08-05-2018 | Algemeen welzijn

Hoe je metabolisme gebruiken om te vermageren?

Heb je besloten om enkele kilo's te verliezen voor de zomer? Je hebt niet veel zin om een draconisch dieet te volgen en je vindt de tijd niet om tijdens de week enkele uurtjes te gaan sporten? Wist je dat je je metabolisme kan bevorderen om zo op een natuurlijke manier gewicht te verliezen, of om het op z'n minst actief te houden om te vermijden dat je gewicht bijkomt?

Wat is het metabolisme?

Het metabolisme is simpelweg een geheel van chemische reacties die plaatsvinden midden in het organisme en die streven naar een voortdurende verbranding van de calorieën die we uit ons eten halen. Dit om ons van de nodige energie te kunnen voorzien voor alle lichaamseigen functies (reflexen, bewegingen, vertering, enz.) Het zorgt er dus voor dat ons lichaam optimaal kan functioneren.

Het feit dat je je metabolisme versnelt, gaat ervoor zorgen dat je het metabolisme stimuleert om zelf overtollige calorieën te gaan verbranden.

Hoe je metabolisme gebruiken om te vermageren?

Het principe is simpel: het metabolisme verbruikt energie en bijgevolg dus calorieën. Het doel is dus om deze contant actief te houden om zo te voorkomen dat het enkel opslaat wat we tot ons nemen, zoals bijvoorbeeld vetten.

Waarom moeten we het metabolisme actief houden?

Als je niet voldoende of niet voldoende vaak eet, dan gaat je lichaam zich ontzegt voelen van voedsel en energie. Hij gaat dus, zoals er gedaan wordt in tijden van oorlog, reserves opbouwen met de voedingsstoffen die hij wel krijgt. Dit is een reactie op deze onthouding.

Regelmatig eten (iedere 3 uur) zorgt ervoor dat je lichaam kan wennen aan het opnemen van energie, zonder dat het calorieën moet opslaan (in de vorm van vetten) om een eventuele periode van onthouding te kunnen trotseren.

Opgepast, eet gezond en eet redelijke porties. Als je dit niet doet zal je organisme de overtollige calorieën toch als reserve opslaan.

Hoe houden we het metabolisme actief?

Je kan heel simpele gewoontes aannemen om je metabolisme op dagelijkse basis actief te houden.

Eet een geschikt ontbijtmetabolisme versnellen

Begin de dag steeds met een gezond ontbijt dat vetstoffen, eiwitten en zetmeel bevat.

  • Bijvoorbeeld: een sneetje volkoren brood met kipfilet, een stukje kaas of yoghurt.

Het ontbijt is in feite de maaltijd bij voorkeur om vetstoffen te consumeren, want:

  • Ze worden geëlimineerd tijdens de voormiddag, waar we vaak nog actief zijn
  • Ze helpen snackbuien te vermijden voor het middagmaal

NB: vermijd steeds industriële ontbijtgranen: deze zitten boordevol snelle suikers, die heel snel opgenomen worden. Je loopt dus het risico om voor het middagmaal honger te krijgen en je gaat neigen naar een zoete snack. Dit omdat je van bij het ontbijt het suikermetabolisme geactiveerd hebt. Als je 's ochtends toch zin hebt in iets zoet, kies dan liever voor granola met honing bijvoorbeeld, wat fruit of gedroogde vruchten, havervlokken, enz.

Luister naar je lichaam

Als je jezelf gaat uithongeren, dat gaat je metabolisme vertragen. Meer nog, als je langer gaat wachten om te eten, ga je meer eten en dus ook meer opslaan.

Opgepast, eet gezond en eet redelijke porties. Als je dit niet doet zal je organisme de overtollige calorieën toch als reserve opslaan.

Eet gezond en op het goede momentmetabolisme maigrir

Rond 16u neemt het gelukshormoon, serotonine, af. Hierdoor ga je zin krijgen in suiker: je kan een sneetje volkoren brood eten met chocolade en fruit (appel, peer, citrusvruchten) bijvoorbeeld. Hierdoor vermijd je dat je gaat snoepen voor het avondeten.

Vermijd of verminder zetmeelrijk eten bij het avondmaal.

Tenminste, als je 's nachts niet moet werken of als je 's avonds geen bepaalde activiteiten hebt opstaan. Best kies je voor eiwitten en gestoomde groenten met bijvoorbeeld wat vinaigrette en kokosolie of tomaat.  Kies ook eerder voor kruiden in plaats van sauzen, want deze zitten boordevol vetten! Zo zal je ook een verzadigd gevoel hebben, maar je gaat je lichter voelen en ook beter slapen.

De voordelen van een actief metabolisme:

Als je geen gewicht verliest, dan kom je ook niets bij, waardoor je een gezond gewicht behoudt. Bovendien gaat je lichaam zich van nature in balans stellen, wat betekent dat als je een rijke maaltijd gaat eten, je minder reserves gaat opslaan als je je metabolisme steeds actief hebt gehouden. Je hebt ook meer energie en je humeur wordt er ook beter op, want je metabolisme beïnvloedt je levensvreugde en welzijn.

Opgepast: ieder metabolisme is anders en het vindt zelf het ideale gewicht om optimaal te kunnen functioneren. Dit is niet altijd het gewicht dat we wensen, want dit verschilt voor iedereen, maar toch is dit het ideale gewicht voor je organisme.

Het metabolisme verhogen

Het feit dat je je metabolisme versnelt, gaat ervoor zorgen dat je het metabolisme stimuleert om zelf overtollige calorieën te gaan verbranden. Er bestaan voedingsstoffen die het metabolisme verhogen, zoals voedingsstoffen die bijvoorbeeld aminozuren bevatten.

Hoe het metabolisme verhogen?metabolise voedingssupplementen

Hieronder vind je enkele tips om je metabolisme te verhogen:

  • Sla het ontbijt niet over en vul het met eiwitten en melkproducten.

  • Sla geen enkele maaltijd over (eet ongeveer iedere 3 uur) en laat jezelf geen honger hebben.

  • Vermijd te strikte diëten

  • Slaap voldoende

  • Verhoog je spiermassa (spieren verbruiken meer energie)

  • Sport regelmatig

Je vindt ook voedingssupplementen die het metabolisme verhogen, die de thermogenese verhogen (de warmteproductie: het lichaam verbruikt zo meer energie), op basis van piperine (peper), guarana of er zijn ook nog producten die de testosteron verhogen (tribulus terrestris).

De sleutel tot vermageren is, zoals steeds, een gezonde levensstijl!

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels