02/793 09 34

Ma - Vr9u30 - 18u

Chat met ons

29-12-2022 | Aandoeningen

Slaapstoornissen: oorzaken en behandeling

Slaapstoornissen zijn een groep aandoeningen die het vermogen om regelmatig goed te slapen aantasten. Of ze nu worden veroorzaakt door een gezondheidsprobleem of door te veel stress, slaapstoornissen komen steeds vaker voor. Lees hier wat voor soorten slaapstoornissen er zijn, hoe je het herkent en welke behandelingen er zijn.
 

Wat is een slaapstoornis?

De meeste mensen ondervinden af en toe slaapproblemen door stress en andere invloeden van buitenaf. Wanneer deze problemen echter regelmatig optreden en het dagelijks leven verstoren, kan dit wijzen op een slaapstoornis. Afhankelijk van het soort slaapstoornis kunnen mensen moeite hebben met in slaap te vallen en zich de hele dag extreem moe voelen. Het gebrek aan slaap kan een negatieve invloed hebben op energie, stemming, concentratie en algemene gezondheid.

In sommige gevallen kunnen slaapstoornissen een symptoom zijn van een andere medische of psychische aandoening. Deze slaapproblemen kunnen uiteindelijk verdwijnen als de onderliggende oorzaak wordt behandeld. Als slaapstoornissen niet worden veroorzaakt door een andere aandoening, bestaat de behandeling meestal uit een combinatie van medische behandelingen en veranderingen in levensstijl.

Het is belangrijk om meteen een diagnose en behandeling te krijgen als je vermoedt dat je een slaapstoornis heeft. Onbehandeld kunnen de negatieve effecten van slaapstoornissen leiden tot verdere gevolgen voor de gezondheid. Ze kunnen ook je prestaties op het werk beïnvloeden, spanning in relaties veroorzaken en je vermogen om dagelijkse activiteiten uit te voeren, aantasten.

Wat zijn de verschillende soorten slaapstoornissen?

Er zijn veel verschillende soorten slaapstoornissen. Sommige kunnen worden veroorzaakt door andere onderliggende gezondheidsproblemen.

Insomnia

Insomnia of slapeloosheid verwijst naar het onvermogen om in slaap te vallen of te blijven. Het kan worden veroorzaakt door een jetlag, stress en angst, hormonen of spijsverteringsproblemen. Het kan ook een symptoom zijn van een andere aandoening.

Slapeloosheid kan problematisch zijn voor je algehele gezondheid en kwaliteit van leven, en kan leiden tot:

  • Depressie
  • Concentratieproblemen
  • Prikkelbaarheid
  • Gewichtstoename
  • Verminderde werk- of schoolprestaties

Helaas komt insomnia veel voor. Tot 50 procent van volwassenen krijgt er ooit mee te maken. De aandoening komt het meest voor bij oudere volwassenen en vrouwen.

Insomnia wordt meestal ingedeeld in een van de drie types:

  • Chronisch, wanneer slapeloosheid op regelmatige basis optreedt gedurende ten minste 1 maand
  • Intermitterend, wanneer slapeloosheid periodiek voorkomt
  • Voorbijgaand, wanneer slapeloosheid slechts enkele nachten aanhoudt.

Slaapapneu

Slaapapneu wordt gekenmerkt door pauzes in de ademhaling tijdens de slaap. Dit is een ernstige medische aandoening waardoor het lichaam minder zuurstof opneemt. Het kan er ook toe leiden dat je 's nachts wakker wordt.

Er zijn twee soorten:

  • Obstructieve slaapapneu, waarbij de luchtstroom stopt omdat de luchtwegruimte verstopt of te nauw is, en
  • Centrale slaapapneu, waarbij er een probleem is in de verbinding tussen de hersenen en de spieren die je ademhaling regelen.

Parasomnieën

Parasomnieën zijn een type van slaapstoornissen die abnormale bewegingen en gedragingen tijdens de slaap veroorzaken. Ze omvatten:

  • Slaapwandelen
  • Slaap praten
  • Kreunen
  • Nachtmerries
  • Bedplassen
  • Tandenknarsen of kaakklemmen

Rustelozebenensyndroom

Het rustelozebeensyndroom (RLS) is een overweldigende behoefte om de benen te bewegen. Deze drang gaat soms gepaard met een tintelend gevoel in de benen. Hoewel deze symptomen overdag kunnen voorkomen, komen ze 's nachts het meest voor.

RLS wordt vaak in verband gebracht met bepaalde gezondheidsproblemen, waaronder ADHD en de ziekte van Parkinson, maar de precieze oorzaak is niet altijd bekend.

Narcolepsie

slapen slaapstoornis bedNarcolepsie wordt gekenmerkt door "slaapaanvallen" die optreden terwijl je wakker bent. Dit betekent dat je je plotseling extreem moe voelt en zonder waarschuwing in slaap valt.
De aandoening kan ook slaapverlamming veroorzaken, waardoor je je na het ontwaken fysiek niet meer kunt bewegen. Hoewel narcolepsie op zichzelf kan voorkomen, wordt het ook in verband gebracht met bepaalde neurologische aandoeningen, zoals multiple sclerose.

De symptomen van slaapstoornissen

De symptomen verschillen afhankelijk van de ernst en het type slaapstoornis. Ze kunnen ook verschillen wanneer slaapstoornissen het gevolg zijn van een andere aandoening.

Algemene symptomen van slaapstoornissen zijn:

  • Moeite om in slaap te vallen of te blijven
  • Vermoeidheid overdag
  • Sterke drang om overdag een dutje te doen
  • Ongewone ademhalingspatronen
  • Drang om te bewegen tijdens het in slaap vallen
  • Ongewone bewegingen of andere ervaringen tijdens de slaap
  • Onbedoelde veranderingen in je slaapritme
  • Prikkelbaarheid of angststoornissen
  • Verminderde prestaties op het werk of op school
  • Gebrek aan concentratie
  • Depressie
  • Gewichtstoename

Oorzaken van slaapstoornissen

Er zijn veel aandoeningen, ziekten en stoornissen die slaapstoornissen kunnen veroorzaken. In veel gevallen ontstaan slaapstoornissen als gevolg van een onderliggend gezondheidsprobleem.

Allergieën en ademhalingsproblemen

Allergieën, verkoudheid en infecties van de bovenste luchtwegen kunnen het moeilijk maken om 's nachts te ademen. Het onvermogen om door de neus te ademen kan ook slaapproblemen veroorzaken.

Frequent urineren

Nocturie, of frequent urineren, kan je slaap verstoren doordat je 's nachts wakker wordt. Hormonale onevenwichtigheden en ziekten van de urinewegen kunnen bijdragen tot het ontstaan van deze aandoening. Bel je arts onmiddellijk als frequent urineren gepaard gaat met bloedingen of pijn.

Chronische pijn

Constante pijn kan het moeilijk maken om in slaap te vallen. Het kan je zelfs wakker maken nadat je in slaap bent gevallen. Enkele van de meest voorkomende oorzaken van chronische pijn zijn:

  • Artritis
  • Chronisch vermoeidheidssyndroom
  • Fibromyalgie
  • Inflammatoire darmziekte
  • Aanhoudende hoofdpijn
  • Voortdurende pijn in de onderrug

In sommige gevallen kan chronische pijn zelfs verergeren door slaapstoornissen. Zo denken artsen dat het ontstaan van fibromyalgie verband kan houden met slaapproblemen.

Stress en angst

Stress en angst hebben vaak een negatieve invloed op de slaapkwaliteit. Je kunt moeilijk in slaap vallen of in slaap blijven. Ook nachtmerries, praten tijdens de slaap of slaapwandelen kunnen je nachtrust verstoren.

Hoe worden slaapstoornissen vastgesteld?

Je arts zal eerst een lichamelijk onderzoek uitvoeren en informatie verzamelen over je  symptomen en medische voorgeschiedenis. Hij kan ook verschillende tests bestellen, waaronder:

  • Polysomnografie (PSG): Dit is een slaaponderzoek in een laboratorium dat zuurstofniveaus, lichaamsbewegingen en hersengolven evalueert om te bepalen hoe ze de slaap verstoren versus slaaponderzoek thuis dat in je eigen huis wordt uitgevoerd en wordt gebruikt om slaapapneu te diagnosticeren.
  • Elektro-encefalogram (EEG): Dit is een test die de elektrische activiteit in de hersenen beoordeelt en eventuele problemen met deze activiteit opspoort. Het maakt deel uit van een polysomnografie.
  • Multiple sleep latency test (MSLT): Dit slaaponderzoek overdag wordt gebruikt in combinatie met een PSG 's nachts om narcolepsie te helpen diagnosticeren.

Deze tests kunnen cruciaal zijn bij het bepalen van de juiste behandeling van slaapstoornissen.

slapen slaapstoornis artsHoe worden slaapstoornissen behandeld?

De behandeling van slaapstoornissen kan variëren, afhankelijk van het type en de onderliggende oorzaak. Over het algemeen bestaat de behandeling echter uit een combinatie van medische behandelingen en veranderingen in levensstijl.

 

Medische behandelingen

De medische behandeling van slaapstoornissen kan het volgende omvatten:

  • Slaappillen
  • Melatoninesupplementen
  • Allergie- of verkoudheidsmedicijnen
  • Medicijnen voor onderliggende gezondheidsproblemen
  • Beademingsapparatuur of een operatie (meestal voor slaapapneu)
  • Een gebitsbeschermer (meestal voor tandenknarsen)

Veranderingen in levensstijl

Aanpassingen in je levensstijl kunnen je  slaapkwaliteit aanzienlijk verbeteren, vooral als ze samen met medische behandelingen worden uitgevoerd. Je kunt overwegen om:

  • Meer groenten en vis te eten en de suikerinname te verminderen
  • Vermindering van stress en angst door lichaamsbeweging en yoga
  • Een regelmatig slaapschema op te stellen en aan te houden
  • Minder water te drinken voor het slapengaan
  • Je cafeïne-inname te beperken, vooral in de late namiddag of avond
  •  Minder tabak en alcohol nuttigen
  • Kleine en koolhydraatarme maaltijden eten voor het slapen gaan
  • Een gezond gewicht behouden

Elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed gaan en wakker worden kan ook de kwaliteit van je slaap aanzienlijk verbeteren. Hoewel je misschien geneigd bent om in het weekend uit te slapen, kan dit het moeilijker maken om tijdens de werkweek wakker te worden en in slaap te vallen.
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels