11-03-2019 | Algemeen welzijn

Hoe bereid ik mijn lichaam en geest voor op de examenperiode?

Geschreven door Niels Examens stress studeren Student

De kerstvakantie is voor vele studenten een drukke periode waarin er niet enkel Kerstmis en Nieuwjaar gevierd worden, maar er ook gestudeerd moet worden. Vele studenten beginnen met knikkende knieën te studeren voor dat ene vak waar je al vanaf september geen snars van snapt. Gelukkig kan je met enkele simpele tips je lichaam en geest optimaal voorbereiden op de lastige examens. Want tijdens de examenperiode heb je het meeste nood aan een gezonde geest in een gezond lichaam.

Zorg voor voldoende nachtrust

Het klinkt misschien verleidelijk om tot een gat in de nacht met je neus in de boeken te zitten om toch dat laatste hoofdstuk af te werken. Toch kan slaapgebrek nefaste gevolgen hebben voor je concentratie. Door voldoende te slapen (8 uur per nacht) geef je je hersenen de mogelijkheid om optimaal te functioneren. Hierdoor ligt je concentratieniveau hoger en onthoud je de leerstof een stuk gemakkelijker. Probeer ook een vast slaapritme aan te houden met een vast slaapritueel. Laat je smartphone voor het slapengaan links liggen en ontspan nog een kwartiertje tot half uurtje vooraleer je onder de dons kruipt.  

Geef je brein voldoende gezonde brandstof

Net als een sportwagen moet jouw grijze massa volgetankt worden met kwalitatief goede brandstof. Laat die diepvrieslasagne dus maar even links liggen en kies voor een gezond alternatief. Verder eet je het best veel groenten die veel ijzer bevatten, zoals spinazie. Vette vis zoals zalm is een goede bron van omega-3 en bijgevolg een perfecte blokmaaltijd. Eet ook voldoende gezonde tussendoortjes zoals yoghurt en fruit om je lichaam en geest voldoende energie te geven om de hele dag zware mentale arbeid te leveren.  

Drink voldoende water  examenperiode water

Je brein heeft niet alleen voedsel nodig om te kunnen presteren, maar ook vloeistof. Tijdens de blokperiode wordt er in grote getalen blikjes energydrank naar binnen gewerkt. Deze geven je plots veel energie en lijken voor velen te werken. Toch verdwijnt het effect van deze drankjes snel. Daarenboven helpen ze weinig om je te helpen met je concentratie. Kies dus voor voldoende water. Een goed gehydrateerd brein is een gelukkig brein dat er de hele dag tegenaan kan. 

Denk aan je vitamines

Studeren gebeurt meestal in een donkere bib of binnen. Hierdoor mis je veel van het weinige zonlicht dat de winterperiode te bieden heeft. Vitamine-D tekorten zijn dan ook een van de meest voorkomende klachten tijdens de winter. Vaak kan een voedingssupplement je helpen om je vitaminesniveau op peil te houden. Zo biedt Natural Energy verschillende kwalitatief hoogwaardige voedingssupplementen aan die je tijdens de blokperiode kunnen helpen om voldoende vitamines binnen te krijgen of een kalmerende werking hebben bij examenstress. 
 

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels