28-08-2018 | Aandoeningen

Obstipatie en laxeermiddelen

Wat is obstipatie nu precies? Obstipatie of constipatie zijn de termen die gebruikt worden wanneer je stoelgang minder gemakkelijk verloopt dan gewoonlijk. Obstipatie is dus simpel gezegd een verstopping van je darmen of een moeilijke, trage stoelgang waarbij de ontlasting hard en droog is. De symptomen kunnen zeer vervelend zijn en ervoor zorgen dat je buikpijn hebt en last hebt van winderigheid en een opgeblazen gevoel.

Je moet ook hard persen om je stoelgang eruit te krijgen, wat best wel pijnlijk kan zijn. Het harde persen kan ook anale fissuren, aambeien en verzakkingen veroorzaken. Obstipatie is duidelijk geen lachertje en er zijn ook een aantal oorzaken die aan de grondslag van de obstipatie kunnen liggen. Bijkomende medicatie die je neemt kunnen onder andere je stoelgang bemoeilijken. Voorbeelden hiervan zijn pijnstillers die codeïne bevatten, ijzerpillen die gebruikt worden bij bloedarmoede, sommige medicatie die tegen hoge bloeddruk werken, medicijnen voor de behandeling van epilepsie, Parkinson en psychosen. Daarom is het zeer belangrijk om de bijsluiters van je medicatie goed door te lezen. Andere onderliggende aandoeningen die obstipatie kunnen veroorzaken zijn de ziekte van Crohn, darmkanker, het spastische darmsyndroom, enz. Wanneer de klachten langdurig blijven aanslepen of je stoelgang plots verandert in frequentie, is het dus aangeraden om je huisarts even een bezoekje te brengen.

Laxeermiddelen

Wanneer je heel soms eens last hebt van obstipatie, kan je naar laxeermiddelen zoals bisacodyl en dulcolax grijpen. De laxeermiddelen zorgen er dan voor dat je darmwand samentrekt en je stoelgang als het ware naar buiten geduwd wordt. Sommige mensen gebruiken deze laxeermiddelen echter op langdurige en regelmatige basis. Dit is zeer ongezond voor je lichaam. De laxeermiddelen zorgen er namelijk voor dat je darmen voortdurend geprikkeld worden. Deze prikkeling zorgt er wel degelijk voor dat je naar de wc kan gaan maar als je het vaak gebruikt worden je darmen gewoon aan de prikkeling. Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk niet meer zonder kan omdat je darmen ongevoelig en lui zijn geworden. Je verliest ook veel vocht en zout bij het gebruik ervan waardoor je last kan krijgen van uitdrogingsverschijnselen.

Een langdurig gebruik van laxeermiddelen zorgt er uiteindelijk alleen maar voor dat je in een vicieuze cirkel van obstipatie en laxeermiddelen terechtkomt.

Het gebruik van laxeermiddelen heeft duidelijk langdurige gevolgen op je lichaam. Het gebruik ervan moet sporadisch zijn. Regelmatig gebruik ervan heeft net het tegengestelde effect van wat je wil: het zorgt voor ongezonde darmen en een flinke achteruitgang van je welzijn.

Wat kan je doen bij langdurige obstipatie?

Wanneer je merkt dat je toch langdurig geobstipeerd bent, breng dan eerst even een bezoekje aan je huisdokter. Op die manier kan je dokter onderliggende aandoeningen opsporen of uitsluiten en ben je gerust dat er niks ergs aan de hand is. Wanneer de resultaten niks opleveren of je bijvoorbeeld met het spastische darm syndroom gediagnosticeerd wordt, zijn er wel een aantal opties.

Pas je voeding aan

Eerst en vooral is het zeer belangrijk om op je voeding teobstipatie voeding letten. Bepaalde voedingsmiddelen zullen je stoelgang zeker ten goede komen omdat ze meer vezels bevatten. Vezelrijke voeding zoals groenten, fruit en volkorenbrood kunnen helpen om je stoelgang meer op gang te krijgen. Deze voedingsmiddelen zorgen er ook voor dat je stoelgang de juiste structuur behoudt. Je streefdoel vezels zou tussen de 18 en 30 gram per dag moeten liggen. Probeer vezelarme voeding, zoals belegen kaas, te vermijden. Omdat ook oliën de stoelgang kunnen bevorderen is het aangeraden om te koken met olijfolie of andere plantaardige oliën. Daarnaast is het ook zeer belangrijk dat je voldoende drinkt gedurende de dag. Wanneer je last hebt van je darmen kan je je waterconsumptie best verhogen naar 2,5 liter water per dag. Zeker wanneer je extra vezels eet is dit belangrijk want vezels absorberen veel water. Het vocht is dus nodig om de vezels te verwerken. Drink ’s morgens op de nuchtere maag een glas water en probeer ook voor en na elke maaltijd een glas water te drinken.

Beweeg genoeg

Bewegen heeft ook een positieve invloed op de stoelgang, probeer ervoor te zorgen dat je elke dag een wandeling maakt van 15 tot 30 minuten of een aantal keren per week intensief sport. Dit komt zowel je stoelgang als je energiepeil ten goede.

Geneesmiddelen

Naast een gezonde levensstijl zijn er ook een aantal middeltjes die je wel langdurig mag gebruiken. Wanneer je deze middeltjes langer dan 2 weken wilt gebruiken, is het wel aangeraden om dit met je arts te bespreken en je te laten begeleiden. Voorbeelden van deze middelen zijn colofiber, spagulax, importal, forlax, movicol en normacol. Dit zijn alternatieve middelen op laxeermiddelen en halen hun effectiviteit uit vezels of natuurlijke ingrediënten. Deze ingrediënten zijn bevorderend voor je darmen maar werken op een mildere wijze dan laxeermiddelen. Ze werken door je stoelgang zachter te maken. De meeste van deze middelen bevatten ook zouten en mineralen zodat je lichaam deze stoffen genoeg binnenkrijgt. Hou er rekening mee dat wanneer je deze middelen gebruikt, je de eerste paar dagen buikpijn kan ervaren. Dit is normaal en na een aantal dagen gaat dit over en bevorderen ze je stoelgang. Deze alternatieven kunnen, bij dagelijks gebruik, je obstipatie verhelpen zonder je gezondheid te schaden. Om te schetsen hoe je deze middelen kan gebruiken, neem ik Movicol als voorbeeld. Gebruik 1 tot 3 maal per dag een zakje Movicol. Dit hangt af van de ernst van je constipatie. Wanneer je met 3 zakjes begint, kan je na een aantal dagen afbouwen naar 2 en dan naar 1 zakje per dag. Deze behandeling mag je twee weken aanhouden. Wanneer je Movicol langer dat dit gaat gebruiken, is het aangeraden om dit eerst met je huisarts te bespreken.

Hoe geraak je van het gebruik van laxeermiddelen af?

constipatie obstipatieHet kan uiteraard gebeuren dat je de laxeermiddelen al gedurende lange tijd gebruikt en er niet meer vanaf geraakt. Je darmen zijn overmatig geprikkeld waardoor ze lui zijn geworden. Je ziet de laxeermiddelen als enige uitweg en gebruikt ze daarom als verlichting voor je obstipatie. Het gebruik van de laxeermiddelen zorgt er ook voor dat je weinig voedingsstoffen opneemt waardoor je een tekort aan vitaminen en mineralen hebt. Dit kan als gevolg hebben dat je je algemeen slecht en zwak voelt zonder te weten hoe het komt omdat je je niet bewust bent van de gevaren van laxeermiddelen. Het is op dit punt erg belangrijk dat je van de laxeermiddelen af geraakt zodat je darmen weer hun werk doen en je lichaam alles krijgt wat het nodig heeft. Hoe stop je er dan mee? Wanneer je de laxeermiddelen regelmatig gebruikt mag je er ineens volledig mee stoppen. Wanneer je ze heel vaak gebruikt, probeer je best geleidelijk aan de laxeermiddelen af te bouwen. Geef je darmen de tijd zichzelf te herstellen. Waarschijnlijk zijn ze door de laxeermiddelen volledig leeg en hebben ze dus even tijd nodig om zich te vullen. Je kan ook bovenstaande middelen als hulpmiddelen gebruiken. Wanneer je kampt met obstipatie of darmen die gewoon zijn aan laxeermiddelen door langdurig gebruik, laat je je in elk geval best begeleiden door je huisarts. 

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels