02/793 09 34

Ma - Vr9u30 - 18u

Chat met ons

28-10-2022 | Sport en vitaliteit

Hoeveel koolhydraten mag je eten als je wilt afvallen?

Geschreven door Niels koolhydraten koolhydraatarm Dieet

Als je op dieet gaat en al wat hebt opgezocht of een specifiek dieet volgt, werd je waarschijnlijk aangeraden om minder koolhydraten te eten. Het kan zelfs genoeg zijn om koolhydraten verminderen om af te vallen. Het doel is dan om te eten tot je genoeg hebt, maar nog wel af te vallen. Hoeveel je dan mag eten is wel de vraag. Lees verder en kom te weten wat een goede hoeveelheid koolhydraten is als je wilt afvallen.

Waarom minder koolhydraten eten?

Algemeen wordt aangeraden dat zo’n 45 tot 65% van je dagelijkse voeding bestaat uit koolhydraten. Voor wie 2000 calorieën per dag eet, is dat 300 gram koolhydraten. Wanneer je wil afvallen, beperk je de dagelijkse hoeveelheid koolhydraten tot 50-150 gram per dag.

Door de opname van koolhydraten te beperken, zullen deze worden vervangen door proteïne, gezonde vetten en groenten. Hierdoor heb je minder snel honger en val je vlotter af. Naast gewichtsverlies heeft een koolhydraatarm dieet vele andere voordelen, zoals het verlagen van de bloedsuiker, bloeddruk en triglyceriden. Verder verhoogt het ook je goede cholesterol en wordt de slechte cholesterol verminderd. 

Wat is een koolhydraatarm dieet?

koolhydraat-arm dieet afvallen‘Minder koolhydraten eten’ is een relatief vage omschrijving en zal voor iedereen een andere betekenis hebben. De optimale hoeveelheid koolhydraten hangt immers af van de leeftijd, geslacht, lichaamsbeweging, persoonlijke voorkeur en metabolisme van een persoon. Wie meer aan lichaamsbeweging doet en meer spiermassa heeft, mag bijvoorbeeld meer koolhydraten eten dan wie dat niet doet. Mensen die metabolisch syndroom, obesitas of diabetes type 2 hebben, kunnen minder koolhydraten verdragen.

Je dagelijkse hoeveelheid koolhydraten bepalen

Je maakt al een groot verschil als je de ongezondste bronnen van koolhydraten, zoals verfijnde tarwe en toegevoegde suikers, al uit je voedingspatroon schrapt. Toch zal je ook andere koolhydraten moeten beperken of vermijden als je echt een verschil voor je metabolisme wil maken. Hieronder vind je een overzicht van verschillende soorten van koolhydraat-arme voedingspatronen:

100-150 gr koolhydraten per dag Dit is een gemiddelde hoeveelheid koolhydraten. Het kan slanke, actieve mensen helpen om op gewicht te blijven. Voor sommige mensen kan het ook een hoeveelheid zijn waarmee je gewicht verliest, zolang je de portiegroottes ook in de gaten houdt. Je kan hierbij de volgende koolhydraten eten:
  • Groenten
  • Meerdere stukken fruit
  • Gezonde zetmeelrijke voeding zoals aardappelen
50-100 gr koolhydraten per dag Dit is een aangeraden hoeveelheid als je wil afvallen, maar nog steeds koolhydraten wil eten. Je kan er ook mee op gewicht blijven als je gevoelig bent aan koolhydraten. Je kan hierbij de volgende koolhydraten eten:
  • Groenten
  • 2 tot 3 stukken fruit per dag
  • Weinig zetmeelrijke voeding
20-50 gr koolhydraten per dag Bij deze hoeveelheid heeft het dieet een groter effect op metabolisme. Het is aangeraden voor mensen die snel willen afvallen of problemen hebben met metabolisme, obesitas of diabetes. Je lichaam zal in ketose gaan, waardoor minder snel honger hebt. Je kan hierbij de volgende koolhydraten eten:
  • Koolhydraatarme groenten
  • Bessen
  • Avocado, noten en zaden

Verschillende soorten koolhydraten

Met koolhydraatarm te eten wil je niet alleen eten, je probeert best ook je gezondheid te verbeteren. Het is daarom belangrijk om je dieet te baseren op onverwerkte voeding en gezonde bronnen van koolhydraten. Als je je gezondheid wil verbeteren, kies dan voor voedingsmiddelen zoals:

  • Mager vlees
  • Vis
  • Eieren
  • Groenten
  • Noten
  • Avocados
  • Gezonde vetten

Eet vooral bronnen van koolhydraten die vezels bevatten. Als je geen streng dieet doet, kies dan voor onverwerkte bronnen van zetmeel zoals aardappelen, zoete aardappelen, haver en bruine rijst. Toegevoegde suikers en andere geraffineerde koolhydraten zijn ook buiten je dieet een ongezonde keuze en kan je dus beter zo veel mogelijk vermijden of beperken. 

Koolhydraatarm eten en vet verbranden

Insuline is een hormoon dat de glucose uit de koolhydraten in de cellen van je lichaam brengt. Een van de functies van insuline is de opslag van vet. Een koolhydraatarm dieet zorgt ervoor dat er minder insuline in je bloed komt. 

Daarnaast zorgt insuline er ook voor dat je nieren natrium gaan opslaan, waardoor je lichaam meer water zal vasthouden. Door minder koolhydraten te eten zorg je er dus ook voor dat het overtollige vocht in je lichaam verdwijnt. Dat gebeurt vaak in het begin van een koolhydraatarm dieet en kan tot 4,5 kg aan gewichtsverlies veroorzaken. 

Verder is een koolhydraatarm dieet ook goed om buikvet te verminderen. Het vet in je buikholte wordt gezien als erg schadelijk en is gelinkt aan vele aandoeningen. 

 

Als je voor een koolhydraatarm dieet kiest is het belangrijk om op voorhand bij te houden hoeveel calorieën je op een dag eet en in hoeverre je gezonde voedingsmiddelen consumeert. Daarna kan je dan inschatten hoeveel koolhydraten je mag eten om af te vallen. Het handige aan een koolhydraatarm dieet is dat het erg eenvoudig is; je hoeft niets te tellen of bij te houden. Door gewoon eiwitten, gezonde vetten en groenten bij elke maaltijd te eten, ben je al goed op weg naar een slanker en gezonder lichaam.
    
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels