02/793 09 34

Ma - Vr9u - 18u

Momenteel niet bereikbaar
08-09-2021 | Algemeen welzijn

Magnesium als behandeling tegen migraine

Geschreven door Niels magnesium hoofdpijn migraine

Magnesium is een mineraal dat essentieel is om ervoor te zorgen dat je lichaam goed werkt. Het kan de sterkte van je botten verbeteren, je bloeddruk stabiliseren en een gezond hartritme en werking van de zenuwen bevorderen. Bij een tekort aan magnesium doen zich verschillende symptomen voor, zoals vermoeidheid, verlies van eetlust, misselijkheid, krampen, tintelend gevoel en spiertrekkingen. Een tekort aan magnesium is ook gelinkt aan hoofdpijn en migraine.

Verschillende soorten magnesium


Er bestaan verschillende types magnesium die voor de behandeling van verschillende aandoeningen worden ingezet. Magnesium wordt op zichzelf niet makkelijk opgenomen door het lichaam en moet dus aan een andere stof zijn gebonden. Hierdoor wordt magnesium in supplementen vaak gecombineerd met andere stoffen, zoals aminozuren.


De meest voorkomende vormen van magnesium in supplementen zijn:

  • Magnesiumoxide: bevat een hoge concentratie aan magnesium en wordt vaak gebruikt als behandeling van migraine.
  • Magnesiumsulfaat: een anorganische vorm van magnesium waarvan slechts kleine hoeveelheden kunnen worden opgenomen in het lichaam.
  • Magnesiumcarbonaat: heeft een iets hogere concentratie aan magnesium en heeft een hoger risico om maagklachten te veroorzaken.
  • Magnesiumchloride: wordt makkelijk opgenomen in het lichaam.
  • Magnesiumcitraat: kan in grote hoeveelheden worden opgenomen in het lichaam en wordt vaak gebruikt om de stoelgang te beïnvloeden. 


Het effect van magnesium op migraine


Onderzoek heeft aangetoond dat mensen met migraine doorgaans minder magnesium in hun lichaam hebben. Er is zelfs bewezen dat regelmatige inname van magnesiumsupplementen de frequentie van migraineaanvallen met 41,6% deed dalen. Nog een andere studie gaf aan dat dagelijkse inname van magnesium een preventieve werking heeft ten opzichte van menstrueel-gerelateerde migraines.
Magnesiumoxide is de meest gebruikte vorm om migraines te voorkomen. Dit kan in de vorm van een pil worden ingenomen, met een algemeen aangeraden dosis van 400 tot 500 mg per dag. Magnesiumsulfaat kan via een infuus worden toegediend.


Doordat magnesium een natuurlijke stof is die noodzakelijk is voor onze gezondheid, kan het gezien worden als een relatief veilige behandeling voor migraine. Dit is vooral waar in vergelijking met migraine-medicatie, die ernstige bijwerkingen kan hebben.


Bijwerkingen van magnesium


Magnesium wordt algemeen beschouwd als een veilige behandeling, maar kan wel bijwerkingen met zich meebrengen. Zo kan je last hebben van buikkrampen, overgeven en diarree. Je kan je dosis verlagen om dit tegen te gaan.


Een andere, veel voorkomende bijwerking is een verlaagde bloeddruk. Als je al een lage bloeddruk hebt, bespreek dit dat eerst met je arts voor je magnesiumsupplementen inneemt.
Overmatige inname van magnesium kan tot ophoping leiden en kan ernstige bijwerkingen teweegbrengen, zoals:

  • Onregelmatige hartslag
  • Gevaarlijk lage bloeddruk
  • Vertraagde ademhaling
  • Coma


Om serieuze bijwerkingen te voorkomen, kan je best de gepaste dosis met je dokter bespreken.


Voeding die rijk is aan magnesium


Als je het niet ziet zitten om supplementen in te nemen, kan voeding die natuurlijk rijk is aan magnesium de oplossing zijn. 


Bladgroenten zoals spinazie, boerenkool en raapstelen zijn uitstekende voorbeelden: een portie gekookte spinazie bevat ongeveer 157 mg magnesium.

voedingsmiddelen met magnesium
Andere voeding die magnesium bevat:

  • Zaden, bijvoorbeeld pompoenpitten
  • Amandelen
  • Makreel, tonijn en koolvis
  • Vetarme yoghurt of kefir
  • Zwarte bonen en linzen
  • Avocado
  • Vijgen
  • Bananen
  • Zwarte chocolade


Voedingssupplementen kunnen een stevige boost geven indien nodig, maar je kan beter beginnen met je eetgewoonten aan te passen door op magnesiumrijke voeding te focussen.


Risicofactoren


Sommige mensen mogen geen extra magnesium innemen, vooral in geval van reeds aanwezige aandoeningen. Voorbeelden zo’n aandoeningen zijn:

  • Bloedziektes, want magnesium kan het klonteren van het bloed vertragen
  • Diabetes, aangezien slecht opgevolgde diabetes de opslag van magnesium beïnvloedt
  • Hartblok
  • Nierproblemen, waaronder ook nierfalen


Als je een spijsverteringsaandoening hebt zoals inflammatoire darmaandoeningen of een maaginfectie, raadpleeg dan zeker een arts voor je magnesium inneemt. Dit soort aandoeningen beïnvloeden namelijk de hoeveelheid magnesium die je lichaam opneemt.


Magnesium kan ook reageren op andere medicatie, zoals:

  • Antibiotica
  • Diuretica of plaspillen
  • Spierontspanners
  • Hartmedicatie


Als je zwanger bent, kan je ook best je dokter raadplegen als je magnesium wilt innemen. 350-400 mg per dag wordt algemeen gesproken gezien als een veilige dosis voor zwangere vrouwen. Dit is dan wel in de vorm van pillen, want intraveneuze opname zou botverdunning van de foetus veroorzaken.


Zijn magnesiumsupplementen veilig?


Als je een gepaste dosis inneemt kan magnesium een goede behandeling zijn voor migraine. Het heeft minder bijwerkingen dan medicatie voor migraine, dus het wordt ook gezien als een veiligere optie.
Als je vaak last hebt van migraine, spreek dan je huisarts aan over het innemen van magnesium. De arts kan dan bepalen wat de juiste dosis is voor jou en eventuele alternatieve behandelingen aanraden.
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels