27-04-2020 | Aandoeningen

Hoe ontstaat stressincontinentie?

Geschreven door Niels incontinentieprobleem

Lachen, niezen, tillen, sporten … Wat hebben deze woorden gemeen? Ze kunnen allemaal ervoor zorgen dat je urine verliest. Voor sommigen gaat het over enkele druppeltjes, terwijl anderen relatief veel urine verliezen. Niemand kiest ervoor om incontinent te zijn en vaak blijft het ook moeilijk om over dit onderwerp te spreken.  

Heb je last van incontinentie? Maak je dan zeker geen zorgen. Je bent namelijk niet alleen aangezien ongeveer een derde van alle vrouwen ooit geconfronteerd wordt met incontinentie. In dit artikel leer je wat stressincontinentie is, wat de oorzaak is van dit urineverlies en hoe je het kunt tegengaan.  

Wat is stressincontinentie?

Het woord stressincontinentie is afgeleid van het Engelse woord ‘stress’ wat zoveel als spanning of druk betekent. Het gaat hier dus om fysieke spanning of druk en niet om psychische stress. Stressincontinentie wordt dan ook vaak inspanningsincontinentie genoemd. Het urineverlies komt dus voornamelijk voor bij lichamelijke inspanningen zoals joggen, iets optillen of sporten. Verder kan lachen, hoesten en niezen ook ervoor zorgen dat je urine verliest. 

  • Lees ook - Incontinentie bij mannen: De prostaat en ongewenst urineverlies
  • Lees ook - Wat is ontlastingsincontinentie en wat is de oplossing?
  • Lees ook - De oorzaken en oplossingen voor zwangerschapsincontinentie
  • Lees ook - Wat is reflexincontinentie of neurogene incontinentie?
  • Lees ook - Wat zijn de oorzaken van overloopincontinentie
  • Lees ook - Wat is aandrangincontinentie?
  • Lees ook - Soorten incontinentie: voor elk type een oplossing
  • Lees ook - Alles wat u moet weten over functionele incontinentie
  • Lees ook - Incontinentie na prostaatoperatie
  • Inspanningen zorgen er namelijk voor dat de druk in de buik en op de blaas verhoogt. Normaal gezien zorgt die drukverhoging niet voor problemen. De spieren rond de urinebuis zullen krachtiger samentrekken waardoor je geen urine verliest. Bij stressincontinentie loopt het hier echter mis met urineverlies als gevolg. 

    Hoe herken je het?stressincontinentie oorzaak

    Het urineverlies zal plaatsvinden tijdens activiteiten die ervoor zorgen dat de druk in de buikholte toeneemt. Denk maar aan joggen, tillen, sporten, hoesten, lachen, niezen … Het urineverlies beperkt zich meestal tot een paar druppeltjes, maar kan in sommige gevallen ook ernstiger zijn. Stressincontinentie komt ook enkel overdag voor wanneer je actief bezig bent en dus niet ’s nachts.   

    Wat is de oorzaak?

    Een plotse verhoging van de druk rond de blaas zorgt er normaal gezien voor dat de spieren rond de blaas strakker aanspannen waardoor de plasbuis afgesloten blijft. Wanneer de bekkenbodem verslapt, verliezen de blaas en plasbuis de ondersteuning die ze nodig hebben. Hierdoor wordt het moeilijker om de urinebuis afgesloten te houden bij een verhoogde druk. 

    Een verzwakking van de bekkenbodem komt bij vele vrouwen voor na een bevalling, maar kan ook zijn oorzaak vinden in sommige gynaecologische ingrepen en de overgang. Ook factoren zoals overgewicht, chronisch hoesten en een moeilijke stoelgang, waarbij je langdurig hard moet persen, kunnen incontinentie in de hand werken. 

    Wanneer de bekkenbodem verslapt, verliezen de blaas en plasbuis de ondersteuning die ze nodig hebben.

    Leven met stressincontinentie

    Ongewenst urineverlies kan al snel je dag helemaal verpesten. Het blijft voor velen dan ook een confronterend en beschamend probleem. Stressincontinentie komt daarenboven nog eens voor op momenten wanneer je actief bezig bent. Sporten met vrienden wordt plots een stuk minder interessant als het bij de kleinste inspanning al begint te druppelen. 
    Gelukkig kan je zelf enkele stappen ondernemen om je urineverlies te verminderen of zelfs helemaal te doen verdwijnen.  

    Versterk je bekkenbodemstressincontinentie oplossingenspieren

    Sterke bekkenbodemspieren verkleinen de kans op stressincontinentie. Wanneer je bekkenbodemspieren normaal werken, zorgen ze er namelijk voor dat de blaas en urinebuis voldoende ondersteund worden. Aan de hand van enkele simpele oefeningen kun je de spieren in de bekkenbodem aanzienlijk aansterken. 

    Een voorbeeld van een oefening is de bekkenbodemspieren krachtig samen te trekken voor 1 seconde terwijl je op je rug ligt met de benen opgetrokken en lichtjes gespreid. Dit herhaal je tien keer. Vervolgens trek je de bekkenbodemspieren samen voor 6 seconden terwijl je uitademt door je mond. Ook dit herhaal je 10 keer. 

    Aan de hand van enkele simpele oefeningen kun je de spieren in de bekkenbodem aanzienlijk aansterken. 

    Wanneer je niet zeker bent over hoe je precies je bekkenbodem traint, kan je altijd het advies van een kinesist vragen. Het is ook belangrijk dat je de oefeningen juist uitvoert om het gewenste resultaat te verkrijgen. Een kinesist kan erop toezien dat je de oefeningen correct uitvoert.  

    Zorg voor gezonde toiletgewoontenstressincontinentie toiletgewoonten

    Naast een verstevigde bekkenbodem kunnen gezonde toiletgewoonten ook bijdragen tot de vermindering van je urineverlies. Eerst en vooral zorg je ervoor dat je voldoende blijft drinken. Minder drinken helpt niet om urineverlies tegen te gaan. Sterker nog: te weinig drinken kan het risico op blaasinfecties verhogen die ook incontinentie met zich meebrengen. 

    Verder vermijd je het best cafeïnehoudende dranken zoals koffie en frisdrank. Deze dranken prikkelen de blaas namelijk meer. Ook ga je beter regelmatig naar het toilet (ga ook niet overdreven vaak) en neem je de tijd om naar het toilet te gaan. Pers dus zeker niet te hard met de buikspieren tijdens het plassen en onderbreek het plassen niet.  

    Andere oplossingen

    Wanneer de bovenstaande oplossingen onvoldoende resultaat hebben, zijn er nog andere manieren om van je ongewenst urineverlies af te raken. Spreek zeker met een arts over de opties die er zijn om je urineverlies tegen te gaan. Een dokter zal je het best kunnen adviseren welke stappen je het best onderneemt.

    Medicatie

    Sommige geneesmiddelen kunnen de urinebuis helpen om beter af te sluiten. Hierdoor kan de urinebuis beter aan de toegenomen druk weerstaan waardoor het urineverlies vermindert of verdwijnt. 

    Injecties

    Een andere optie om stressincontinentie tegen te gaan bestaat in de vorm van injecties in de plasbuis. Een arts zal een soort van gel injecteren in de wand van de urinebuis. Hierdoor kan deze beter afsluiten en de druk beter weerstaan. Een dergelijke ingreep duurt ongeveer een kwartier onder lokale verdoving en zou bij 70% van de vrouwen effectief zijn. De ingreep moet om de 3 à 4 jaar vernieuwd worden. 

    Heelkundige ingreep stressincontinentie operatie

    Een arts zal meestal een heelkundige ingreep als laatste redmiddel bewaren. Tijdens de ingreep wordt er een klein kunststof bandje rond de plasbuis aangebracht. Hierdoor zal de urinebuis opnieuw de juiste positie innemen waardoor het urineverlies verdwijnt. Het bandje is vervaardigd uit een materiaal dat snel vergroeit met het bindweefsel. Hierdoor zorgt de ingreep voor een permanente oplossing voor het incontinentieprobleem. 

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels
* Vaste prijs die van toepassing is in onze apotheek
** Online korting / Promotionele korting op de vaste prijs die van toepassing is in onze apotheek