02/793 09 34

Ma - Vr9u - 19u

Momenteel niet bereikbaar
18-02-2022 | Algemeen welzijn

10 mogelijke oorzaken van nachtzweten

Geschreven door Niels nachtrust zweten nachtzweten

Heb je veel last van overmatig zweten in je slaap? Dat is erg vervelend en kan mogelijk je slaap verstoren. Je kan dus best de oorzaak zo snel mogelijk achterhalen. Afhankelijk van wat de oorzaak is, kan je arts je een behandeling voorschrijven. Soms is er weinig aan te doen en kan je alleen maar het zweten proberen te beperken. Lees hier wat de mogelijke oorzaken van nachtzweten zijn en wat je er zelf aan kunt doen.

Wat is nachtzweten?


Bij nachtzweten heb je last van overmatig zweten tijdens je slaap. Zweten is een normale manier om de lichaamstemperatuur op peil te houden door overtollige warmte kwijt te spelen wanneer je te warm hebt en een fysieke inspanning doet. Wanneer je zweet zonder inspanning of hitte, heet dat hyperhidrosis. Als je last hebt van abnormaal veel zweten ’s nachts, contacteer dan je arts om de oorzaak te achterhalen.


Mogelijke oorzaken


1. Menopauze


Een vervelende kwaal die je tijdens de menopauze kunt hebben, zijn opvliegers of vapeurs. Deze kunnen ook ’s nachts optreden en zijn de meest voorkomende oorzaak van nachtzweten bij vrouwen.


2. Infectie


Koorts gaat soms gepaard met bepaalde infecties, wat kan leiden tot nachtelijk zweten. Daarnaast is het ook een gevolg van een HIV-infectie.


3. Medicijnen


Sommige medicatie, waaronder antidepressiva, hebben nachtzweten als bijwerking. Ook medicijnen tegen koorts (aspirine en paracetamol) kunnen in sommige gevallen nachtzweten veroorzaken.


4. Stress of angst


Als je last hebt van stress of een angststoornis, kan dit leiden tot nachtzweten. Dat komt omdat je lichaam dan meer adrenaline aanmaakt, waardoor je hart sneller gaat kloppen en je meer gaat zweten.


4. Hormonale aandoeningen


Hormonale aandoeningen zoals feochromocytoom, het carcinoïd syndroom en hyperthyroïdie hebben soms symptomen zoals nachtelijk transpireren.


5. Slaapapneu


slaapapneu nachtzweten oorzakenSlaapapneu, ook wel het obstructief slaapapneusyndroom (OSAS) genoemd, is een veel voorkomende oorzaak van nachtzweten. Mensen met slaapapneu hebben last van ademstilstanden tijdens de slaap doordat de spieren bij het slapen ontspannen. Hierdoor moet je lichaam zich meer inspannen om te ademen, wat kan leiden tot overmatig zweten.

 

 


6.Idiopathische hyperhidrosis


Idiopathische hyperhidrosis wil zeggen dat de oorzaak onbekend is. Je zweet dan meer dan nodig is om je lichaamstemperatuur stabiel te houden. De aandoening ontstaat op tienerleeftijd en kan vaak tientallen jaren duren.


7. Hypoglykemie


Hypoglykemie wil zeggen dat je een te laag bloedsuikergehalte hebt. Het komt meestal voor bij mensen met diabetes en kan ook zweten veroorzaken. Andere symptomen zijn vermoeidheid, trillen, hoofdpijn, duizeligheid en honger.


8. Verslavende middelen


Cafeïne, alcohol en drugs kunnen op twee manieren nachtzweten veroorzaken. Enerzijds verhogen ze je hartslag waardoor je lichaam opwarmt en anderzijds kan je ook last hebben van ontwenningsverschijnselen na overmatig gebruik.


9. Kanker


Nachtzweten is een vroeg symptoom van sommige kankervormen, voornamelijk lymfoom. Andere symptomen van kanker die nog niet is vastgesteld zijn onverklaarbaar gewichtsverlies en koorts.


Wanneer ga je naar de dokter?


Nachtzweten is vervelend en in sommige gevallen een reden tot bezorgdheid. Bovendien verstoort het je nachtrust, wat al reden genoeg is om het aan te pakken. Je kan best een dokter contacteren als het zweten:

  • Vaak voorkomt
  • Een lange tijd aanhoudt
  • Je slaap verstoort
  • Je dagelijks leven aantast
  • Gepaard gaat met andere symptomen.


Je dokter zal dan de oorzaak proberen te achterhalen en je eventueel doorverwijzen naar een specialist.
Remedies om nachtzweten tegen te gaan


Wanneer de oorzaak van het nachtzweten niet te vermijden is, zoals bijvoorbeeld de menopauze, zijn er wel nog zaken die je kan doen om het zweten te minimaliseren:

  • Slaap in een goed verkoelde ruimte.
  • Slaap in lichte kledij en in lichte lakens.
  • Vermijd cafeïne, alcohol en pikant voedsel.
  • Drink koud water voor je gaat slapen.
  • Behoud een gezond gewicht.
  • Doe aan meditatie om te relaxen voor je gaat slapen.
     
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels