06-04-2017 | Sport en vitaliteit

Performance als ondersteuning tijdens sporttrainingen en meer bepaald krachttraining

Geschreven door Shari VHKLM performance voedingsschema shari

Een gedreven sporter die heel wat sportdoelen voor de boeg heeft? Dan is je voedingsschema je belangrijkste kameraadje op de moment. Want om jouw sportdoelen te bereiken heeft je lichaam natuurlijk de juiste en aangepaste voeding nodig. En dit is vaak niet zo simpel als het lijkt.

Voor zij die voornamelijk het sportdoel ‘afvallen’ hebben is voeding een cruciaal element naast het sporten. Zo is je enkel baseren op het drinken van shakes een slecht idee. Het zorgt er namelijk voor dat je je vet langer vasthoudt, en dàt is net wat je niet wilt natuurlijk. Maar je lichaam op een correcte manier voeden, op basis van de juiste voeding en op de juiste tijdstippen, is wél hoe het moet. 
 

Ontbijt als een koning

Je dag starten met een goed glas water, een eiwitrijk ontbijt én de Performance VitaVites en Performance Omage3 vormen het ideale begin van jouw dag. Afhankelijk van je doel kan dit ontbijt koolhydraten bevatten of niet. Kies je voor een koolhydraat-rijk ontbijt dan kan je kiezen voor havermout met bosbessen, chiazaad en één schep Performance Pure Whey. Ga je voor een koolhydraat-arm ontbijt, kies dan voor een spiegelei of omelet met groentjes en eiwitrijk beleg naar keuze.

 

Koolhydraten en vetten mogen... Maar met mate

Je kan er niet omheen, je lichaam heeft koolhydraten en vetten nodig om goed te functioneren. Koolhydraten zorgen voor de nodige energie om je lichaam normaal te doen laten functioneren. Ook goede vetten zijn welkom, zoals noten, avocado of vette vis. Weg dus met dat schuldgevoel! Let wel op, het zijn de verzadigde en onverzadigde transvetten die je niet mag opnemen. Deze zorgen voor het omgekeerde effect. Ook tussendoortjes mogen, maar kies telkens voor koolhydraten en eiwitten, zoals een cracker met eiwitrijk beleg.

 

Lunch, my favorite time of the day

Bij voorkeur kan je kiezen voor een warme maaltijd, maar dit is niet noodzakelijk. De lunch vormt de belangrijkste maaltijd van de dag en bestaat uit koolhydraten, eiwitten, vetten en vitaminen. Maak er een gewoonte van om je maaltijd te bereiden met olijfolie in plaats van boter. Dit is gezonder én olijfolie zit bovendien boordevol met vitamine E. Ook sauzen kan je best zoveel als mogelijk schrappen uit je menu, probeer zelf gezonde varianten te maken van je favoriete saus. Onder goede koolhydraten vind je zoete aardappel, volkoren pasta of brood. Als eiwit kan je opteren voor kip, kalkoen of elke soort vis. Als laatste mag je voor elke soort groente kiezen. Bij voorkeur kies je voor groene, gekookte groenten, maar ook rauwe groenten vormen een prima keuze. Deze kunnen wel voor een opgeblazen gevoel zorgen.

 

Hydrateren, hydrateren en nog eens hydrateren

Voldoende water drinken is belangrijk, minstens 1,5 liter per dag. Wanneer je veel sport mag dit verhoogd worden naar 2 liter. Veel water drinken bevordert de vetverbranding. In vetcellen zijn gifstoffen aanwezig, meer bepaald toxines, die vrijkomen wanneer je op je voeding let en meer sport. Meer water drinken zorgt ervoor dat deze gifstoffen je lichaam sneller verlaten. Je dag starten met een glas water is de ultieme boost om de gifstoffen nog sneller uit je lichaam te krijgen. Het drinken van groene thee houdt de vetverbranding aan de gang. Zwarte koffie is ook toegestaan, maar beperk je bij voorkeur tot 2 koppen per dag.

 

Sporten

Elke persoon geeft een andere voorkeur aan sport. Toch is het aangeraden om minstens drie keer per week te sporten. De perfecte combinatie bestaat uit kracht - en cardio trainingen. Kracht zorgt voor meer spieren en voor vetverbranding op lange termijn. Cardio zorgt voor de opbouw van uithouding en voor vetverlies op korte termijn. Afwisseling tussen beide is de key to succes. De producten van Performance kunnen de perfecte ondersteuning betekenen tijdens kracht- en sporttrainingen. Neem een halfuur voor je krachttraining drie maal de Performance BCAA caps in. Een halfuur na je training kies je vervolgens voor een shake met 30gr Performance Pure Whey en water samen met een stuk fruit zoals een kiwi of ananas. De Performance BCAA caps zijn na de training niet meer nodig, omdat deze al in je Performance Pure Whey shake aanwezig zijn. Als je een zware cardiosessie achter de rug hebt, mag je wel kiezen voor drie BCAA’s. Heb je een rustdag of doe je enkel cardio? Dan vallen de BCAA’s, shake en stukken fruit weg!

 

Voeding is bepalend

Probeer na de middag de koolhydraten af te bouwen. Een tweede tussendoortje kan in dit geval een handje ongezouten noten zijn of chocolade met meer dan 75% aan cacao. Als avondeten kan je dezelfde richtlijnen van je lunch hanteren, alleen vallen de koolhydraten volledig weg. Met andere woorden bestaat je avondeten alleen uit vlees of vis en groenten. Een cheatmeal is toegestaan, maar één maal per week. Dit zodat je metabolisme niet stilvalt, want dit kan al wel eens het geval zijn doordat er dagelijks in hetzelfde stramien wordt gegeten. Bij voorkeur kan een cheatmeal plaatsvinden op een trainingsdag.

 

Sluit je dag goed af

’s Avonds is vaak het moeilijkste moment van de dag. Kies daarom voor eiwitten die traag worden opgenomen door je lichaam. Kies voor Griekse yoghurt met fruit, noten of chocolade met meer dan 75% aan cacao. Je kan ook kiezen voor rijstwafels, maar best alleen op de dagen dat je hebt gesport.

Kortom, door enkele simpele aanpassingen zal je ondervinden dat een gezonde levensstijl hanteren, in combinatie met Performance producten, helemaal niet zo moeilijk is. 

 

Voor de echte liefhebbers heb ik hier een volledig uit geschreven voedingsschema, eentje voor mannen en eentje voor vrouwen.

Ik hoop jullie hierbij voldoende geïnformeerd te hebben zodat jullie met glorie je sportdoelen kunnen behalen. Succes!
 

Sportieve groetjes

Shari Vanheukelom
Health Coach - Performance

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels