21-11-2018 | Algemeen welzijn

Met deze tips zwaai je examenstress een vaarwel toe

Geschreven door Valerie examenstress stress Examens

Plannen, orde, schema's maken, regelmaat, rust en stilte. Ik veronderstel een klein beetje dat dit niet is wat jullie willen horen.
Geen probleem, want hier komen de nuttige Viata tips over hoe je je examenstress overleeft.

De juiste voeding

Misschien ook weer vrij voor de hand liggend, maar toch oh zo belangrijk. Tijdens de examenperiode is het belangrijk dat je evenwichtig en gevarieerd eet. Hierbij opteer je maar best voor voeding die rijk is aan vitamine B. En dit kan bijvoorbeeld zijn: kip, kalfsvlees, haring, tonijn, makreel, aardappelen, zilvervliesrijst, eieren, volkorenbrood, erwten, sojabonen, bloemkool, spruiten, bananen, walnoten en ga zo maar verder.
Waar velen een verkeerd idee over hebben, maar waar je toch beter even bij stil staat is dat veel zoetigheid, koffie, alcohol en sigaretten je absoluut niet helderder maken in je hoofd. Deze vermijd je dus maar best en vervang je door gezonde vitamientjes die je haalt uit groenten en fruit. Daar eindigt het natuurlijk niet, een belangrijk aspect van de juiste voeding houdt ook in voldoende water drinken in. Zo is het aangeraden dat je per 30 kilogram lichaamsgewicht 1 liter water drinkt. Wanneer je sport is dit uiteraard nog meer.
Oohja, en laat die energiedrankjes ook maar links liggen. Aangezien deze hoofdzakelijk bestaan uit een hele hoop suiker, zijn er meer nadelige effecten aan verbonden dan dat je er voordeel aan hebt. Want zoals we allemaal weten zorgt de inname van suiker voor een sterke en korte energiepiek waarna je energie heel snel weer daalt en je je nog meer moe zal voelen. Wil je graag weten wat suiker met je lichaam doet? Lees het hier.

Een goede nachtrust tijdens de examensEen goede nachtrust

Tijdens de examenperiode is niets zo belangrijk als een goede nachtrust. Een uitgeslapen gevoel zorgt voor rust en een goede concentratie, maar ook voor een beter geheugen en een goed humeur. Voor vele studenten is een goede nachtrust een hele opgave. Moeilijk in slaap vallen, onrustig slapen, veel wakker worden, piekeren en ga zo maar verder. In de eerste plaats kan wat ontspanning en beweging je nachtrust bevorderen. Maar wees gerust, er bestaan ook heel wat natuurlijke hulpmiddelen die jou een heerlijke nachtrust kunnen bezorgen. Dit kan gaan van een heerlijk theetje voor het slapen tot de juiste toebehoren. Alles voor een goede nachtrust vind je hier.

Voldoende beweging

Deze hoorde je hoogstwaarschijnlijk wel aankomen. Jawel, dit is ooh zo belangrijk in je examenperiode. Wat beweging in de frisse buitenlucht is de beste ontspanning die je kan hebben. Rustig maar, met beweging bedoel ik helemaal geen halve marathon lopen of 2 uur in de fitness vertoeven. Beweging kan ook al gaan om een half uurtje buiten wandelen. Tijdens je korte pauzes zijn 10 minuutjes in de buitenlucht ook al zeer productief.
Of wanneer je eens enkele dagen tussen je examens hebt, kan het heel ontspannend zijn een leuke activiteit te plannen. Zo heb je tijdens de examenperiode toch iets om naar uit te kijken en het zorgt daarbij ook voor een heerlijk moment van ontspanning. En uiteraard hoeft dit geen te grote activiteit te zijn. Zo kan je bijvoorbeeld enkele uurtjes naar de stad trekken om er te shoppen of zelfs een hippe koffiebar te gaan bezoeken. Maar eens enkele uurtjes gezellig bij kletsen met een goede vriend(in) kan ook al zijn wonderen doen.
Zo, bij deze is de druk weer even van de ketel en ben je klaar om er terug in te vliegen.

Jezelf belonen

Ook niet onbelangrijk, vergeet jezelf af en toe niet te belonen voor je best wel zware inspanningen. Na een zware dag blokken kan je jezelf eens belonen met wat je echt graag doet. Dit kan bijvoorbeeld een heerlijk warm bad zijn met een lekker geurtje erin. Of zelfs een aflevering kijken van je favoriete serie. Maar hé, houd het dan ook bij enkele afleveringen en niet een hele nacht door natuurlijk, want dat lijkt me uiteraard net wat te veel van het goede! Ook een stuk zoetigheid kan al een flinke beloning voor jezelf zijn.

Een examen gemaakt? Let it go

Laat het gemaakte examen los en pieker niet over dat examen dat je zojuist hebt afgelegd. Wat voorbij is voorbij, focus je op de examens die je nog tegemoet komen.

PS: Napraten met je medestudenten over je examen, ook een slecht idee. Want ja, we weten allemaal dat dit een hele hoop stress met zich meebrengt.

DeTips bij examenstress juiste sfeer

Een absolute must tijdens de examenperiode. Dit gaat niet alleen om een gezellige leerruimte, maar ook om een aangename omgeving. Zorg ervoor dat er zich geen ruzies voordoen of ongemakkelijke situaties. Neem een ruimte waar jij jezelf goed in voelt en waar je je niet 100 maar wel 300% kan concentreren.
Je smartphone is vaak een enorme afleiding tijdens het studeren. Een goede tip is om je gsm in een volledig andere ruimte te leggen dan je studeerruimte. Zo zie en hoor je hem niet, waardoor hij ook geen afleiding kan vormen tijdens het studeren. Tijdens je studeerpauzes kan je dan je smartphone erbij nemen en er volledig je ding mee doen, om hem daarna weer achter te laten in de andere ruimte. Ik had de luxe dat mijn vader zijn kantoor thuis had, zo kon ik mijn smartphone achterlaten in zijn kantoor. Hierdoor kon ik echt wel enkel naar mijn gsm grijpen tijdens mijn pauzes. En eerlijk? Ja hoor, het heeft enorm hard geholpen om mijn concentratie te behouden tijdens het studeren. Want een afleiding, die is snel gebeurd. Echt een tip die ik je dus kan aanraden.

Realistische verwachtingen

Tijdens de examenperiode maakt iedereen voor zichzelf een planning op en stelt zichzelf elke dag doelen. Hier is het uiteraard enorm belangrijk dat je jezelf realistische verwachtingen en doelen oplegt. Je doelen bereiken werkt positief en geeft je goede moed om verder te strijden in de examenperiode. Maar andersom heeft het uiteraard negatieve effecten wanneer je je doelen niet kan bereiken. Daarom: wees realistisch.

PS: Praat niet te veel met je klasgenoten, en zeker niet vlak voor aanvang van je examen. Want we weten allemaal dat deze gesprekken ons enorm veel stress bezorgen.  

Voedingssupplementen om stress te verminderen

Wist je dat bepaalde voedingssupplementen je kunnen helpen in geval van stress? Ze kunnen handig zijn bij zowel acute als chronische stress en dus zeker ook tijdens de examenperiode. Ontdek hier de voedingssupplementen om stress te bestrijden. Vergeet niet dat deze producten geen wonderen verrichten en dat deze gecombineerd moeten worden met gezonde voeding en goede slaapgewoontes.

Heb je er alles aan gedaan om toch maar die examenstress te vermijden? Maar is het je alweer niet gelukt? Probeer dan eens de juiste voedingssupplementen tegen examenstress. Er zijn ook je voedingssupplementen die het geheugen en de concentratie ondersteunen.

Optimaliseer je geheugen tijdens de examenperiode

Tijdens de examens komt je geheugen bijzonder onder druk te staan. Je moet een eindeloze reeks aan pagina's vol met theorie kunnen onthouden binnen een korte periode. Er zijn er 3 belangrijke pijlers om je geheugen te bevorderen: een gezonde voeding, een goede nachtrust en ontspanning. Lees al onze tips om je geheugen te optimaliseren en je te helpen bij het reviseren.

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels