11-09-2018 | Algemeen welzijn

Hoe bereid ik mijn lichaam voor op de herfst?

De zomer loopt op zijn laatste benen en de herfst is klaar om zijn plaats over te nemen. In deze periode waarin het weer steeds grauwer wordt en de bomen stillaan hun bladerdak verliezen voelen veel mensen zich suf of hebben ze last van een herfstdipje. Geen paniek, je kan je lichaam makkelijk wapenen tegen de grillen van de herfst met de volgende handige tips.  

Verhoog je weerstand

De weerstand van Jan Modaal verlaagt aanzienlijk bij het begin van de herfst. We komen minder buiten en bijgevolg krijgt ons lichaam minder zonlicht binnen. Dit kan ervoor zorgen dat je het gevoel krijgt dat je minder energie hebt of dat je ziekteverschijnselen begint te vertonen. Door de natuurlijke weerstand van het lichaam te verhogen, heb je minder last van dat suffe gevoel of van die loopneus die praktisch synoniem staat met de herfst. Met de volgende tips verhoog je de natuurlijke weerstand van je lichaam.

Neem voldoende rust en vermijd stress

Tijdens de nachtrust krijgt je lichaam de kans om tot rust te komen en te herstellen van een vermoeiende dag. Door een gebrek aan slaap krijgt het lichaam dus de kans niet om dit belangrijke herstellingsproces door te maken en ben je bijgevolg veel meer vatbaar voor verschillende virussen die door het luchtruim vliegen. Probeer dus steeds aan een nachtrust van ongeveer 8 uur te komen.

Verder kan langdurige stress er ook voor zorgen dat de natuurlijke weerstand van het lichaam lager ligt. Het lichaam geeft in stresssituaties namelijk de prioriteit aan een hoop andere processen die ten koste gaan van de weerbaarheid. Daarenboven kan stress ook zorgen voor een verstoring van de nachtrust. Neem dus steeds voldoende ontspanning en zorg voor voldoende frisse lucht.

Eet gezond

Een gezond dieet heeft talloze voordelen voor de gezondheid. Door voldoende voeding te consumeren die rijk is aan vitaminen en mineralen verhoog je de natuurlijke weerstand van je lichaam. Groenten, fruit, rauwkost en vis zijn voedingsmiddelen die je kunnen bijstaan in het verhogen van je weerstand.

Wanneer je extra voorzichtig wilt zijn om niet besmet te raken met griep of verkoudheid kan je ook kiezen om een homeopathisch geneesmiddel in te nemen zoals Oscillococcinum van Boiron. Dit doe je het best tijdens de blootstellingsperiode aan griep.

Blijf in beweging

Het gure weer in de herfst belet veel mensen om voldoende te bewegen. Toch is deze beweging broodnodig om je lichaam voldoende weerstand te geven. Verder kan beweging helpen om van dat vermoeide gevoel af te geraken. Haal dus je wandelschoenen van het rek en maak een stevige wandeling of ga toch maar joggen ook al lijkt het buiten te fris. Een goede voorbereiding op je lichamelijke inspanning is in de herfst van een nog groter belang dan in de zomer. Probeer bij het sporten te zorgen voor een stevige opwarming om blessures te vermijden. Dit doe je best omdat je spieren bij koude temperaturen minder snel opgewarmd zijn. Verder is de juiste kleding ook van groot belang. Zorg voor meerdere laagjes kleding en bedek wanneer het zeer koud is de mond en neus om de ingeademde lucht op te warmen.  

Houd alles hygiënisch herfst weerstand

In de herfst vliegen de bacteriën en virussen in het rond. Het in dan ook niet moeilijk om een verkoudheid of zelfs de griep op te lopen. De verspreiding van deze ziektes komt vooral door contact. Probeer dus om regelmatig je handen te wassen of te ontsmetten met een alcoholgel wanneer je veel in contact komt met zieken. Toch is het best om niet te overdrijven met het ontsmetten van de handen aangezien blootstelling ook zorgt voor de opbouw van de natuurlijke weerstand. Wanneer je toch last hebt van de symptomen van een verkoudheid of griep kan een homeopathisch middel als Oscillococcinum van Boiron de intensiteit van de symptomen verminderen bij sommige personen.  

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels