28-08-2018 | Algemeen welzijn

Hoe kom je aan voldoende beweging?

Een gezonde levensstijl is onlosmakelijk verbonden met gezonde voedingsgewoonten en beweging. Veel beweging. Wanneer je probeert af te vallen of je fysieke conditie wilt onderhouden is een gezonde portie dagelijkse beweging van het grootste belang. Zo zorgt beweging ervoor dat je je veel fitter gaat voelen terwijl ook de hoeveelheid HDL (goede) cholesterol in je lichaam een boost krijgt.

Toch blijft het voor vele Belgen een hele opgave om voldoende op een dag te bewegen. Het grootste deel van onze dagdagelijkse activiteiten voeren we al zittend uit. Kijk maar naar schoolgaande kinderen die braaf meer dan zeven uur achter een schrijftafel gekluisterd zitten of naar het personeel van een gemiddeld kantoor dat urenlang aan een bureaustoel geketend zit. We brengen over het algemeen te veel tijd zittend door en missen daardoor onze broodnodige dosis beweging.

Zit niet te lang stil

Uit een onderzoek blijkt dat de gemiddelde Belg meer dan acht uur per dag stilzit. Dat is natuurlijk veel te lang. Probeer dus om na een halfuur te zitten even op te staan en je benen te strekken. Zo doorbreek je de cirkel van sedentair gedrag en breng je meer beweging in je leven. Verder kan het een goed idee zijn om de auto op stal te laten staan en de fiets naar het werk te nemen. Je benzinerekening zal aanzienlijk dalen en je lichaam zal je dankbaar zijn voor deze vorm van beweging.

Doe elke dag 30 minuten aan licht intensieve beweging

Deze vorm van beweging doe je waarschijnlijk vaak zonder er verder bij na te denken. Tijdens deze bewegingen gaat ademhaling niet sneller, stijgt de hartslag niet en kan je nog een gewoon gesprek voeren. Je bent bijvoorbeeld al licht intensief aan het bewegen wanneer je de afwas doet, rustig aan het stappen bent of aan yoga doet. Een leuke manier om sneller je doel van licht intensieve beweging te halen is staand bellen. Wanneer je de volgende keer een telefoontje krijgt, sta dan op uit je luie stoel en bel rechtstaand. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Vergeet niet om elke week matig intensief te bewegen

Voor velen lijkt matig intensief bewegen vaak een hele opgave. Toch kan een stevige wandeling, een rustige fietstocht of recreatief zwemmen al meetellen als matig intensieve beweging. Hoe weet je nu wanneer je matig intensief aan het bewegen bent?

  • Je hartslag verhoogt lichtjes
  • Je ademt sneller
  • Je kan nog gewoon praten
  • Je bent niet buiten adem

Probeer één keer per week aan intensieve beweging te doen

beweging-cholesterolVoor deze vorm van bewegen ga je tot het uiterste. Je jaagt je hartslag de hoogte in, begint te zweten en ademt veel sneller. Enkele voorbeelden van intensieve beweging zijn: hardlopen, een voetbalwedstrijd spelen of aan een hoog tempo fietsen. Toch kan je ook aan intensieve beweging doen zonder te gaan sporten. Zo kan je de tuin omspitten of een zware boodschappentas de trappen op dragen. Intensieve beweging heeft veel positieve gevolgen voor de gezondheid. Zo stijgt de hoeveelheid HDL cholesterol in het lichaam, verhoogt de doorbloeding in je lichaam en verkleint de kans op hart- en vaatziekten. 

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels