28-08-2018 | Algemeen welzijn

Deze 4 voedingsmiddelen verhogen je goede cholesterol

Het woord cholesterol heeft meestal een negatieve bijklank die vaak geassocieerd wordt met hart- en vaatziekten. Toch beschikt ons lichaam over twee heel erg verschillende soorten cholesterol. Zo hebben we aan de ene kant de LDL cholesterol die in de volksmond vaak als slechte cholesterol wordt omschreven. Aan de andere kant hebben we de HDL cholesterol die het teveel aan slechte LDL cholesterol naar de lever helpt afvoeren. Deze laatste vorm kan uiterst nuttig zijn voor mensen die te hoge LDL cholesterolwaarden in hun bloed hebben. Wanneer je over te weinig goede cholesterol beschikt kan je aan de hand van de volgende voedingsmiddelen het peil van deze cholesterol toch wat omhoog krikken.

1. Chocolade

Bijna iedere Belg lust wel pap (of mousse) van het donkere goedje. De gemiddelde inwoner van ons land verorbert jaarlijks zelfs 8,1 kilo van deze lekkernij en dit is eigenlijk helemaal niet zo slecht als vaak wordt gedacht. Uit onderzoek is gebleken dat het eten van donkere chocolade (met minstens 70% cacao) de waardes HDL cholesterol aanzienlijk kunnen verhogen. Waar wacht je nog op? Haal die reep chocolade boven en werk aan je goede cholesterol!

2. Rode wijn

Goed nieuws voor de levensgenieters en liefhebbers van een lekkere rode wijn. Een paar glazen van deze godendrank per week kunnen niet enkel het risico op hart- en vaatziekten doen slinken, maar kunnen ook voor het behoud van de goede cholesterol zorgen. Daarenboven zorgt rode wijn ook voor een vermindering van de slechte LDL cholesterol. Let wel op dat het overmatig gebruik van alcohol veel negatieve gezondheidseffecten als gevolg kan hebben zoals verslaving, gewichtstoename en verschillende aandoeningen aan de lever. Leef dus als een god in Frankrijk met een glas rode wijn in de hand, maar geniet met mate.

3. Olie

HDL-cholesterolTerwijl roomboter erg lekker kan zijn, zit het ook bomvol verzadigde vetten die nefast voor de cholesterol zijn. Een gezonder alternatief voor deze smeer- en bereidingsvettenvetten van dierlijke oorsprong zijn plantaardige vetten. Deze plantaardige oliën zitten vol onverzadigde vetten die weinig tot geen negatieve gevolgen hebben voor de cholesterol. Olijfolie van goede kwaliteit (extra virgin) kan zelfs het niveau van de goede cholesterol verhogen. Laat die vette roomboter dus achterwege en voeg plantaardige vetten toe aan je cholesterolvriendelijk dieet.

4. Sinaasappels

Het sap van deze citrusvruchten is een vaste waarde op vele ontbijttafels en dit is zeker geen slechte zaak. Zo zit een sinaasappel boordevol vitamine A, vitamine C en andere mineralen. Verder kan het regelmatig drinken van sinaasappelsap helpen met het verlagen van slechte cholesterol en het verhogen van het HDL gehalte in het bloed. Let wel op dat je niet te veel sinaasappelsap drinkt aangezien dit kan zorgen voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Geniet zorgeloos van een glaasje sinaasappelsap, maar onthoud dat overdaad schaadt.

Conclusie

Al met al kun je dus door enkele simpele wijzigingen in je dieet het gehalte van goede cholesterol in je bloed doen stijgen. Wanneer je nog meer resultaten wilt zien, is het ook aan te raden om voldoende te bewegen en slechte gewoontes als roken op te geven. Een gezonde levensstijl met een gezond dieet is vaak de beste remedie tegen een te hoge cholesterol.

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels