24-02-2020 | Algemeen welzijn

Help je partner te stoppen met roken

Geschreven door Niels stoppen met roken sigaret

Als je partner probeert te stoppen met roken, zijn er vele manieren waarop je kunt helpen. Naar schatting zegt ongeveer 70 procent van de rokers te willen stoppen met roken. Een veel kleiner percentage rokers slaagt er echter in om succesvol te stoppen met roken.

Ondanks de moeilijkheden om te stoppen, schrijft 40 procent van de succesgevallen hun successen toe aan goede ondersteuning. Daarom speel je een grotere rol in het vermogen van je partner om te stoppen dan je je misschien realiseert. Overweeg de manieren waarop je je partner kunt helpen om te stoppen.
Maak bezorgdheid duidelijk zonder de les te lezen

Veel rokers kennen de risico's die deze gewoonte met zich meebrengt al. Toch zijn de verhoogde risico's op longkanker en hartziekten vaak niet voldoende. Uit onderzoek blijkt dat nicotine net zo verslavend zijn als cocaïne en heroïne.

Sommige rokers beseffen niet welke emotionele en fysieke schade hun gewoonte aan hun geliefden toebrengt. Tweedehands rook is gevaarlijk en sigaretten kunnen ook duur zijn.
Je kunt de effecten van de gewoonte van je partner relativeren door het volgende te doen:

  • Zorg voor een kostenanalyse. Laat ze vervolgens zien wat je gezin kan hebben met het geld dat in de loop van de tijd aan sigaretten wordt besteed, zoals een vakantie, nieuwe meubels of een mooie auto.
  • Je kunt bespreken hoe deze gewoonte hen en zelfs jezelf isoleert van sociale situaties waarin roken niet is toegestaan.
  • Je kunt je bezorgdheid uiten over het feit dat je samen een lang en gezond leven wilt leiden.

Help een hulpmiddel te vinden

Het gebruik van een hulpmiddel om te helpen bij het stoppen met roken is een van de meest voorkomende methoden. Ze zijn vaak duur, maar deze hulpmiddelen zijn uiteindelijk vaak minder duur dan sigaretten, vooral als ze door een zware roker worden gebruikt. Nicotinevervangende producten zijn de eerste keuze. Ze zijn er in vele vormen zoals:

  • patches
  • kauwgom
  • tabletten
  • neussprays
  • inhalatoren

Je kunt helpen door ervoor te zorgen dat je partner voldoende producten in huis heeft en door nieuwe producten te kopen wanneer je vermoedt dat ze opraken.

Ondanks de belofte van nicotinevervangers werken ze niet altijd. Dit kan ontmoedigend werken voor de roker. Een terugval kan gebeuren. Als je vermoedt dat nicotinevervangende producten niet sterk genoeg zijn voor de verslaving van je partner, help hen dan andere opties te onderzoeken. Ze kunnen met hun arts praten over alternatieven op recept, zoals bupropion en varenicline. Deze werken door het veranderen van hersenchemicaliën in plaats van het aanbieden van nicotinevervangers.

Omgaan met ontwenningsverschijnselen

Misschien is een van de redenen waarom veel rokers niet kunnen stoppen, dat ze bang zijn voor de ontwenningsverschijnselen. Deze zijn onder andere:

  • woede
  • angst
  • verminderd concentratievermogen
  • prikkelbaarheid
  • een verlaagde hartslag
  • rusteloosheid
  • slaapproblemen
  • gewichtstoename
  • verhoogde eetlust

Geschat wordt dat tussen 80 en 90 procent van de rokers fysiek verslaafd is aan nicotine. Onttrekkingsverschijnselen kunnen het verlangen naar sigaretten doen afnemen. Dit betekent dat je partner misschien nog steeds door de ontwenningsverschijnselen heen gaat ondanks het feit dat hij of zij geen fysieke behoefte meer heeft aan nicotine. Als je dit van tevoren weet, kun je je voorbereiden op het verwachten van ontwenningsverschijnselen. Het is belangrijk om geduld te hebben tijdens de ontwenningsperiode.

Zorg voor afleiding

Afleiding kan een handig hulpmiddel zijn in de strijd tegen het verlangen naar een sigaret en de ontwenningsverschijnselen. Als je partner een afleiding van het roken nodig heeft, bied dan aan om een van de volgende dingen met hem of haar te doen:

  • een spelletje spelen
  • een wandeling maken
  • een film kijken
  • een nieuwe maaltijd bereiden
  • een nieuwe hobby uitproberen, zoals schilderen
  • in de tuin werken

Vind iets wat je partner leuk vindt en dat hem of haar kan afleiden het verlangen naar een sigaret. Probeer echter te voorkomen dat je naar plaatsen gaat waar andere rokers kunnen zijn zoals concerten en bars.

Je kunt je partner ook tips geven om uit te proberen als je niet in de buurt bent zoals:

  • kauwgom
  • kruidenthee 
  • een smartphonegame spelen
  • een tandenstoker in de mond stoppen
  • het eten van knapperig maar gezond voedsel, zoals appels en wortelen
  • een glas water drinken
  • 5 tot 10 minuten mediteren
  • Yoga beoefenen 

Vind het juiste niveau van aanmoediging

Het is belangrijk dat je motivatie niet voor onrealistische verwachtingen zorgt. Als je partner denkt dat je begint te zeuren, kan het zijn dat ze niet meer naar je luisteren. Het is belangrijk om de discussie op een weloverwogen manier te benaderen en ook te weten wanneer je moet stoppen. Geef je partner dingen om over na te denken en laat hem of haar dan naar je toe komen om erover te praten wanneer de tijd rijp is.

Aanmoediging is echter belangrijk. Het helpen van je partner is cruciaal voor hun succes. Na een tijdje kunnen ze het momentum verliezen omdat er niets is om naar uit te kijken. Help hen om beloningen te creëren, zoals:

  • een tête-à-tête
  • een weekendje weg
  • een namiddagje shoppen
  • geschenkkaarten
  • een handgeschreven kaartje
  • bloemen
  • complimentjes

Weet wanneer je hulp van buitenaf moet zoeken

Hoewel je je partner veel hulp kunt bieden, is het ook belangrijk om te weten wanneer je op zoek moet gaan naar hulp van buitenaf. Als je partner het bijzonder moeilijk heeft en ernstige ontwenningsverschijnselen heeft, kun je overwegen om hem of haar te helpen bij het vinden van gedragstherapie. Groepstherapie kan ook nuttig zijn. Het heeft als bijkomend voordeel dat het sociale steun biedt aan collega-rokers die willen stoppen, terwijl het de druk op de relatie vermindert.

Er zijn ook apps en telefoonnummers om te bellen voor hulp. Zowel Android als Apple bieden gratis apps aan om het succes te volgen. Deze kunnen vooral nuttig zijn als uw partner een visuele leerling is. Aarzel niet om een hulplijn te bellen voor gratis hulp als je het gevoel hebt dat de situatie uit de hand loopt en je wilt opgeven.

Geef steun in moeilijke tijden

Misschien wel de belangrijkste manier waarop je je partner kunt helpen met het stoppen met roken is door ondersteunend te zijn, vooral op moeilijke dagen. Nicotine is een drug en een nicotineverslaving kan emotioneel en fysiek pijnlijk zijn, vooral als je partner te maken krijgt met ontwenningsverschijnselen en verlangen naar een sigaret.

De meeste rokers die proberen te stoppen zijn niet succesvol bij de eerste poging. Stoppen kan meerdere pogingen vergen. Jouw begrip en blijvende steun maken het waarschijnlijker dat je partner het blijft proberen en uiteindelijk zal slagen.

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels