26-04-2018 | Algemeen welzijn

Gezond ontbijten, slim ontbijten

Geschreven door Birgit

En wat als je goede voornemen voor dit jaar is dat je gaat voor een gezond ontbijt? Je hebt waarschijnlijk wel al gehoord dat men aanraadt om 's morgens te eten als een koning, 's middags als een prins en dat je 's avonds best kiest voor een lichte maaltijd. Maar wat is nu juist een gezond ontbijt en waarom is het belangrijk?

Waarom is het belangrijk om gezond te ontbijten?

Heb je de slechte gewoonte om het ontbijt over te slaan? Weet dan goed dat de eerste maaltijd van de dag ook de belangrijkste is. Het is zo dat je energie nodig hebt voor de hele voormiddag. Wel, als je niet ontbijt of als je veel suikers of minder voedzame producten eet, dan ontbreken de essentiële elementen waar je net nood aan hebt.

De voordelen van een gezond ontbijt:

  • Je zal minder geneigd zijn om voormiddag iets kleins te eten, omdat je weinig of geen honger hebt
  • Je zal liever naar een gezond tussendoortje grijpen (een yoghurt, wat fruit, enz.)
  • Je gaat geneigd zijn om doorheen de dag gezonder te eten
  • Je gaat 's middags minder eten omdat je 's ochtends vezels en eiwitten hebt gegeten.

De 4 musts van het ontbijt

Een gezond ontbijt bevat 4 onmisbare ingrediënten en van tijd tot tijd een kleine extra.

Het ideale gezonde ontbijt kan bestaan uit een kom muesli of havervlokken met gedroogd fruit, melk en vers fruit, of een sneetje volkoren brood met verse kaas, aangevuld met een goed glas vers vruchtensap, een lekker kop koffie of thee, en liefst zonder suiker.

Ontbijtgranen

Kijk uit voor industriële ontbijtgranen of andere maïs- of rijstvlokken die veel te veel suikers bevatten. Voor een gezond ontbijt geef je de voorkeur aan volkoren granen, volkoren brood, havervlokken of muesli. Let er op dat je geen overdaad aan krokante, industriële muesli eet die, nog eens, veel te gesuikerd is en te weinig vezels bevat.

Vezels bevatten trage suikers, complexe koolhydraten, die je gedurende meerdere uren energie geven in tegenstelling tot simpele koolhydraten, dus snelle suikers, waarvan het effect niet lang genoeg is om je gedurende de hele voormiddag van energie te voorzien. Meer nog, snelle suikers leiden tot gewichtstoename en kunnen leiden tot aandoeningen zoals bijvoorbeeld diabetesVezels zorgen op hun beurt dan weer voor een normale transit.

PS: wist je dat volkoren granen een positieve invloed kunnen hebben op je cholesterolgehalte en je bloeddruk en zelfs het risico op diabetes type 2 of hartproblemen kunnen verminderen?

Melkproducten

Melkproducten en plantaardige producten zijn een interessante bron aan calcium. Calcium is van essentieel belang voor de tanden en beenderen, maar ook voor verschillende functies van het organisme (stolling, werking van de spieren, energetisch metabolisme, neurale functies en vertering). Je kan bijvoorbeeld een beetje melk of yoghurt toevoegen aan je volkoren ontbijtgranen.

Ze bevatten ook een goede dosis vitaminen en eiwitten, die evenzeer onmisbaar zijn voor een optimale werking van het organisme en voor de immuniteit. Je kan voorrang geven aan melkproducten die vetarm zijn om zo overbodige vetten te vermijden, je lijn te behouden en ook je cholesterolgehalte onder controle te houden.

Fruit

Fruit bevat ook veel natuurlijke vezels en vitaminen. Deze zijn van nature gesuikerd omdat ze fructose bevatten, het enige suiker dat niet schadelijk is voor ons organisme. Best varieer je in je fruitkeuze om zo een meer complete inname van vitaminen te bekomen. Je kan ze ook omtoveren tot een fruitsalade, fruitsap, een smoothie of je kan ze ook toevoegen aan je kom muesli.

P.S.: je kan je muesli ook opvrolijken met gedroogd fruit, wat ook rijk is aan vitaminen, aan gezonde vetten, en mineralen.Ontbijt: fruit en ontbijtgranen

Fruitsap, thee of koffie

Als drank kies je best voor een glas water of vers fruitsap, of een drankje op basis van water zoals een kop thee of koffie, maar suiker deze dan niet. Je kan er wel een beetje halfvolle melk aan toevoegen.

Een kleine extra van tijd tot tijd

Chocolade, confituur of andere soorten smeerpasta's kunnen ook deel uitmaken van een gezond ontbijt, op voorwaarde dat je hier geen misbruik van maakt en deze niet iedere dag eet. Je kan ook afwisselen tussen zoet en zout broodbeleg (zoals verse kaas, bijvoorbeeld).

Wist je dat volkoren granen een positieve invloed kunnen hebben op je cholesterolgehalte en je bloeddruk en zelfs het risico op diabetes type 2 of hartproblemen kunnen verminderen?

Het ideale gezonde ontbijt kan dus bestaan uit een kom muesli of havervlokken met gedroogd fruit, melk en vers fruit, of een sneetje volkoren brood met verse kaas, aangevuld met een goed glas vers vruchtensap, een lekker kop koffie of thee, en liefst zonder suiker.

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels