02/793 09 34

Ma - Vr9u - 18u

Momenteel niet bereikbaar
09-08-2022 | Verzorging - lichaam, gelaat, huid

10 tips voor jeuk en huidproblemen tijdens de menopauze

Geschreven door Niels Menopauze huidverzorging jeuk

Tijdens de menopauze ervaart het lichaam grote veranderingen in de hormoonhuishouding. Dit is een natuurlijk proces, maar het gaat vaak gepaard met allerlei lichamelijke klachten. Een van de mogelijke gevolgen van de overgang of menopauze is het ontstaan van huidproblemen. Met de tips in dit artikel kan je deze kwaaltjes verzachten of zelfs verhelpen.

1.    Korte, lauwe douches

Een lange en hete douche kan deugd doen na een lange dag, maar het is jammer genoeg niet zo goed voor de huid. Door het hete water worden de vetten in je huid verwijderd en wordt de natuurlijke huidbarrière uit balans gebracht. Hierdoor droogt je huid uit en verhoog je de kans op jeuk. Als je hier snel last van hebt, kan het helpen om korte douches te nemen met lauwwarm water.

2.    Hydrateer je huid voldoende

Je kan preventief je huid hydrateren met een vette crème of lotion om jeuk tegen te gaan. Dit kan je eigenlijk bijna niet te vaak doen. Probeer het zeker in je dagelijkse routine te verwerken. Een goed moment is ’s ochtend en/of ’s avonds voor het slapengaan. Ook voor en na het douche is een goede keuze, want dan bescherm je je huid tegen het warme water. De huid van je gelaat is wel delicater dan de rest van je lichaam, dus hiervoor gebruik je beter gespecialiseerde crèmes. De rest van je lichaam verdraagt wel vettere producten.

3.    Vermijd irriterende huidproducten

Dit spreekt natuurlijk een beetje voor zich, maar je kan best zoveel mogelijk agressieve producten vermijden als je last hebt van huidirritatie. Hiermee bedoelt producten die alcohol of parfum bevatten, maar ook wel zepen kan je best opletten. Kies bij voorkeur voor zeep die vochtinbrengende ingrediënten zoals plantaardige oliën bevat.

4.    Gebruik een goede, vette crème

Bodylotion die lekker ruikt en makkelijk smeert is niet altijd de beste keuze. De gladdere consistentie komt doordat de vetten aangelengd zijn met water, wat de huid juist nog meer kan uitdrogen. Ga liever op zoek naar een dikke crème die geen geurstoffen bevat.

5.    Voldoende lichaamsbeweging kalmeert de huid

wandeling menopauze jeukDoor even een wandelingetje te maken of op je fiets te springen, kan je huid zuurstof en andere voedingsstoffen opnemen. Als je huid voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, functioneert je huid het beste. Zo blijft de collageenproductie stabiel en worden afvalstoffen snel en efficiënt afgedreven. Laat je dus niet tegenhouden door de jeuk en blijf in beweging!

6.    Drink voldoende water

Jeuk en irritatie door een droge huid kan veroorzaakt worden door uitdroging. Zelfs een beetje te weinig water per dag kan je huid op lange termijn ernstig toetakelen. Probeer dagelijks minstens twee liter water te drinken zodat het vocht in je huid op peil blijft. Zo worden afvalstoffen makkelijker afgevoerd en blijft je huid gezond.

7.    Gezonde voeding houd je huid in balans

Als je merkt dat je huid begint te veranderen tijdens de menopauze, is het misschien tijd om je eetgewoonten eens te herzien. Doordat je lichaam verandert, kan het zijn dat je bepaalde voeding minder goed verdraagt. Om specifiek huidproblemen aan te pakken, zijn noten, fruit en omega 3 vetzuren in zalm of haring de ideale keuze. Deze voedingsmiddelen zorgen er immers voor dat je voldoende talg aanmaakt, collageen minder snel afbreekt en je huid gehydrateerd blijft

8.    Neem voldoende rust

Voldoende slapen is essentieel voor je gezondheid en kan ook je huid weer doen glanzen. Het zorgt ervoor dat je lichaam goed functioneert en dat is ook te zien aan de buitenkant. Stress en vermoeidheid wreken zich, zeker op lange termijn. Zorg er dus voor dat je op tijd gaat slapen en laat je gsm of tablet achterwege als je in bed gaat liggen.

9.    Gebruik een luchtbevochtiger

Als je veel binnen zit in de winter, kan de droge lucht door de verwarming je huid aantasten. Dit kan je tegengaan door een hittebestendig potje met water op je verwarming te zetten of een luchtbevochtiger in je werkruimte of woonkamer te zetten.

10.    Verzorg je nagels

Als je een jeukende huid hebt, zal je het niet kunnen laten om te krabben. Probeer dit zo weinig mogelijk te doen. Je kan als bijkomende maatregel je nagels kort knippen, zodat je je huid minder beschadigt. Daarnaast is het ook belangrijk om je nagels schoon te houden door met een borsteltje het vuil eronder uit te halen. Zo vermijd je dat er bacteriën in beschadigde huid terechtkomen en ga je ontstekingen tegen.

 

Door de menopauze maakt je lichaam allerlei verandering mee. Je merkt misschien dat je huid gevoeliger wordt en sneller jeukt of irriteert. Gelukkig kan je dit soort kwaaltjes zelf verhelpen door je gewoonten op gebied van voeding en huidverzorging aan te passen. Wees geduldig, probeer nieuwe dingen uit en kijk zelf wat voor jou werkt. Zo voel je je gauw weer beter in je vel!
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels