15-10-2018 | Algemeen welzijn

Hoe op een natuurlijke manier stress bestrijden?

Stress = druk? Stress is momenteel veruit de grootste kwaal in het Westen. Stress staat gelijk aan druk. Deze term komt oorspronkelijk van de bouwsector waarbij ‘stress’ staat voor de kracht die wordt aangewend op een object. 

Lees hieronder de informatie van Dr. Peter Aelbrecht, auteur van de 2 boeken "Homo energeticus" en "Homo energeticus receptenboek".

Of stress negatieve gevolgen heeft voor de mens is afhankelijk van de draagkracht die men bezit. Zelfs het hardste hout krijgt het zwaar te verduren als het te zwaar onder druk komt te staan. Dit gebeurt ook bij mensen. Als de druk namelijk te groot wordt, ga je beginnen te stressen. Wanneer dit gevoel zich blijft manifesteren, ont- staan er fysieke en mentale klachten bij mensen. Zo geeft te veel stress de volgende fysieke klachten: hoofdpijn, nek- en rugproblemen, maag- darmklachten en hartkloppingen. Op mentaal vlak merken we voornamelijk depressie, slapeloosheid, piekeren en concentratieproblemen.

Hoe van deze klachten afgeraken?

De hamvraag luidt natuurlijk, hoe geraken we van deze klachten af? In de eerste plaats kan je zelf heel wat doen om stress te verminderen. Zo kan je wat meer sporten, meer ontspannen, er met je naasten over praten, je nachtrust respecteren, gezond eten, enz...

Wat ook kan helpen is het gebruik van bepaalde natuurlijke vitami- nen en mineralen. Een voorbeeld hiervan is Magnesium. Een echt werkpaard op cellulair niveau is Magnesium, en het heeft zowel een invloed op je humeur (en dus je sombere stemmingen) als op de verwijding van bloedvaten en de stabilisatie van cellen, die dus voor meer energie zullen zorgen.

Waar vind je magnesium? magnesium stress

Magnesium vind je onder meer in donkergroene bladgroenten, pompoenpitten, zonnebloempitten, amandelen, banaan en avocado. Donkere chocolade bevat veel Magnesium, niet verwonderlijk dat we op moeilijke momenten er ongelofelijk zin in hebben. Met het huidige Wes- terse voedingspatroon is het is het niet gemakkelijk om voldoende Mag- nesium uit de voeding te halen, een Magnesiumsupplement innemen is dus geen slecht idee. Zorg er voor dat je Magnesiumsupplement bestaat uit een natuurlijk organisch zout van Magnesium (zoals bvb Magnesium- glycerofosfaat) en niet uit een synthetisch anorganisch zout (zoals bvb Magnesiumoxide of Magnesiumsulfaat).

Vitamine B-complex?

Een volgende stap in het zelf-stress-management is de inname van een Vitamine B-complex. Dit is essentieel om op een goede manier je zenuwen te kalmeren en je tegelijk energiek te blijven voelen. Je neurotransmitters – stoffen in je hersenen die voor een goede uitwisseling tussen zenuwcellen zorgen – geraken er perfect door in evenwicht. Ga steeds na of er in het door jou gekozen Vitamine B complex de volgende noodzakelijke vitamines zitten: Vitamine B1 (Thiamine), B2 (Riboflavine), B3 (Nicotinezuur), B5 (Panthotheenzuur), B6 (Pyridoxine), B8 (Biotine), B9 (Foliumzuur) en B12 (Cobolamine).

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels