02/793 09 34

Ma - Vr9u - 19u

Chat met ons

09-02-2022 | Aandoeningen

Hoofdpijn en de menopauze: is er een link?

Geschreven door Niels migraine Menopauze hormonen

De oorzaak van hoofdpijn is vaak heel moeilijk te bepalen. Er zijn heel veel factoren die een migraineaanval kunnen triggeren, waaronder ook hormonale veranderingen. In de menopauze kan je last hebben van schommelingen in je hormonen. Sommige vrouwen hebben daardoor plots minder last van hoofdpijn, terwijl andere net vaker hoofdpijn hebben. De menopauze kan dus in sommige gevallen de oorzaak zijn van een plotselinge opkomst van regelmatige migraine.

Hoe zit de menopauze in elkaar?


Om te weten hoe de menopauze hoofdpijn kan veroorzaken, moeten we eerst kijken wat er tijdens die periode juist gebeurt. De menopauze markeert het einde van de vruchtbare periode van een vrouw. Het is een natuurlijk proces dat ergens tussen een leeftijd van 45 en 55 jaar begint. 
De periode voor de menopauze heet de perimenopauze en kan maanden tot jaren duren. Tijdens die tijd kan je last hebben van de volgende symptomen:

  • Vaginale droogheid
  • Vapeurs of congestie
  • Nachtzweten
  • Schommelingen in humeur
  • Verdunnen van het haar
  • Gewichtstoename


Daarnaast kan ook je menstruatiecyclus veranderen door de fluctuaties van je hormonen. Soms blijven je maandstonden regelmatig tot het einde van je menstruatie, maar de meesten ervaren eerst maandenlange periodes waarin de menstruatie uitvalt.


Naarmate je de menopauze nadert, vermindert het oestrogeen in je lichaam. Ook zal je minder progesteron en testosteron aanmaken dan voorheen. Deze veranderingen in je hormonen kunnen je hoofdpijn beïnvloeden.


Op welke manier beïnvloedt de menopauze mijn hoofdpijn?


Dat kan op verschillende manieren en varieert ook van persoon tot persoon. 
Als je migraine veroorzaakt worden door hormonale schommelingen, kan deze mogelijk beter worden tijdens de menopauze. Je hebt dan minder vaak of minder zware migraineaanvallen. Dat komt doordat je hormonen vrij stabiel blijven nadat je menstruatie is gestopt.


Sommige vrouwen hebben net meer last van hoofdpijn tijdens de perimenopauze. Ook diegenen die eerder nooit last hadden van hormonale hoofdpijn kunnen hier nu plots mee te maken krijgen.
Verminderde oestrogeen is een vaak voorkomende trigger van hoofdpijn bij vrouwen. Daardoor komt de migraine voor tijdens de menstruatie of de periode voor de menopauze. De hormoonproductie in het lichaam valt dan op een onregelmatige manier stil. Dat verklaart waarom vrouwen die last hebben van hoofdpijn tijdens de menstruatie ook meer last hebben tijdens de perimenopauze.


Hormoontherapie en migraine


Je arts kan medicatie voorschrijven tegen klachten die de menopauze met zich meebrengt, zoals vapeurs. Die medicatie vervangt vaak de hormonen die je lichaam dan minder aanmaakt. Dat kan mogelijk een effect hebben op jouw hoofdpijn: ofwel heb je er minder last van, ofwel wordt het juist erger. Dat verschilt van persoon tot persoon. 
Als je merkt dat je migraineaanvallen verergeren tijdens je hormoontherapie, raadpleeg dan je arts. Die kan dan oestrogeenpatches voorschrijven, waardoor je minder snel en in mindere mate de hormonen binnen krijgt. 


Hoofdpijn voorkomen en verlichten


Er zijn verschillende remedies tegen migraine; van medicatie tot veranderingen in je levensstijl. De meest courante manieren om hoofdpijn te behandelen zijn:

  • Veranderingen in eetgewoonten: Bepaalde producten zoals alcohol, kaas, chocolade of zuivel, kunnen leiden tot een migraineaanval. Wanneer je last hebt van hoofdpijn, probeer dan bij te houden wat je ervoor hebt gegeten en gedronken. Zo kan je dat product in de toekomst vermijden. 
  • Lichaamsbeweging: regelmatig sporten kan ook helpen tegen hoofdpijn. Probeer minstens 3 tot 4 keer per week 30 minuten te bewegen. Hierbij is het belangrijk om rustig te beginnen, want meteen intensief sporten kan ook een migraineaanval triggeren.
  • Acupunctuur: Dit is een alternatieve behandeling waarbij men naalden op gevoelige punten van je lichaam steekt. De effectiviteit is verdeeld, maar het helpt sommigen ook met hoofdpijn.
  • Gedragstherapie: Dit is een soort therapie die je lichaam leert omgaan met stress, spierspanning en pijn. Voorbeelden zijn biofeedback, relaxatietherapie en cognitieve gedragstherapie. 
  • Voedingssupplementen: bepaalde supplementen zouden kunnen helpen met het verminderen van hoofdpijn. Het gaat dan over Vitamine B-2 en magnesium. Check altijd eerst bij je arts of de supplementen die je wil nemen geschikt zijn voor jou.  

Migraine kan heel frustrerend zijn als het vaak voorkomt. Normaal verbetert de situatie wel nadat je de menopauze hebt doorstaan. Maar tot dat moment er is kan je best met je arts bespreken welke behandelingen en medicatie het beste zijn voor jou. Als je symptomen steeds erger worden, zoek dan meteen medische hulp. Zo kan je sneller de oorzaak achterhalen en bestrijden.
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels