28-05-2015 | Algemeen welzijn

Examens? Geef je geheugen alle kansen

Geschreven door Anouk Examens Student

Tijdens de examenperiodes maken studenten gretig gebruik van hun geheugen. Dit vergt zeer veel energie. Drie pijlers spelen een zeer belangrijke rol bij het vergaren van energie met name

  • een gezonde voeding,
  • voldoende slaap,
  • ontspanning.

Deze kernwoorden zijn zeker even belangrijk als boeken vol goede nota’s.

 

Gezonde voeding voor goede hersenwerking

Onregelmatig en ongezond eten (snoep, fastfood…) zal een student helpen er sneller onder door te gaan. Meerdere lichte maaltijden genomen op een rustig moment zal het rendement van je geheugen doen toenemen. Eet dus vooral veel groenten en fruit, melk en eieren, vis en vlees. Ze vormen samen een belangrijke vitaminen – en mineralenbron.

Biedt de voeding niet voldoende energie of heb je als kotstudent geen tijd om de ’meesterkok’ uit te hangen? Naast de gezonde voeding kan je ook supplementen van extra vitamines en aminozuren innemen, al dan niet aangevuld met anti-oxidanten. Extra mineralen (o.a. ijzer, magnesium, calcium…) activeren ondermeer de bloedvorming en zo ook de hersenwerking.

Verwacht van deze preparaten geen mirakels, hun hoofddoel is enkel de geestelijke en lichamelijke conditie ondersteunen.

De ‘geest’ kan ook wakker geschud worden door oa. koffie, thee en cola die de vermoeidheid verminderen en het concentratievermogen doen toenemen. Hartpatiënten moeten hier met de nodige voorzichtigheid mee omgaan want deze caffeïnehoudende dranken kunnen tot hartkloppingen en  slapeloosheid leiden.

Ginkgo Biloba verbetert de zuurstofvoorziening in de hersenen, maar deze Ginkgo zou vooral een gunstig effect hebben op het geheugen van ouderen.

 

Latere intelligentie

Een leuk weetje is dat we in onze jonge jaren reeds werken aan onze ‘latere intelligentie’. Bloed vervoert namelijk energie langs grote en kleine aders doorheen ons hele lichaam. Bij het ouder worden kunnen deze kanaaltjes dichtslibben en verstoppen. Dit kan een nadelig effect hebben op het concentratievermogen en het geheugen. Als we reeds op jonge leeftijd gezonde leefregels toepassen om dit dichtslibben te vermijden of te vertragen, bevorderen we zo ons ‘oudere’ geheugen. Vermijd dus vet, beweeg regelmatig, beperk alcohol, zout en koffie en rook niet. Wees er dus van bewust dat je levensstijl van nu bijdraagt aan je wijsheid van later.

Mochten deze tips en middeltjes geen soelaas bieden, dan kan men als allerlaatste langs gaan bij een dokter en praten over het gebruik van stimulerende middelen, de zogenaamde pepmiddelen (efedrine, rilatine).

Deze middelen zijn enkel op voorschrift te verkrijgen. Nadelig hieraan is het feit dat deze producten tot gewenning en verslaving kunnen leiden. Men kan niet meer presteren zonder… Grijp er dus niet te snel naar!

Een gezonde levensstijl en voldoende nachtrust kunnen wonderen doen. Bekijk het leven dus door een roze bril en beeld je alvast in dat je met glans en glorie geslaagd bent.

Anouk

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels