eiwitten per dag eten om hun spieropbouw te optimaliseren. De hoeveelheid eiwitten is eigenlijk wel minder belangrijk dan de kwaliteit van de eiwitten. Kies dus voor kwaliteitsvolle eiwitten zoals vers mager vlees, verse vis, Griekse yoghurt en eieren.   

Valkuilen

Ook al zijn kwaliteitsvolle eiwitten erg gezond, toch kunnen eiwitten ervoor zorgen dat het lichaam sneller veroudert. Eiwitten zorgen er namelijk voor dat het lichaam harder moet werken. Dit is voornamelijk het geval bij eiwitten van lagere kwaliteit. Het is dan ook belangrijk om niet te overdrijven met de hoeveelheid eiwitten die je eet. Kwaliteitsvolle eiwitten zijn zeker gezond, maar overdaad schaadt. Het grootste gedeelte van je dieet bestaat dan ook beter uit groenten en gezonde vetten. Verder is het ook belangrijk om voldoende te bewegen wanneer je probeert af te vallen. Door gezond te eten en voldoende lichaamsbeweging in te lassen, zul je niet enkel snel gewicht verliezen, maar zul je ook een stuk fitter en energieker zijn.   
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels