Toon alle thema's »

Slapeloosheid: Wat doe je aan wakkere nachten?

Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer vijftien percent van de Belgische bevolking te kampen krijgt met slapeloosheid met heel wat slapeloze nachten tot gevolg. Dit houdt concreet in dat ongeveer 170 000 mensen minstens driemaal per week de slaap niet kunnen vatten of vroegtijdig wakker worden. Voor velen betekent dit dat ze pas na meer dan een half uur in slaap vallen, minder dan zes uur per nacht kunnen slapen of niet voldoende gerecupereerd zijn na een nacht slapen. In deze tekst kom je meer te weten over de oorzaken van slapeloosheid en krijg je ook enkele tips om het inslapen wat makkelijker te laten verlopen.

Wat is slapeloosheid?

We spreken van slapeloosheid wanneer je meerdere keren per week moeite hebt met inslapen (langer dan 30 minuten nodig hebben om in te slapen), slecht kunt doorslapen of veel te vroeg wakker wordt. Deze klachten zorgen ervoor dat je overdag zeer vermoeid bent en minder goed kunt functioneren. Wanneer de klachten minder dan drie weken duren, spreekt men van acute of kortdurende slapeloosheid. Bij klachten die langer dan drie weken duren, spreekt men dan weer van chronische of langdurige slapeloosheid. Verder wordt er ook wel van pseudo-insomnia gesproken wanneer er klachten over de slaap zijn die overdag er niet voor zorgen dat je minder goed kunt functioneren.

Oorzaken van slapeloosheid

Slapeloosheid kan vele verschillende oorzaken hebben. Zo kun je wakker ‘s nachts liggen door:

  • Geluids- of lichthinder
  • Stress
  • Jetlag
  • Werken in shiften  
  • Alcoholgebruik
  • Cafeïnegebruik
  • Bijwerkingen van geneesmiddelen
  • Slechte slaapgewoonten

Deze bovenstaande oorzaken kunnen niet alleen ervoor zorgen dat je ’s nachts wakker ligt. Zo kan het zijn dat jouw slapeloosheid ook een onderliggende medische oorzaak heeft. We spreken dan over een slaapprobleem. Zo kunnen verschillende aandoeningen zoals Restless Legs Syndroom (RLS), slaapapneu of psychiatrische problemen ervoor zorgen dat je moeilijk de slaap kunt vatten.        

Hoe kan je beter inslapen?

Sommige oorzaken van slapeloosheid zijn gemakkelijker te bestrijden dan andere. Wanneer je slapeloosheid geen medische oorzaak heeft, kunnen de volgende tips jou misschien wel helpen.

Zorg voor een goede slaaphygiëne

Slechte slaapgewoonten kunnen ervoor zorgen dat je moeilijkheden ervaart om in te slapen. Probeer dus te zorgen voor een vast slaappatroon. Dit wilt zeggen dat je het best telkens op hetzelfde moment gaat slapen en opstaat. Verder verban je je smartphone of tablet ook uit de slaapkamer. De schermen van deze apparaten stralen veel blauw licht uit dat de aanmaak van melatonine, de stof die ons slaapproces in gang zet, onderdrukt. Zorg er dus voor dat je een half uurtje voor het slapen gaan offline gaat.

Kalmte kan u redden

Wanneer je last hebt van stress kan het een hele opgave zijn om in slaap te vallen. Dit zorgt er vaak voor dat je nog nerveuzer wordt door het feit dat je niet kan slapen. Probeer dus om voor het slapengaan even tijd voor ontspanning te maken. Neem een warm bad of lees een hoofdstuk uit een goed boek. Verder kunnen natuurlijke producten zoals kamille, valeriaan of passieflora helpen om te kalmeren en beter te slapen. Je kan dit in de vorm van thee drinken of door middel van een voedingssupplement als Melatonine Complex 295 MCG van Natural Energy innemen. Deze natuurlijke producten kunnen niet alleen helpen bij het inslapen, maar kunnen ook de kwaliteit van de slaap verbeteren.

Zorg voor een goede slaapplek

De plaats waar je slaapt heeft ook een grote impact op de kwaliteit van je slaap. Zo zorg je het best voor een goed verduisterde slaapkamer met voldoende verluchting. Zorg er ook voor dat de ruimte niet te warm of koud is en zorg voor een comfortabele matras en kussens. Als je last hebt van geluidshinder kan je ook een set oordopjes op je nachtkastje klaarleggen om de storende geluiden tegen te houden. Verder zorg je er ook voor dat je slaapkamer enkel dient om te slapen. Een televisie of radio hoort dus niet thuis in je slaapkamer.