22-12-2015 | Algemeen welzijn

Gestopt met roken, wat nu?

Geschreven door Lore goede voornemens stoppen met roken

Stoppen met roken is niet eenvoudig en vergt veel wilskracht, maar met het nieuwe jaar voor de deur is dit de ideale kans om eindelijk komaf te maken met die ongezonde gewoonte. Eenmaal gestopt is het moeilijke gedeelte echter niet voorbij, volgens sommigen moet het dan zelfs nog beginnen; namelijk volhouden en niet terug naar die sigaret grijpen.

Nuttige tips voor je stopt met roken

Een goede voorbereiding is erg belangrijk. Leg daarom ruim op voorhand een dag vast waarop je daadwerkelijk gaat stoppen met roken. Zorg ervoor dat je omgeving volledig rookvrij is, ruim dus alles op dat je aan roken doet denken zoals sigaretten, asbakken en aanstekers. Stel een schema op met wanneer je welke beloning krijgt. Bijvoorbeeld na 1 dag stoppen krijg je een extra toetje, na een week ga je lekker eten en na een maand trakteer je je jezelf op een nieuwe outfit.

Vooraleer je stopt met roken, kan het helpen je motieven en redenen neer te pennen. Als je het dan moeilijk krijgt, kan je deze nog eens nalezen. Zo is roken niet enkel heel erg slecht voor de gezondheid, roken is ook slecht voor je gebit en de huid. De nadelen van roken wegen extreem op tegen de voordelen, want die zijn er namelijk niet. Het is duur, slecht voor de gezondheid en het is gewoon vies.

Het is altijd handig om een extra persoon in te schakelen die je helpt bij het stoppen met roken. Kies iemand die je vertrouwt en iemand die je echt zal helpen de sigaretten aan de kant te laten liggen. Blijf echter onthouden dat de verantwoordelijkheid altijd bij jezelf blijft, jij bent degene die moet stoppen met roken. Probeer ook altijd positief te blijven en motiveer jezelf.

Nuttige tips om niet-roken vol te houden

Wanneer de drang naar een sigaret te sterk wordt, drink dan een glas water om die drang te onderdrukken. Voor velen zijn sigaretten gelinkt aan een tas koffie of alcohol. Vermijd deze dranken dan ook zoveel mogelijk om je zin in sigaretten niet onnodig aan te wakkeren.

Probeer jezelf af te leiden en denk aan iets anders dan aan sigaretten.

Zorg ervoor dat je altijd bezig bent zodat je niet aan de sigaretten toegeeft. En blijf onthouden waarom je gestopt bent met roken, zeg tegen jezelf dat je niet meer afhankelijk wilt zijn van de sigaret.

De belangrijkste reden om te stoppen met roken is natuurlijk je gezondheid. Denk er daarom steeds aan dat je, door het roken op te geven, werkt aan een goede gezondheid. Zo ga je je bijvoorbeeld terug fitter voelen. Al na twintig minuutjes stoppen met roken treden er positieve effecten op in je lichaam, namelijk je bloeddruk en hartslag daalt. Na 24 uur beginnen je longen aan een grote schoonmaak en na 48 uur is alle nicotine volledig uit je lijf verdwenen. Op deze manier kun je je elk dag of week verwachten aan positieve veranderingen omtrent je gezondheid en lichaam. Na 15 jaar stoppen met roken is het risico op hart- en vaatziekten weer volledig gelijkgesteld met dat van een niet-roker. Het is dus nooit te laat om het roken op te geven, want je zult altijd positieve veranderingen opmerken.

Andere voordelen zijn dat je niet meer in de kou en de regen buiten moet gaan roken, je bespaart enorm veel geld en je proeft en ruikt beter.

Op je eentje stoppen met roken is erg moeilijk, hulpmiddelen zijn daarom altijd aangeraden. Er zijn heel wat nicotinevervanger beschikbaar in de vorm van pleisters, kauwgom, zuigtabletten, inhalers en mondsprays. Vraag ernaar bij je apotheker.

Wil je dit jaar nog meer goede voornemens waarmaken? Bekijk dan zeker ook: Investeer in je lichaam met gezonde voedingVerlies enkele kilootjes en behoud voortaan je streefgewichtBehaal met glans je sportdoelenHoe vind je een goede work-life balans.

Lore

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels