Toon alle thema's »

Hyperventilatie

hyperventilatieAls je hyperventileert haal je onnodig te snel en te diep adem. Hierdoor zal er enerzijds meer zuurstof in je bloed komen en adem je meer koolstofdioxide (CO2) uit. Vooral dit laatste zal zorgen voor een aantal klachten. Het bloed wordt namelijk bij een tekort aan CO2 minder zuur. Hyperventilatie kan van voorbijgaande aard zijn en duurt dan zelden langer dan tien minuten (acuut). In de meeste gevallen treedt er een chronische hyperventilatie op.

Oorzaken van hyperventilatie

Wat zijn de oorzaken van hyperventilatie? Hyperventilatie is geen ziekte en het is bovendien ook niet gevaarlijk. Over het algemeen treedt hyperventilatie op bij spanningen, angst of stresserende factoren. Personen die perfectionistisch zijn ingesteld zullen een verhoogd risico hebben op hyperventilatie.

Hyperventilatie treedt op bij spanningen, angst of stresserende factoren

Daarnaast kunnen ook bepaalde omstandigheden zoals drukte, veel licht, veel mensen en een gesloten ruimte een aanval uitlokken. Als reactie op deze omstandigheden zal je lichaam stresshormonen produceren. Een voorbeeld hiervan is het hormoon adrenaline dat ervoor zorgt dat het lichaam zich voorbereidt op inspanning. Hierdoor ga je vanzelf sneller ademen en gaat ook je hart sneller kloppen. Andere meer zeldzame oorzaken van hyperventilatie zijn: pijn, koorts, zware lichamelijke inspanningen, oververmoeidheid of een zuurstoftekort wanneer je bijvoorbeeld in de bergen aan het wandelen bent.

Klachten van hyperventilatie

Hyperventilatie, of te snel ademhalen brengt een aantal klachten met zich mee. Bij acute hyperventilatie krijg je een benauwd gevoel, ben je kortademig en zal je meer last hebben van zweten. Ook hartkloppingen en pijn in de borst kunnen aanleiding geven tot hyperventilatie. Andere klachten of symptomen zijn: een droge mond hebben, duizelig zijn, een licht of warm gevoel hebben in het hoofd, tintelingen hebben in de armen en de benen of een slap gevoel hebben in de knieën. Een aanval is vaak beangstigend omdat er vaak een paniekerig gevoel ontstaat. Het is echter niet gevaarlijk en brengt geen  blijvende schade toe aan de organen omdat de aanval na een tiental minuten terug verdwijnt. Bij chronische hyperventilatie zal je zowel overdag als ‘s nachts last krijgen van aanvallen. De klachten zijn vager en minder hevig dan bij acute hyperventilatie. De meest voorkomende klachten of symptomen zijn: vermoeidheid, last hebben van hoofdpijn en concentratiestoornissen, slapeloosheid, pijn in de rug en in de buik, pijnlijke steken in de borst en een angstig gevoel hebben. Deze klachten zijn vrij algemeen waardoor het moeilijk is om een exacte diagnose te stellen aangezien deze klachten bij verschillende aandoeningen kunnen voorkomen.

Hyperventilatie voorkomen

Door deze oorzaken aan te pakken, kan je een nieuwe aanval van hyperventilatie vermijden. Wanneer bijvoorbeeld een foute ademhaling de boosdoener is, kan je een aanval voorkomen door het ademhalingspatroon te verbeteren. Een fysiotherapeut kan je daarbij helpen. Hij zal je leren om met de buik te ademen en niet met de borstkas. Ontspanningsoefeningen kunnen uitgevoerd worden bij periodes van angst of stress of in bedreigende situaties. Vaak worden kalmeringsmiddelen voorgeschreven. Hun succes is wisselend en vaak onvoldoende. Toch kunnen ze tijdelijk zorgen voor een verlichting van de klachten. Wat beter kan helpen bij hyperventilatie is een gezonde leefhouding en voldoende lichaamsbeweging. Het is bovendien ook aangeraden om je regelmatig te ontspannen. Het is verstandig om na een aanval van hyperventilatie je arts te verwittigen. Hij kan je zeggen of je inderdaad een aanval van hyperventilatie hebt, of dat je te maken hebt met een andere aandoening. Er is meestal verder onderzoek nodig om de diagnose te bevestigen.

Raadpleeg na een aanval van hyperventilatie best je arts.

Wat te doen bij een hyperventilatie-aanval?

Wanneer je nu zelf een aanval krijgt, is het zeer belangrijk om de aanval onder controle te krijgen. Het volstaat in de meeste gevallen om gewoon rustiger te ademen. Ook kan je eerst diep uitademen, vervolgens drie tellen langzaam inademen en daarna weer zes tellen uitademen. Helaas zorgt een aanval voor een paniekerig gevoel en is het dus niet altijd even makkelijk om rustig te ademen.  Er bestaan drie hulpmiddeltjes om een aanval te controleren:
1)  Je kan een papieren of plastic zak voor je mond en neus houden en hierin rustig in- en uitademen
2) Je kan in een rubberen slang met een smalle opening, bijvoorbeeld een tuinslang, in-en uitademen
3) Je kan met je beide handen een gesloten schelp vormen. Hierna hou je je handen voor je neus en mond en adem je rustig in en uit.
Als je deze hulpmiddeltjes één à twee minuten toepast, kan er terug CO2 worden ingeademd waardoor de klachten verdwijnen. Als je op een meer discrete manier je aanval wil bedwingen, kan je in de apotheek een speciaal inhalatie-apparaatje kopen. De werking is vergelijkbaar met het ademen in een zak of door een stukje tuinslang. Het principe is eenvoudig: je ademt door het apparaatje waarin vele ‘gangetjes’ zorgen voor een verhoging van de weerstand. Hierdoor is het moeilijk om snel in en uit te ademen. Het is een klein apparaatje dat gemakkelijk kan meegenomen worden en ook gemakkelijk schoon te maken is.

Heb je nog vragen of wens je advies, contacteer dan onze Viata apotheker.