02/793 09 34

Ma - Vr9u - 19u

Momenteel niet bereikbaar
09-02-2022 | Sport en vitaliteit

Het belang van eiwitten in je voeding

Op de etiketten van je voeding lees je over vetten, eiwitten en koolhydraten. Waarom zijn eiwitten nu juist zo'n belangrijke voedingsstof voor jouw lichaam? Lees hier alles over wat eiwitten zijn en welke je lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. 

Wat zijn eiwitten?


Eiwitten, ook wel bekend als proteïnen, zijn een klasse van biomoleculen die onder andere in je voeding zitten. Het zijn voedingsstoffen zoals vetten en koolhydraten. Je lichaam neemt eiwitten op en gebruikt ze voor verschillende processen die nodig zijn om te functioneren. Ze worden echter niet rechtstreeks gebruikt, dat gebeurt in de vorm van aminozuren.


Aminozuren


Eiwitten zijn relatief grote moleculen die ingedeeld zijn in verschillende segmenten. Deze aparte delen heten ‘aminozuren’. Wanneer je eten verteert, worden de eiwitten gesplitst in aminozuren. Deze worden opgenomen door het lichaam en gebruikt voor de structuur van je cellen, het functioneren van organen en het herstel van beschadigde weefsels. Ze zijn dus een vitaal onderdeel van de werking van je lichaam.

Er zijn 22 aminozuren die je lichaam nodig heeft, waarvan je sommige zelf aanmaakt. De aminozuren die je zelf aanmaakt, noemen we ‘niet-essentiële aminozuren’. De aminozuren die je uit je voeding haalt noemen we ‘essentiële aminozuren’. Dan gaat het over de volgende stoffen:

  • Fenylalanine: bouwsteen voor eiwitten die het lichaam aanmaakt.
  • Isoleucine: bevordert spierherstel.
  • Leucine: reguleren van de bloedsuikerspiegel, groei en reparatie van weefsel en de aanmaak van groeihormonen. 
  • Lysine: behoud van stikstofbalans in het lichaam.
  • Methionine: afbraak van vetten, voorkomt opbouw van vet in de slagaders en verwijdert zware metalen in het lichaam.
  • Threonine: vorming van collageen (goed voor de elasticiteit van de huid), functioneren van de lever en het immuunsysteem.
  • Tryptofaan: vermindert angst, depressie en slapeloosheid en ondersteunt het immuunsysteem.
  • Valine: reparative en groei van weefsel, behoud van stikstofbalans in het lichaam.


Er bestaat ook zoiets als ‘semi-essentiële aminozuren’. Deze maakt je lichaam zelf aan, maar je kan ook een tekort hebben waardoor je het met supplementen moet aanvullen. 


Dierlijke of plantaardige eiwitbronnen?


Dat was dus een overzicht van welke aminozuren je uit je voeding haalt. Hoe weet je nu of je voldoende van deze stoffen binnenkrijgt? Dierlijke eiwitten bevatten een goede balans van alle essentiële aminozuren. Bij plantaardige eiwitten is dit niet het geval. Let wel op, de oplossing is niet om uitsluitend dierlijke eiwitbronnen te consumeren! Dan zou je immers te veel vetten binnenkrijgen, aangezien dierlijke voeding vaak rijk is aan verzadigde vetten. Daarnaast is het ook zo dat plantaardige eiwitbronnen ook andere voordelen hebben dan aminozuren. Ze bevatten meervoudige koolhydraten, vezels, vitaminen en mineralen die ook je lichaam ten goede komen. Om gezond te eten, kan je dus best afwisselen tussen magere dierlijke producten en plantaardige eiwitbronnen.


Voorbeelden van eiwitrijke voeding


Nu weet je welke stoffen je lichaam nodig heeft wat betreft eiwitten, maar wat betekent dat nu concreet? Hieronder vind je een overzicht van welke voeding rijk is aan eiwitten.

Dierlijke bronnen Plantaardige bronnen
Vlees Brood
Vis Granen: volkoren en couscous
Gevogelte (kip, kalkoen, …) Peulvruchten: kikkererwten, bruine bonen, kidneybonen, sojabonen en linzen
Melk en melkproducten zoals kaas Tofu en tempé
Eieren Noten

 

 

Eiwitten zijn dus een belangrijk onderdeel van een evenwichtig eetpatroon. Zorg ervoor dat je afwisselt tussen magere, dierlijke producten en plantaardige producten zodat je lichaam zeker alle aminozuren binnen krijgt om goed te kunnen fuctioneren.

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels