08-07-2020 | Algemeen welzijn

Is tarwegras echt een superfood?

Geschreven door Niels Superfoods

Al enkele jaren zweren sommige mensen bij sapjes gemaakt van tarwegras om hun gezondheid een duwtje in de rug te geven. Tarwegras kan dus ook genoteerd worden op het lange lijstje superfoods met zogezegde gezondheidsbevorderende eigenschappen. Zo zou slechts 100 gram tarwegras dezelfde voedingswaarden bevatten als 2,3 kilogram groenten.

De vraag luidt dan ook snel of de eigenschappen van tarwegras werkelijk gunstig zijn voor de gezondheid of het eerder een soort van placebo-effect teweegbrengt. 

Wat is tarwegras?

Wanneer men het over tarwegras heeft, wordt er een poeder bedoeld dat gemaakt wordt van gekiemde tarwekorrels. Doordat het gras tijdens de groei unieke bestanddelen zou bevatten, zou het de gezondheid vooruit kunnen helpen. Het tarwegraspoeder wordt meestal gebruikt in de vorm van een sapje waar er water aan het poeder wordt toegevoegd. 

Welke gezondheidsvoordelen zou tarwegras hebben?

Al sinds de jaren ’30 worden de voordelen van tarwegrassapjes grondig bestudeerd. Volgens voorstanders van tarwegras zou het poeder goed zijn voor het immuunsysteem door onder andere zink, foliumzuur, ijzer en koper. Verder zou het ook vermoeidheid tegen kunnen gaan, het concentratievermogen kunnen ondersteunen, de bescherming van de cellen kunnen ondersteunen, zorgen voor gezonde botten en bijdragen aan het geheugen. Verder zou tarwegras een zeer hoge hoeveelheid voedingsstoffen bevatten waar gewone groenten niet aan kunnen tippen. Zo zou 100 gram tarwegras dezelfde voedingsstoffen bevatten als 2,3 kilogram groenten. 

Is er wetenschappelijktarwegras voordelen bewijs voor deze gezondheidsclaims? 

Jammer genoeg bestaan er tot op heden geen wetenschappelijke bewijzen die de claims rond tarwegras kunnen bevestigen. Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat tarwegras een ongezond product is, maar de wonderlijke gezondheidseffecten lijken hierdoor overdreven. Ook de zeer hoge hoeveelheid aan voedingsstoffen kan niet wetenschappelijk worden bewezen. Zo kan tarwegras eerder vergeleken worden met spinazie wanneer het gaat over voedingsstoffen. Een kuur met tarwegrassapjes is dus zeker geen vervanger voor een gezonde levensstijl met een gebalanceerd dieet en voldoende lichaamsbeweging.

Hoog in Voedingsstoffen en Antioxidanten

Tarwegras is een uitstekende bron van veel verschillende vitaminen en mineralen. Het is vooral rijk aan vitamine A, C en E, maar ook aan ijzer, magnesium, calcium en aminozuren.

Van de 17 aminozuren worden er acht als essentieel beschouwd, wat betekent dat je lichaam ze niet kan produceren en dat je ze uit voedselbronnen moet halen.

Zoals alle groene planten bestaat ook tarwegras uit chlorofyl, een soort groen plantenpigment dat met veel gezondheidsvoordelen gepaard gaat.

Het bevat ook verschillende belangrijke antioxidanten, waaronder glutathion en vitamine C en E.

Antioxidanten zijn verbindingen die vrije radicalen bestrijden om celbeschadiging te voorkomen en oxidatieve stress te verminderen.

Sommige studies hebben aangetoond dat antioxidanten kunnen helpen beschermen tegen bepaalde aandoeningen, zoals hartziekten, kanker, artritis en neurodegeneratieve ziekten.

In één studie verminderde tarwegras oxidatieve stress en verbeterde het cholesterolgehalte van konijnen die een vetrijk dieet kregen.

Bovendien verhoogde het aanvullen met tarwegras het niveau van de antioxidanten glutathion en vitamine C.

Een andere proefbuisstudie die de antioxidantwerking van tarwegras evalueerde, toonde aan dat het de oxidatieve schade aan de cellen verminderde.

Gezien het feit dat het onderzoek naar tarwegras beperkt is tot proefbuisjes en dierstudies, zijn er meer studies nodig om te bepalen hoe de antioxidanten van tarwegras de mens kunnen beïnvloeden.

Kan cholesterol verlagen

Cholesterol is een wasachtige substantie die in het hele lichaam voorkomt. Terwijl je wat cholesterol nodig hebt om hormonen te maken en gal te produceren, kan te veel cholesterol in je bloed de doorbloeding blokkeren en je risico op hartziekten verhogen.

Verschillende dierstudies hebben aangetoond dat tarwegras kan helpen om het cholesterolgehalte te verlagen.

In één studie kregen ratten met een hoog cholesterolgehalte tarwegrassap. Zij ervoeren een daling van het totale cholesterolgehalte, "slechte" LDL-cholesterol en triglyceriden.

Interessant is dat de effecten van tarwegras vergelijkbaar waren met die van atorvastatine, een voorgeschreven medicijn dat vaak wordt gebruikt om een hoog cholesterolgehalte in het bloed te behandelen.

Een andere studie keek naar de effecten ervan bij konijnen die een vetrijk dieet kregen. Na 10 weken hielp het aanvullen met tarwegras het totale cholesterolgehalte te verlagen en het "goede" HDL-cholesterol te verhogen, in vergelijking met een controlegroep).

Ondanks deze veelbelovende resultaten zijn verdere studies nodig om te bepalen hoe tarwegrassupplementen het cholesterolgehalte in de mens kunnen beïnvloeden.

Zou kunnen helpen bij het bevorderen van gewichtsverlies

Veel mensen zijn begonnen met het toevoegen van tarwegrassap aan hun dieet als een snelle en gemakkelijke manier om gewichtsverlies te stimuleren.

Tarwegras bevat thylakoïden, kleine compartimenten in planten die chlorofyl bevatten en zonlicht absorberen voor de fotosynthese.

Hoewel er geen bewijs is dat tarwegras zelf het gewichtsverlies kan verhogen, hebben verschillende studies aangetoond dat het aanvullen met thylakoïden de verzadiging kan verbeteren en het gewichtsverlies kan verhogen.

In een kleine studie heeft het aanvullen van een koolhydraatrijke maaltijd met thylakoïden het gevoel van verzadiging versterkt, in vergelijking met een placebo.

Op dezelfde manier heeft een studie bij ratten aangetoond dat het aanvullen met thylakoïden het verzadigingsgevoel verhoogt door het vertragen van het legen van de maag en het verhogen van het vrijkomen van hormonen die de honger verminderen.

Een andere studie toonde aan dat het geven van thylakoïden aan ratten op een vetrijk dieet resulteerde in een verminderde voedselinname en een lager lichaamsgewicht, in vergelijking met een controlegroep.

Houd er echter rekening mee dat thylakoïden ook in vele andere voedselbronnen kunnen worden gevonden, waaronder groene groenten en bladgroenten zoals spinazie, boerenkool en sla.

Bovendien gebruikten deze studies concentraties van thylakoïden die veel groter waren dan de concentraties die normaal gesproken in tarwegras worden aangetroffen.

Er is ook geen onderzoek naar de effecten van tarwegras op het gewichtsverlies in het bijzonder. Verdere studies zijn nodig om te kijken naar de effecten van tarwegras op het gewichtsverlies bij de mens.

Gemakkelijk toe te voegen aan uw dieet

Tarwegras is op grote schaal verkrijgbaar in poeder-, sap- en capsulevorm en is gemakkelijk te vinden bij natuurvoedingswinkels en speciaalzaken.

Als je thuis tarwegras kunt verbouwen, kun je bovendien met een sapcentrifuge je eigen tarwegrassap maken.

Naast het drinken van tarwegrassap kun je het sap of poeder gebruiken om de voedingswaarde van je favoriete groene smoothies te verhogen.

Je kunt ook tarwegrassap mengen in saladedressings, thee of andere dranken.

Voorzorgsmaatregelen en bijwerkingen

Tarwegras wordt over het algemeen als veilig beschouwd voor mensen met coeliakie of een gevoeligheid voor gluten. Dit komt omdat alleen de zaden van de tarwekorrel gluten bevatten - niet het gras.

Als u echter wel gevoelig bent voor gluten, kunt u het beste uw arts raadplegen voordat u tarwegras consumeert of u houdt vast aan producten die gecertificeerd glutenvrij zijn.

Tarwegras is ook erg gevoelig voor schimmel als je het thuis kweekt. Als het een bittere smaak heeft of tekenen van bederf vertoont, wees dan voorzichtig en gooi het weg.

Tot slot melden sommige mensen symptomen als misselijkheid, hoofdpijn of diarree na het consumeren van tarwegras in sap- of supplementvorm. Als u deze of andere negatieve effecten ondervindt, kunt u het beste uw inname verminderen.

Als de negatieve symptomen aanhouden, overweeg dan om met een arts te praten of om tarwegras helemaal uit uw dieet te verwijderen.

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels