16-09-2020 | Algemeen welzijn

Metabolisme versnellen met bewezen methoden

Geschreven door Niels

Goed afvallen is afhankelijk van je metabolisme. Dit is een ander woord voor je stofwisseling. Door deze te versnellen, versnel je ook het afvallen. Er zijn door onderzoek vele methoden ontdekt waarop je je metabolisme kan verbeteren. De tips die je op deze plek vindt gaan je daarom helpen om af te vallen. Je vindt hier alles wat je moet weten. Zo leer je meer over de juiste voeding, de juiste sporten, maar ook allerlei andere handige trucs die je zullen helpen.

Metabolisme uitgelegd

Voor we beginnen met de tips en trucs om je metabolisme te versnellen, is het handig om eerst een definitie te geven. Zoals gezegd is metabolisme een ander woord voor stofwisseling. Het is een reeks van biochemische processen in cellen en organismen. De voedingstoffen die het lichaam opneemt, worden zo omgezet in energie. Versnel je je metabolisme, dan verbrand je meer calorieën, waardoor je dus beter kunt afvallen en op gewicht kunt blijven.

Het versnellen van je metabolisme kan op vele manieren. Er is een aantal hoofdcategorieën waar je deze manieren in kunt onderverdelen. In de eerste plaats kan je de processen versnellen met de juiste voeding. Daarnaast speelt goed sporten een belangrijke rol. Tot slot zijn er nog enkele andere tips die niet onder de eerste twee categorieën vallen. Neem deze dus allemaal goed door. Op die manier kan je ervoor zorgen dat je het afvallen goed kan versnellen en je snel op het juiste gewicht komt.

Manieren om je metabolisme te versnelling met voeding

Het eten van voldoende eiwitten

eiwitten

Eten is altijd een manier om je metabolisme voor een korte periode van enkele uren te versnellen. Dit wordt het thermische effect genoemd. Daarbij is het belangrijk om de juiste dingen te eten. Het effect van sommige voedingstoffen is groter dan van andere. Wanneer je kijkt naar vetten, dan versnellen die je metabolisme met 0 tot 3 procent. Kijk je naar koolhydraten, dan gaat het om 5 tot 10 procent. Eiwitten daarentegen versnellen je metabolisme met 15 tot 30 procent. Dit maakt direct duidelijk wat eiwitten zo belangrijk maakt.

Bovendien hebben eiwitten ook andere voordelen te bieden. Zo voel je je eerder verzadigd als je ze eet. Een eiwitrijk ontbijt biedt bijvoorbeeld de nodige voordelen. Zo is het bewezen dat mensen die eiwitrijk ontbijten minder vaak aan eten denken, dat ze ’s avonds minder snacken en over een hele dag 400 calorieën eten. Eiwitten vind je bijvoorbeeld in eieren, vlees en gevogelte, tonijn, noten en zaden.

Af en toe een maaltijd overslaan

maaltijd overslaan

Het overslaan van maaltijden is slecht, zo wordt je altijd geleerd. Vooral het ontbijt mag je niet overslaan, want dat is ongezond en vertraagt je metabolisme. Om je stofwisseling te versnellen, moet je juist 5 tot 6 keer per dag eten, denken veel mensen. Anders gaat je lichaam stoffen langer opslaan. Het probleem met deze ideeën is echter dat er geen wetenschappelijke bewijzen voor bestaan. De wetenschap heeft eerder juist het tegenovergestelde ontdekt.

Wanneer je regelmatig een maaltijd overslaat, dan haal je daar veel voordeel uit. Met name waar het gaat om het ontbijt. Het is gezond en het versnelt je metabolisme. Ook voor je vetverbranding werkt het positief. Je kunt maaltijden overslaan, maar je kunt ook kiezen om enkele dagen te vasten. Wanneer je langer dan vier dagen vast, dan kom je in een staat van uithongering. Kies je voor korte periodes van vasten, versnel je je stofwisseling. Wanneer je 36 uur vast gaat het zelfs om een versnelling van tien procent. Vast je langer dan drie dagen, dan begint je metabolisme te vertragen.

Het instellen van een cheatday

ongezond eten

Wie voortdurend gezond en gericht eet, kan enorm verlangen naar ongezonde voeding. Dit lijkt echter averechts te werken omdat je dan al je harde werk weer tenietdoet. Toch komt uit onderzoeken iets heel anders naar voren over het zondigen met ongezond voedsel. Dit geldt vooral voor de zogenaamde cheatday. Een dergelijke dag heeft veel voordelen. Een cheatday betekent dat je een dag per week eet wat je wenst. Mits je je aan een aantal basisregels houdt. In de eerste plaats moet je je niet overeten door meer dan het dubbele te eten. Daarnaast kies je een vaste dag, bijvoorbeeld elke zaterdag.

Het instellen van een cheatday biedt jou niet één, maar meerdere voordelen. In de eerste plaats is het goed voor je metabolisme. Dit versnelt met 2,7 tot 6,6 procent. Dit verschilt per mens. Het hormoon leptine wordt in grotere hoeveelheden aangemaakt. Daardoor krijgt jouw brein het signaal om meer buikvet te verbranden. Ook heeft het effect op het hormon ghreline, dat verantwoordelijk is voor het hongergevoel. Dit daalt juist voor een duur van 3 dagen. Daarnaast heeft het psychologische effecten als je even van de rem af mag.

Koud water is jouw drankje

water drinken

Het mag inmiddels duidelijk zijn dat de frisdranken en sapjes uit pakken niet zo goed voor je figuur zijn. Dat kan je gemakkelijk opvangen. Je stapt dan gewoon over op water. Of je het nu tapt of koopt maakt geen verschil. Met waterdrinken versnel je tijdelijk je metabolisme. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je tot wel dertig procent meer calorieën verbrandt tot een uur na het drinken van een halve liter water. Dat percentage loopt op wanneer je voor koud water kiest om te drinken. De reden hiervoor is simpel. Ook water heeft een thermisch effect. Dat effect wordt groter naar mate het water kouder wordt. Het kost je lichaam meer energie om warm te blijven als het water kouder is. Het opwarmen van water van 22 naar 37 graden in een lichaam zorgt voor een thermisch effect van veertig procent.

Kies voor thee

groene thee

Niet alleen waterdrinken kan je helpen om je metabolisme te versnellen. Ook een ander drankje kan positieve effecten teweegbrengen. Het gaat dan om het drinken van thee om je stofwisseling op te stuwen. Vooral groene thee en oolong thee doen het goed. Daarmee kan je je metabolisme 4 a 5 procent versnellen. Bovendien helpen deze beide theesoorten ook bij de verbranding van vet. Voor groene thee kan je zelfs je verbranding tot 17 procent verhogen. Als het gaat om oolong thee, dan kan je je verbranding 12 procent groter maken dan wanneer je gewoon water drinkt.

Het drinken van koffie

koffie

De studies naar koffie zijn al tientallen jaren oud. Toen al bleek dat je met koffie je metabolisme met meer dan tien procent kan versnellen. Bovendien heeft het dezelfde effecten op je vetverbranding die ook groene thee en oolong thee hebben. Let wel op, want er is wel een belangrijk punt uit de onderzoeken gekomen. Zo blijkt dat slanke mensen meer baat hebben bij koffie dan mensen met obesitas. Slanke mensen zien hun vetverbranding verder verhogen door koffie dan mensen met obesitas.

Maak je maaltijden wat pittiger

rode pepers

Het eten van rode pepers brengt ook de nodige positieve effecten met zich mee. In de pepers zit een stof die ook wel bekendstaat als capsaïcine. Dit is de stof die de pepers de pittige smaak geeft. Het is ook de stof die helpt om je metabolisme te versnellen. Al is het effect maar beperkt tot 10 extra calorieën per maaltijd. Bovendien moet je er ook wel de geschikte darmen voor hebben. Westerse mensen kunnen minder goed tegen pittig eten, waardoor ze het ook minder goed kunnen afbreken.

Het gebruik van kokosolie

kokosolie

In kokosolie zijn zogenaamde middellange vetzuren te vinden. Dit is ook in bijvoorbeeld roomboter en grasboter te vinden. Daarmee kan je je metabolisme versnellen. Wanneer je dagelijks 30 milliliter kokosolie gebruikt, kan je je overgewicht goed terugdringen. Wel is het belangrijk de juiste soort te kiezen. Gebruik de extra virgin kokosolie die je in een glazen pot vindt. Ook is het belangrijk dat deze de kokosgeur behoudt.

Producten uit de zee

zeewier

De producten uit de zee zijn er in vele vormen. Natuurlijk ben je bekend met vis, en dan vooral witvis. Dit is een bron voor jodium waarmee je bijvoorbeeld brood kunt vervangen. Daarnaast is ook zeewier aantrekkelijk. Jodium helpt je om je schildklier goed te laten functioneren. De stof helpt namelijk de schildklierhormonen aan te maken. Die hormonen hebben een belangrijke invloed op je stofwisseling. Door producten uit de zee te eten kan je je metabolisme dus op een goede manier opvoeren.

De rol van ijzer, selenium en zink

Niet alleen jodium is een belangrijke stof voor je metabolisme. Ook ijzer, selenium en zink zijn belangrijk. Heb je daar te weinig van, dan zal dat je metabolisme vertragen. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. De stoffen zijn relatief gemakkelijk aan te vullen. IJzer haal je uit voldoende vlees en gevogelte, maar ook groente en fruit spelen een rol. Zink komt ook uit vlees en gevogelte, maar ook uit eieren, noten en zaden. Daarnaast werken garnalen, oesters en mosselen. Selenium haal je uit vlees en vis maar ook uit knoflook en uit, noten en zaden en broccoli.

Zondigen met chocolade

pure chocolade

Chocolade is gebaseerd op cacao. Hoewel dit niet wetenschappelijk bewezen is, bestaat er een kans dat het je metabolisme kan versnellen. Dit is namelijk wel al een aangetoond effect bij muizen. Wel is het dan slim om pure chocolade te eten. De smaak is misschien wat bitter, maar dat komt juist omdat er veel minder suiker in zit.

Metbolisme versnellen met sport

Kiezen voor krachttraining

krachttraining vrouw

Niet alleen de juiste voeding kan je metabolisme een boost geven. Ook krachttraining heeft een effect van 9 tot 11 procent. Vooral het zogenaamde afterburn effect speelt daar een belangrijke rol in. Dit is de verbranding van calorieën nadat je gesport hebt. Hoe langer en intenser het sporten, hoe langer het effect blijft aanhouden. Zo heb je dus tijdens het sporten effect ervan, maar ook erna. Daarnaast ga je er ook beter uitzien van meer spiermassa. Dit ziet er beter uit dan de magere look van cardiotrainingen. Bovendien draagt spiermassa bij aan de verbranding van calorieën in rust tijdens de rest van de dag.

Kiezen voor korte hit-trainingen

hiit workout

Krachttraining is een goede manier om je metabolisme te vergroten. Daarnaast zijn korte hit-trainingen ook waardevol. Je traint dan korte tijd tegen hoge intensiteit. Daarmee verlies je tot zeven keer meer vet dan je bijvoorbeeld met hardlopen doet. Terwijl het ook je spiermassa helpt vergroten. Je kunt hier al profijt van hebben wanneer je dit driemaal per week voor een periode van 20 minuten doet. Dit kost je dus ook veel minder tijd dan lange cardiotrainingen.

Onderzoeken wijzen uit dat intensieve spinningtrainingen van driekwartier iets meer dan 500 calorieën helpt verbranden. In de 14 uur die volgenden kwamen daar nog eens 190 extra calorieën bij. Het afterburneffect van hit-trainingen is dus ook flink groot. Dit helpt je stofwisseling vooruit stuwen. Er zijn meerdere onderzoeken die deze resultaten uitwijzen. Reden genoeg om je training te willen aanpassen om ook de vruchten ervan te kunnen plukken.

Stofwisseling verhogen

De rol van slaap en ontspanning

De rol van slaap en ontspanning mag ook niet onderschat worden. Wetenschappers ontdekten dat mensen die vijf dagen lang niet meer dan vier uur sliepen hun metabolisme met 2,6 procent zagen dalen. Dit lijkt niet veel. Maar dit is lang niet het enige effect. Een slaaptekort verhoogt je kans op obesitas, zowel bij kinderen als volwassenen. Bovendien zal slaapgebrek negatief werken op de eerder genoemde hormonen leptine en ghreline. Dit is dus ook negatief voor de eetlust.

Ook stress speelt een rol. Bij slaapgebrek neemt stress toe. Je cortisolniveau kan in een week al met 50 tot 80 procent toenemen. Dit hormoon heeft ook een negatief effect op je vetopslag. Meer cortisol zorgt ook voor meer vetopslag rond de buik. Bovendien laat het je eetlust toenemen. Waardoor je alleen maar nog meer negatieve effecten ervaart. Hoe hoger je cortisolspiegel, hoe hoger je bloedsuikerspiegel ook wordt, terwijl je metabolisme vertraagt.

Het nut van koud douchen

Ook koud douchen of afdouchen kan een voordeel bieden. Al is dit nog niet bewezen. Toch lijkt het je metabolisme te versnellen. Dit lijkt ook logisch. Het is natuurlijk zo dat je lichaam meer energie nodig heeft om je lichaam weer op te warmen nadat je het hebt afgekoeld met een koude douche. Dit komt natuurlijk overeen bij wat we stelden bij het drinken van koud water. Ook dan heeft je lichaam meer energie nodig om weer op te warmen. Dit is voor douchen eigenlijk niet anders, zo lijkt het.

Een korte koude douche van 30 seconden kan al genoeg zijn om positieve resultaten te boeken. Je gaat je er ook gezonder van voelen. Zo kan je dus meer verbranden en je stofwisseling goed versnellen. Je kunt ook kiezen voor een koud bad. Let wel op dat je nooit langer dan 5 minuten in de kou blijft. Zo pak je het positieve effect mee, maar raak je niet onderkoeld.

Het gebruik van de juiste methode

Het is wel belangrijk om voor de juiste methode te kiezen. Dat geldt bijvoorbeeld voor een compleet dieet. Het is zaak dat jouw doel voorop staat en dat hierop gefocust wordt. Door een goed programma te volgen, met de nodige uitleg kan je meer bereiken. Wanneer je de juiste tools in handen hebt, zoals recepten en eetschema’s, kan je veel meer bereiken. Terwijl het ook nog eens leuk blijft om je ermee bezig te houden. Zo pak je alles optimaal aan en zal je ook niet met bekende problemen te maken krijgen als je afvalt.

 

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels
* Vaste prijs die van toepassing is in onze apotheek
** Online korting / Promotionele korting op de vaste prijs die van toepassing is in onze apotheek