31-05-2016 | Sport en vitaliteit

Hoeveel kilocalorieën verbrand je per uur?

Geschreven door Natasha

De hoeveelheid energie die we dagelijks nodig hebben is afhankelijk van enkele factoren zoals bijvoorbeeld leeftijd en geslacht. Maar dit hangt natuurlijk ook sterk af van de activiteiten die je op een dag uitoefent. Het kan dan ook wel eens interessant zijn om te kijken hoeveel energie je precies verbruikt per activiteit. 

 

Basaal metabolisme

Ook als je lichaam in rust is, verbruikt het calorieën. Dit noemt men het basaal metabolisme. Dit is de hoeveelheid calorieën die je lichaam verbruikt voor de basale levensprocessen. Hiermee bedoelt men de ademhaling, de hartslag, de vertering,… Dus ook als je stilzit en bijvoorbeeld tv kijkt, verbruikt je lichaam energie en verbrand je calorieën. Maar het verschil met een intensieve sportactiviteit is natuurlijk erg groot.

Dus ook als je stilzit en bijvoorbeeld tv kijkt, verbruikt je lichaam energie en verbrand je calorieën. Maar het verschil met een intensieve sportactiviteit is natuurlijk erg groot.

Hieronder hebben we enkele gegevens opgesomd. Wil je weten hoeveel je precies hebt verbruikt? Vermenigvuldig dan kcal/kg/uur met je lichaamsgewicht. Dit toont nog maar eens het belang aan van voldoende beweging als je enkele kilootjes kwijt wil.

Kcal/kg/uur

Slapen                                   0,9      

Lezen                                    1

Tv kijken                                1

Eten, drinken                         1,5

 

Om toch wat extra calorieën te gaan verbranden, moet je natuurlijk niet altijd geen zwoegen in de fitness. Er zijn ook andere activiteiten die best wat calorieën verbranden. Denk maar eens aan die vervelende huishoudelijke taakjes. Zonder dat je het vaak beseft, verbruiken ook deze heel wat energie.

Kcal/kg/uur

Stofzuigen                              2,5

Auto wassen                          4,5

Tuinieren                                5

Gras maaien                          5,5

 

Wil je echt gewicht verliezen dan is sporten natuurlijk de beste optie. Maar niet elke sport is even intensief zoals je hieronder kan zien. Toch is het ook belangrijk dat je een sport kiest waar je je goed bij voelt, zodat je dat sporten ook op lange termijn zal volhouden.

Kcal/kg/uur

Wandelen                              3,5

Fietsen                                  4

Turnen                                  4         

Badminton                            4,5

Fitness                                  5,5

Zwemmen                             6

Aerobics                                6

Basketbal                              6

Joggen                                  7

Tennis                                   7

Voetbal                                 7

Skiën                                    7

Hardlopen                            11,5

Squash                                 12

 

Buiten regelmatig bewegen is gezonde voeding natuurlijk ook essentieel in je strijd tegen gewichtsverlies. Let dus niet enkel op de hoeveelheid calorieën die je verbruikt maar let ook op je calorie-inname.

          

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels