02/793 09 34

Ma - Vr9u - 19u

Momenteel niet bereikbaar
18-02-2022 | Algemeen welzijn

15 oorzaken van vermoeidheid

Geschreven door Niels vermoeidheid slaapproblemen nachtrust

Slaap is enorm belangrijk voor onze gezondheid. Het beïnvloedt zowel de fysieke als de mentale gezondheid en is essentieel om goed te kunnen functioneren. Heb je last van vermoeidheid en weet je niet goed waar je de oorzaak moet zoeken? Lees hier wat zoal de oorzaken van vermoeidheid kunnen zijn. 

1.Slaaptekort


Het is geen baanbrekende veronderstelling dat je vermoeidheid door te weinig slaap komt, maar het is wel een van de meest voorkomende oorzaken. Over het algemeen wordt geadviseerd om acht uur te slapen als je uitgerust wil zijn, maar dat is eigenlijk voor iedereen anders. Ongeveer 60% van de mensen heeft acht uur slaap nodig. Voor de rest kan dat variëren van zes tot negen uur, dat hangt van persoon tot persoon af. Het belangrijkste is dat je een routine hebt: op hetzelfde moment opstaan en gaan slapen. Daarnaast kan je best alle storende factoren in je slaapruimte verwijderen: gsm, laptop, tablet…


2. Cafeïne


Een kopje koffie ’s ochtends kan wonderen doen, maar overmatige inname van cafeïne kan een omgekeerd effect hebben. Probeer dus je consumptie van koffie, thee, energiedrankjes en chocolade binnen de perken te houden. Als je het gevoel hebt dat je te veel cafeïne binnenkrijgt, stop dan niet meteen cold turkey met koffie te drinken want dan krijg je misschien ontwenningsverschijnselen. Je kan beter langzaamaan je cafeïne-inname afbouwen.


3. Tekort aan brandstof


Je lichaam heeft voedingsstoffen nodig om energie uit te halen. Een gezond voedingspatroon kan dus ook vermoeidheid tegengaan: eet drie maaltijden met af en toe een (gezond) tussendoortje om wakker te blijven. Probeer ook een goede balans te vinden van alle voedingsstoffen in je dieet: zowel koolhydraten en vetten als eiwitten zijn nodig om goed te kunnen functioneren.


4. Ingrijpende gebeurtenissen


Vermoeidheid steekt ook de kop op wanneer je door een moeilijke periode in je leven gaat zoals het verlies van een naaste, een echtscheiding, financiële problemen, problemen op school, … Probeer vol te houden tot het probleem is opgelost, want meestal gaat het om een tijdelijke situatie. Als je vermoeidheid niet na een paar dagen over gaat, kan het helpen om met een vertrouwd persoon of een psycholoog te praten over je zorgen.


5. Uitdroging


Je lichaam heeft niet alleen voedingsstoffen nodig om te blijven draaien, maar ook vocht is essentieel voor de werking van je lichaamsfuncties en om jezelf af te koelen. Voorkom dus dat je uitgedroogd raakt en drink voldoende water doorheen de dag. Algemeen gesproken zou 1,5l per dag voldoende moeten zijn.


6. Onregelmatig werk


slapen vermoeidheidIn de eerste plaats heeft je lichaam een minimum aan slaap nodig, meestal rond de acht uur. Een onregelmatige routine door bijvoorbeeld je werk kan daar een stokje voor steken. Als je bijvoorbeeld nachtdiensten draait, is je biologische klok verstoord. Als je overdag slaapt, kan het helpen om je kamer zo donker mogelijk te maken. In een donkere, verkoelde, stille ruimte val je het beste in slaap.

 


7. Bloedarmoede


Rode bloedcellen bevatten hemoglobine, een eiwit dat dient om zuurstof doorheen je lichaam te vervoeren. Wanneer er iets met je rode bloedcellen scheelt, kan er niet voldoende zuurstof vervoerd worden en spreken we van bloedarmoede. Hierdoor kan je je slap, vermoeid of duizelig voelen. Bloedarmoede kan verschillende oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld ijzertekort of bloedverlies. De behandeling hangt dus ook af van de oorzaak.


8. Voedselallergie


Een voedselallergie kan een mogelijke oorzaak zijn van vermoeidheid. Wanneer je steeds last hebt van een dipje of ‘food-coma’ na het eten, heb je misschien een milde voedselintolerantie. Als je erachter wil komen wat voor voedsel dit veroorzaakt, kan je een eliminatiedieet volgen. Je kan je ook laten testen bij de dokter voor bepaalde allergieën.


9. Depressie


mentale problemen vermoeidheid depressieEen depressie wordt in de eerste plaats gezien als een mentale aandoening, maar het brengt ook fysieke klachten met zich mee. Zo kan je te kampen krijgen met vermoeidheid, hoofdpijn of verminderde eetlust. Als je je niet goed in je vel voelt, kan je best psychologische hulp zoeken om het probleem aan te pakken. In sommige gevallen kan men ook medicatie voorschrijven om de klachten te verminderen.

 


10. Trage schildklier


Je schildklier maakt hormonen aan om je stofwisseling te regelen. Wanneer deze te weinig hormonen produceert, spreken we van een ‘trage schildklier’ of hypothereoïdie. Een van de bekendere symptomen is gewichtstoename, maar je kan er ook vermoeidheid, spierpijn, vergeetachtigheid, droge huid en andere klachten van krijgen.


11. Slaapapneu


Als je slaapapneu hebt, stokt je adem even tijdens je slaap. Hierdoor schrik je wakker, maar meestal val je meteen weer in slaap. Hierdoor vergeet je misschien dat je bent wakker geworden en denk je dat je heel de nacht hebt doorgeslapen terwijl dat niet het geval is. Je voelt je dan overdag moe en slaperig omdat je geen volledige nachtrust hebt gehad. Om slaapapneu tegen te gaan, kan je afvallen, slaapmiddelen vermijden of stoppen met roken. In ernstige gevallen kan een neusmasker een oplossing zijn.


12. Urineweginfectie


Als je vaak naar het toilet moet en last hebt van een branderig gevoel bij het plassen, heb je misschien een urineweginfectie. In sommige gevallen zijn deze symptomen minder duidelijk of niet aanwezig en heb je enkel last van vermoeidheid. Aan de hand van een urinetest kan je erachter komen of je een infectie hebt. Je krijgt dan antibiotica voorgeschreven, waarna de klachten snel verdwijnen.


13. Diabetes


Mensen met diabetes hebben een te hoge bloedsuikerspiegel. In plaats van de suiker in energie om te zetten, blijft deze in het bloed zitten waardoor je lichaam een tekort aan energie krijgt. Diabetes type 2 kan verholpen worden door een gezondere levensstijl aan te nemen. Als je diabetes type 2 hebt, zal je insuline moeten inspuiten.


14. Hartproblemen


Als je plots heel moe wordt van dagdagelijkse taken, zoals de trap op gaan of een eindje wandelen, dan kan je misschien problemen hebben met je hart. Wanneer je deze dingen opeens niet meer zo goed kunt als voorheen, contacteer dan zo snel mogelijk je dokter.


15. Chronische vermoeidheid


Als je geen directe oorzaak voor je vermoeidheid vindt in je slaap- en eetpatroon of een aandoening en je er al langer dan een half jaar last van hebt, kan het misschien over het chronisch vermoeidheidssyndroom gaan. Ga naar je dokter als je geen oplossing vindt voor je vermoeidheid.
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels