17-09-2018 | Algemeen welzijn

Maak komaf met hoofdpijn en migraine!

Geschreven door Eline hoofdpijn migraine

Hoofdpijn, het is een veelvoorkomende klacht waar iedereen regelmatig wel mee te maken krijgt. Het kan enorm vervelend zijn. Soms wordt de pijn zelfs zo erg dat je amper nog normale bezigheden kunt uitvoeren. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn, waaronder migraine, clusterhoofdpijn en spanningshoofdpijn. 

 

Hieronder kan je meer lezen over de oorzaken en symptomen van hoofdpijn. Daarnaast vind je een aantal tips terug om hoofdpijn tegen te gaan.

Oorzaken van hoofdpijn

Hoofdpijn kan verschillende oorzaken hebben en meestal gaat het niet om ernstige oorzaken. Bloedarmoede, voedselallergie, slecht zien, oververmoeidheid, een verstopte neus, een verkoudheid of griep, inspanningshoofdpijn (hoofdpijn na sporten, en dan vooral hardlopen) en zware borsten kunnen onder andere hoofdpijn veroorzaken. Daarnaast kan je ook hoofdpijn krijgen door psychische inspanningen, door oogaandoeningen, als gevolg van gespannen nek- en schouderspieren door een slechte werkhouding of door stress, of als bijwerking van sommige medicijnen. Ook vrouwelijke hormonen kunnen zorgen voor hoofdpijn of migraineaanvallen. In het laatste geval kan je menstruatiecyclus een rol spelen in die zin dat hoofdpijn vaak voorkomend is enkele dagen voor de menstruatie, maar ook de pil kan hoofdpijn veroorzaken. Ook al kan de pijn heel hevig zijn, meestal is ze onschuldig. Hieronder wordt meer uitleg gegeven over een aantal soorten hoofdpijn en wat je ertegen kan doen.

Migraine

Bij migraine is het systeem van bloedvaten en zenuwbanen in de hersenen tijdelijk ontregelt. De bloedvaten zetten uit, waardoor er een ophoping van vocht rond de bloedvaten ontstaat. Dit veroorzaakt hoofdpijn. Migraine wordt gekenmerkt door aanvallen van hoofdpijn die tussen de vier uur en drie dagen kunnen duren. Meestal heb je dan pijn aan één zijde van het hoofd. Het gaat dan om aanvalsgewijze bonkende of kloppende pijn. De pijn kan zo hevig zijn dat je niet meer in staat bent om normale activiteiten uit te voeren en je vaak niet anders kan dan gewoon in bed te liggen. Ook kunnen de klachten gepaard gaan met misselijkheid of overgeven, al is dat niet bij iedereen het geval. Soms zijn er een of twee dagen voor de aanval een aantal voortekenen, waaronder smaak-, reuk- of stemmingsveranderingen. Kort voor de aanval kan er ook sprake zijn van een aura, waarbij je flitsen, golvende beelden en schitteringen kan waarnemen.


perdolan compositumWat kan je ertegen doen? Ontspanningsoefeningen kunnen helpen om de frequentie van je aanvallen te verminderen. Vanaf het moment dat je een aanval voelt opkomen, kan je medicijnen nemen tegen de pijn, maar ook tegen braken en misselijkheid. Perdolan, bijvoorbeeld, kan op een effectieve manier hoofdpijn en sommige vormen van migraine bestrijden. Dit omdat de pillen bestaan uit een combinatie van twee pijnstillers (paracetamol en acetylsalicylzuur) en cafeïne (een werkingsversneller). Je kan best al pijnstillers nemen bij de eerste signalen van een migraineaanval. Als normale pijnstillers je niet genoeg helpen, kan je ook naar de huisarts gaan om te bespreken of je een speciaal middel tegen migraine nodig hebt. Tot slot kan je ook proberen om een hoofdpijndagboek bij te houden, waarmee je mogelijks een patroon kan ontdekken tussen bijvoorbeeld migraine en sommige voeding.

Spanningshoofdpijn

Bij spanningshoofdpijn heb je last van een klemmende, knellende of drukkende hoofdpijn, alsof je een strakke band om je hoofd krijgt gebonden. Het gaat om een lichte tot matige pijn, aan beide zijden van je hoofd. Meestal zijn de spieren van je nek, schouders en schedel ook extra gevoelig. Het wordt ook wel spierspanningshoofdpijn genoemd omdat het kan veroorzaakt worden door een verhoogde spanning in de schouder- en nekspieren. Hoewel dit vaak komt door een verkeerde (werk)houding, kunnen aanhoudende stress en psychische spanning er ook voor zorgen dat je spieren verkrampt raken.

Tips tegen spierspanningshoofdpijn

Gezond en regelmatig leven kan spanningshoofdpijn eventueel verminderen, maar ook voldoende bewegen, een goede nachtrust en frisse lucht kunnen je daarbij helpen. Daarnaast kan je volgende tips een kans geven:

  • Ga op tijd naar bed en sta ook op tijd op.
  • Zorg dat je elke dag genoeg beweging hebt. Een half uurtje matig-intensief bewegen kan al wonderen doen
  • Probeer een goed evenwicht te vinden tussen inspanning en ontspanning
  • Als je overdag veel aan je computer werkt, probeer dat dan ’s avonds en in het weekend zo weinig mogelijk te doen
  • Voor je gaat slapen, kan je eens kort gaan wandelen in plaats van voor de televisie te hangen

Natuurlijk kan je de pijn ook bestrijden met pijnstillers die paracetamol of ibuprofen bevatten, zoals Perdolan. Perdophen, bijvoorbeeld, bevat ibuprofen en lysinaat, wat de werking van ibuprofen versnelt. Daardoor kan je lichaam de pijnstiller al na 10 minuten opnemen. Probeer pijnstillers echter niet langdurig of overmatig te gebruiken, want dan kan je medicatieafhankelijke hoofdpijn in de hand werken.

Clusterhoofdpijn

clusterhoofdpijn Een zeer intense vorm van hoofdpijn is clusterhoofdpijn. Zonder duidelijke reden duikt het plots op en vervolgens voelt het borend, stekend en vrijwel ondraaglijk aan. Het kan zelfs intenser zijn dan migraineaanvallen. 1 op de 1000 mensen heeft er last van en het is dus een eerder zeldzame vorm van hoofdpijn die altijd voorkomt aan een zijde van je hoofd. Het treedt op in clusters. Zo’n cluster wordt gekenmerkt door verschillende aanvallen die een kwartier tot een aantal uren kan duren. Op een dag kan zo’n aanval wel een tot achter keer voorvallen en de cluster zelf kan enkele weken tot maanden aanhouden. Clusterhoofdpijn moet je altijd laten onderzoeken door een arts.

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels