Toon alle thema's »

Wat te doen bij pijnlijke spieren en gewrichten?

In het najaar en tijdens de wintermaanden hebben steeds meer mensen last van gewrichtspijnen en stramme spieren. Ook naarmate je leeftijd vordert, komt deze aandoening vaker voor. Er zijn verschillende factoren die pijnlijke spieren en gewrichten veroorzaken bijvoorbeeld regelmatig sporten, je werkhouding, overgewicht, genetische aanleg en hormonale veranderingen. Maar wat kan je nu doen om deze problemen te verhelpen?

 

Voedingssupplementen

Voedingssupplementen kunnen helpen je gewrichten soepel te houden. Stoffen zoals glucosamine, chondroïtine, collageen, hyaluronzuur en natuurlijke ontstekingsremmende stoffen kunnen een gunstig effect hebben op je spieren en gewrichten. Wanneer je verschillende supplementen combineert, zal dat de klachten beter verhelpen dan een voedingssupplement met slechts één stof.

Zowel glucosamine als chondroïtine houden het kraakbeen in de gewrichten in goede conditie. Glucosamine is een natuurlijk aminosuiker dat ons lichaam zelf produceert en  dat dient als smeermiddel van onze gewrichten. Hoewel de precieze werking van glucosamine nog niet volledig gekend is, zou deze stof de verdere afbraak van het kraakbeenweefsel afremmen. Hierdoor wordt de pijn verzacht en wordt de kwaliteit van het kraakbeen verbeterd. De hoeveelheden glucosamine aanwezig in voedingssupplementen is afkomstig uit afvalstoffen van schaaldieren of is verkregen uit een genetisch gemanipuleerde schimmel, Aspergilus niger. Toch moet je voorzichtig zijn met het gebruik van dat voedingssupplement. De inname van glucosamine is in verschillende situaties afgeraden: bij een allergie voor schaaldieren, bij bloedstollingsproblemen, bij het gebruik van antibiotica en bij een kaliumbeperkt dieet of bij een verminderde nierfunctie. Ook zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, kinderen en diabetici wordt afgeraden deze supplementen in te nemen.

Vergeet niet dat ook enkele aanpassingen in je levensstijl pijnlijke spieren en gewrichten kunnen bestrijden

Een ander actief bestanddeel dat pijnlijke spieren en gewrichten helpt bestrijden is collageen. Het natief collageen type 2 heeft voornamelijk een positieve invloed op pijnlijke, stramme spieren. Verder is er nog hyaluronzuur dat de gewrichten smeert en natuurlijke onststekingsremmende stoffen zoals: kurkuma, harpagophytum, boswellia en omega-3-vetzuren. Deze verzachten klachten van ontsteking ter hoogte van je gewrichten.

Kurkuma is het gele pigment dat verkregen wordt uit de Curcuma longa-wortelstok. Dat kruid wordt al eeuwen gebruikt in de Indische en Chinese geneeskunde omwille van haar gezondheidsbevorderende eigenschappen. Naast zijn pijnstillende en ontstekingsremmende werking houdt kurkuma de gewrichten ook soepel waardoor de beweeglijkheid toeneemt. Ook bij maag-en darmklachten, leverproblemen en huidaandoeningen kan kurkuma verlichting bieden.

 

Verzachtende pleisters en crèmes

Ook uitwendige preparaten kunnen voor enige verzachting zorgen. Zo bestaan er allerlei ontstekingswerende en opwarmende crèmes of sprays en opwarmende pleisters, denk bijvoorbeeld aan die van Thermacare of Hansamedic. Warmte is namelijk ideaal om spierpijn, stijfheid, spierspasmes en krampen te behandelen, alsook bij chronische pijn veroorzaakt door artrose en tendinitis. De warmte verwijdt namelijk de bloedvaten waardoor de bloedsomloop verbetert en de spieren opnieuw soepel worden. Op die manier worden ook afvalstoffen sneller afgevoerd. Bovendien richten de zelfopwarmende pleisters zich op diepe pijn ter hoogte van het lichaamsdeel. Ook warmtekussens zoals kersenpitkussentjes en hot-coldpacks hebben een verzachtend effect op pijnlijke spieren en gewrichten. Hiervan bestaat er eveneens een elektrische variant (denk maar aan de Sissel Heat Wave).

 

Overige mogelijkheden

Naast de eerder genoemde verzachtende middelen zijn er ook nog homeopathische preparaten in de vorm van tabletten en crèmes. Een voorbeeld hiervan is Traumeel, een doeltreffende oplossing die pijn ter hoogte van de spieren en gewrichten helpt te verzachten.

Vergeet niet dat ook enkele aanpassingen in je levensstijl pijnlijke spieren en gewrichten kunnen bestrijden. Zo is het bijvoorbeeld enorm belangrijk om je gewicht onder controle te houden: hoe zwaarder je bent, hoe groter de last op je gewrichten. Ook voldoende lichaamsbeweging en een correcte lichaamshouding zijn essentieel om je gewrichten zo weinig mogelijk extra te belasten.

Heb je verder nog vragen? Overleg dan zeker met je huisarts of vraag advies aan je apotheker!


wat-te-doen-bij-pijnlijke-spieren-en-gewrichten - alle producten

Gelieve een zoekterm in te geven.