Toon alle thema's »

Nicotinevervangers: foute opvattingen

Stoppen met roken is geen eenvoudige zaak. In feite veroorzaakt nicotine zowel een fysieke als een mentale afhankelijkheid. Stoppen met het gebruik van tabak kan leiden tot ontwenningsverschijnselen zoals een triest of zelfs depressief humeur, slapeloosheid, irritatie, angst, moeite om te concentreren, verminderd hartritme, verhoogde eetlust, meer transpiratie, hoofdpijn, enz. Kortom, een tekort aan nicotine laat zich voelen.  

Dit is de reden dat nicotinevervangers kunnen helpen bij personen die veel roken of die al lang roken om te stoppen, als ze er niet geraken zonder vervangers. In feite zijn er veel mensen die er in slagen zonder terug te vallen op dit hulpmiddel. Overigens is er ook nog het goede oude zoethout, niet zo sexy maar wel efficiënt, wat ook al verschillende rokers heeft geholpen om vaarwel te zeggen tegen hun sigaret. Dit doordat het de handen bezighoudt en het fysieke tekort verdoezelt.

PS Wist je dat het gebruik van een nicotinevervanger je slaagkansen verhoogt met wel 50 tot 70%?

Foute opvattingen over nicotine

1.      Nicotine verhoogt het risico op kanker

Deze correlatie werd niet aangetoond. Sigaretten bevatten echter meer dan 4000 andere chemische stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid. De nadelen die gebonden zijn aan een nicotinevervanger wegen dus minder zwaar door dan deze van een sigaret.

2.      Het is de nicotine die de vingers en tanden vergeelt

Fout: het is de teer die in de sigaretten zit die verantwoordelijk is voor de verkleuring.

3.      De nicotinevervanger vervangt de ene verslaving door een andere

De gevallen van misbruik van nicotinevervangers zijn extreem schaars in verhouding tot de getallen van tabakmisbruik. Het risico dat de beschikbare vervangers ondoordacht gebruikt worden (buiten het kader van tabakontwennig) is dus beperkt.

Wist je dat het gebruik van een nicotinevervanger je slaagkansen verhoogt met wel 50 tot 70%?

 

Nicotinevervangers

De producten bevatten nicotine voor therapeutisch gebruik, die het toestaat om de ontwenningsverschijnselen te verzachten.  De progressieve vermindering van de dosis laat het toe om de tekenen van de fysieke afhankelijkheid van de nicotine te beheersen.

De nicotinevervangers bestaan in verschillende vormen: pleisters, zuigtabletten, kauwgom, inhalatoren of mondsprays. Het is van essentiel belang dat je de dosis kiest die aangepast is aan je tabakgebruik en dat je het aangeraadde schema volgt om te stoppen met roken.

Zo bestaat er bijvoorbeeld een schema om volledig te stoppen met roken in één jaar tijd en 4 stappen:

  • Je vermindert geleidelijk aan het aantal sigaretten dat je rookt tot het aantal gehalveerd is (dit op een termijn van maximum 6 weken), eventueel met zo nu en dan de hulp van een nicotinevervanger.
  • Je vermindert het aantal nog steeds (van 6 weken tot maximum 6 maanden) en je stelt jezelf een nieuw doel voor ogen. Als het nodig is, kan je nog altijd zo nu en dan terugvallen op een nicotinevervanger om je doel te behalen.
  • Je stopt met roken (na maximum 9 maanden) en je gebruikt een nicotinevervanger als je hier nood aan hebt.
  • Je stopt met het gebruik van de nicotinevervanger (na maximum een jaar), binnen 3 maanden dat je gestopt bent met roken.

PS Wist je dat de nicotinevervangers (pleisters en kauwgum) op de lijst van essentiële geneesmiddelen staat van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)?

Het spreekt voor zich dat je nooit twee nicotinevervangers samen mag gebruiken, en ook niet in combinatie met tabaksgebruik (de pleisters, bijvoorbeeld).  Je mag deze wel afwisselen, als je de dosering respecteert. Deze hulpmiddelen zijn medicijnen, lees dus aandachtig de gebruiksaanwijzing en raadpleeg je arts of apotheker bij langdurig gebruik.

PS Wist je dat de nicotinevervangers (pleisters en kauwgum) op de lijst van essentiële geneesmiddelen staat van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)?

5 handige tips om je te helpen stoppen met roken

  • Laat je niet ontmoedigen bij het eerste moment van zwakte: hervallen is normaal, je moet dit overkomen en er langer hoe beter in slagen om dit te vermijden.
  • Identificeer de oorzaak van het hervallen en verander je gedrag of de context die hiertoe geleid heeft.
  • Als je een nicotinevervanger gebruikt, respecteer dan de gebruiksaanwijzing. Rook nooit tegelijkertijd: de gevolgen hiervan kunnen zeer ernstig zijn.
  • Gooi al je sigaretten, aanstekers en asbakken weg.
  • Herinner jezelf er voortdurend aan dat je bekwaam genoeg bent om er te geraken en denk ook steeds aan de talloze voordelen!

Laat je niet ontmoedigen bij het eerste moment van zwakte: hervallen is normaal, je moet dit overkomen en er langer hoe beter in slagen om dit te vermijden.

Als je nog vragen hebt, of als je raad wenst, twijfel dan niet om contact op te nemen met je arts, apotheker of met ons bij Viata.

Lees ook onze artikels over de verschillende soorten nicotinevervangers, met voorbeeldschema's die je kan volgen om te stoppen met roken, alsook onze 10 tips om te stoppen met roken, maar ook om nooit meer een sigaret aan te raken en tot slot ook nog over de elektronische sigaret.