23-03-2015 | Sport en vitaliteit

Spierpijn, een dagje ouder?

Geschreven door Natasha Spieren sport

Ouder worden brengt heel wat veranderingen mee voor je lichaam. De kwaliteit van je spieren en gewrichten gaat stilaan achteruit waardoor je wel eens last kan hebben van spier- of gewrichtspijn, rugpijn, pijn in de onderrug enz. Deze kunnen verlicht worden door aanpassingen in je levensstijl:

 

Blijven bewegen

Je wordt al een dagje ouder en krijgt last van spier- of gewrichtspijn. Dan krijg je al snel de reflex om veel minder te gaan bewegen. Beweging blijft nochtans erg belangrijk voor het soepel houden van je lichaam. Het voorkomt stijfheid, broze botten, verbetert je conditie, spijsvertering, bloeddruk en cholesterol. Kies wel voor verantwoorde licht intensieve beweging. Luister naar je lichaam en neem op tijd rust.

Luister naar je lichaam en neem op tijd rust!

 

Voeding speelt ook een rol

Zorg voor voldoende calcium in je voeding, het is immers onmisbaar voor gezonde en sterke botten.

Naast calcium speelt vitamine D een belangrijke rol bij botopbouw. Vitamine D wordt voor het grootste deel aangemaakt door ons lichaam bij blootstelling aan zonlicht. Deze vitamine zorgt ervoor dat je darmen calcium op kunnen nemen uit de voeding. Een tekort aan vitamine D kan ook leiden tot spierpijn. Breng je veel tijd binnenshuis door dan heb je misschien wel een vitamine D tekort en kunnen supplementen hulp bieden. Overleg dit steeds met je arts.

Beperk je inname van zout en alcohol. Als je te veel zout eet plas je dit namelijk samen met calcium uit. Teveel alcohol remt ook je botopbouw.

 

Warmte helpt bij stramme spieren en gewrichten

Warmte brengt verlichting bij pijnlijke spieren en gewrichten. Het ontspant de spieren en maakt gewrichten opnieuw soepel. Bij spierpijn neem je best een warm bad, gebruik je warmte kompressen of een opwarmende gel of spray.

Reflex spray wordt hier dan ook aangeraden. Door zijn opwarmende werking gaat het de doorbloeding verbeteren en de pijn verminderen.

Bij ontstoken gewrichten is het af te raden warmte te gebruiken. Hierbij hebben vooral koude kompressen en verkoelende gels/sprays effect.

 

Last van spierkrampen?

Misschien heb je ook al wel eens last van nachtelijke kuitkrampen? Je ligt ’s nachts in je bed en voelt plotseling een felle, pijnlijke kramp in je kuit. Dit is een pijnlijke samentrekking van je spieren en wordt meestal veroorzaakt door een tekort aan magnesium.

Een magnesiumtekort hangt ook samen met vermoeidheid en een slechte bloedcirculatie. Probeer dan ook voldoende rust te nemen en doe aan lichte beweging. Reflex spray kan hier verlichting brengen aangezien het de bloedcirculatie opnieuw op gang zal brengen. Als het magnesiumtekort op termijn niet wordt opgelost door aangepaste voeding kunnen magnesiumsupplementen een oplossing bieden.

Nog vragen over dit onderwerp, laat maar horen, ik help je graag verder.

Natasha

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels