09-08-2019 | Algemeen welzijn

Hoe zet ik mijn goede voornemens verder na de zomer?

Geschreven door Niels Zomerklaar goede voornemens

Al eeuwenlang maken we bij het intreden van het nieuwe jaar goede voornemens. Zo maakten de Babyloniërs ruim 4000 jaar geleden al beloften aan hun goden aan het begin van een nieuw jaar. We gaan meer sporten, zorgen ervoor dat de favoriete jeansbroek weer vlot aangaat of maken meer tijd voor familie en vrienden.
 

Na enkele maanden zien we dat de loopschoenen een flinke laag stof verzameld hebben, we nog steeds dezelfde kledingmaat hebben en dat de drukte het ons belet heeft om meer tijd vrij te maken. Goede voornemens lijken vanaf het begin al gedoemd om te falen. 

De zomervakantie brengt vaak dezelfde goede voornemens met zich mee. De tien dagen zuurverdiende vakantie op een of ander idyllisch strand zijn een perfect excuus om even alle remmen los te laten en je goede voornemens compleet te negeren. De weken na je vakantie zijn gelukkig genoeg perfect om met hernieuwde energie aan je goede voornemens te beginnen. 

Volhouden

Het lijkt vaak onbegonnen werk om je aan je goede voornemens te houden. Een jaar telt immers 12 maanden, 52 weken en 365 dagen. Weet je wel hoeveel uren dat zijn? 8766! Als je het zo bekijkt, lijkt het een gigantische berg om te beklimmen. 

Verder bestaat er ook het risico dat je voornemens uitgesteld worden naar “later”. Je hebt in die 8766 uren immers meer dan genoeg tijd om aan je doelen te werken. Fout! Je begint beter meteen met je goede voornemens nadat je terug bent van vakantie. Dit komt doordat je in de weken na je vakantie over opvallend meer energie beschikt. Die energie kan je dan ook het best benutten om je goede voornemens waar te maken. Zo vergroot je immers de kans dat je wel degelijk gaat kunnen volhouden.

Beperk je goede voornemens tot één  goede voornemens zomer doorzetten

Het klinkt vaak erg aanlokkelijk om al je goede voornemens in één klap waar te maken. Noem het maar de korte pijn. Deze “korte” pijn duurt in het geval van goede voornemens 365 dagen. Het is dan ook niet onbegrijpelijk dat je na enkele weken alle moed verliest en hervalt in je oude gewoontes. Beperk het aantal goede voornemens dat je maakt tot één doel dat je complete focus krijgt. Het is namelijk veel gemakkelijker om je op één doel te focussen in plaats van te jongleren met zeven verschillende voornemens. 

Kies voor realistische doelen

Niets is zo frustrerend als tegen een onhaalbaar doel opkijken. Wanneer je de lat te hoog legt, heeft dat ook gevolgen voor je motivatie. Je kan ook moeilijk op een jaar tijd het wereldkampioenschap marathonlopen bereiken zonder dat je ooit nog maar een paar loopschoenen hebt bekeken. Kies dus voor een doel dat net binnen jouw capaciteiten ligt en stuur je doel in de volgende jaren zo nodig bij. Je zal minder snel de motivatie ver goede voornemens zomer stappenliezen omdat je doel haalbaar lijkt. 

Werk stapsgewijs

Wanneer je een doel voor ogen hebt, kan het helpen om voor jezelf uit te maken welke stappen je kan ondernemen om je doel te bereiken. Denk goed na welke stappen je kan ondernemen en noteer ze. Kleine stapjes zijn namelijk een stuk makkelijker om te nemen dan één grote stap. Naar de bovenste verdieping gaan, verloopt ook een stuk vlotter met de trap in plaats van de voorgevel te beklimmen.  

Begin met 90 in plaats van 365 dagen

Een jaar lang aan je doel werken kan verschrikkelijk intimiderend lijken. De eerste maanden zijn cruciaal voor het behouden van je wilskracht. Wanneer je de eerste drie maanden je vastbijt in je goede voornemen heb je iets om op verder te bouwen. Een succeservaring (hoe klein deze ook mag zijn) is de sleutel tot het naleven van je voornemens en het behouden van je motivatie. 

Maak je doelen meetbaar

Mensen zien ook graag de resultaten van hun harde werk. Daarom maak je je doelen ook het best meetbaar. Op deze manier zie je gemakkelijk of je al goed op weg bent. Let hier ook op als je je goede voornemens opstelt.  goede voornemens zomer meetbaar

  • Zeg dus niet: “Ik ga volgend jaar meer sporten”
  • Zeg wel: “Ik ga volgend jaar twee keer per week sporten” 

Het eerste doel kan je moeilijk meten, want wat is meer sporten? Twee keer per week? Twee keer per maand of juist twee keer per jaar? Het tweede doel geeft aan de andere hand duidelijk meetbaar weer wat je gaat doen aan je goede voornemens.   

Richt je omgeving anders in

Ook je omgeving kan bepalen hoe goed je kan volharden. Wanneer je vijf kilo wilt afvallen is het misschien een goed plan om alle ongezonde snacks uit je huis te verbannen. Zo verklein je het risico om te bezwijken aan je oude, slechte gewoontes. 

Verder kan het nuttig zijn om iedere dag een paar minuten vrij te maken om je dag in te plannen. Welke drie dingen wil je vandaag op het einde van de dag echt bereikt hebben? Ook kun je dit moment gebruiken om je vooruitgang vast te leggen op papier of in een handige app.  

Blijf het vakantiegevoel vasthouden

Een week of twee naar de zon kan voor vele mensen wonderen verrichten. Zo heb je plots geen probleem meer met vroeg opstaan en wil je zo veel mogelijk genieten van je tijd op vakantie. De tv is ’s avonds plots niet meer alles wat de klok slaat en je hebt het gevoel dat je plots veel meer tijd hebt om andere dingen te doen zoals eindelijk dat boek eens lezen. Probeer dus voor jezelf uit te maken welke gewoontes je als souvenir van je vakantie wilt implementeren in je dagelijks leven en probeer ze wanneer mogelijk toe te passen op je goede voornemens. 

Leer uit je fouten goede voornemens zomer motivatie

Het werken aan goede voornemens kan een hobbelig parcours zijn met evenveel pieken als dalen. Vele mensen zien de eerste slipper meteen als falen en laten het voornemen meteen vallen. Je goede voornemen is in jouw ogen toch helemaal naar de knoppen. Je hebt besloten om vijf kilo af te vallen, maar na enkele weken is de verleiding van een lekker stuk chocolade te groot geworden. Je bezwijkt voor het bitterzoete zwarte goud en één stukje chocolade wordt plots twee repen met een liter cola om alles door te spoelen. Weegschaal niet tevreden en jij nog minder. Leer echter uit zulke momenten door te bekijken waarom dit gebeurde en hoe je dit in de toekomst tegen kunt gaan. Noteer je ideeën en probeer ze in de praktijk uit. 

Beloon jezelf

Een topsporter wordt beloond met een medaille en een boeket bloemen (en misschien ook een vette cheque) na een topprestatie. Waarom zou jij jezelf dan ook niet belonen wanneer je een van je doelen hebt behaald? Een beloning kan ervoor zorgen dat je naast je doel ook nog iets extra’s hebt om naar toe te werken. Leg dus meteen bij het opstellen van je doelen een beloning vast. Jouw zwoegen verdient zeker en vast een beloning! 
 

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels