02/793 09 34

Ma - Vr9u30 - 18u

Momenteel niet bereikbaar
07-10-2022 | Sport en vitaliteit

8 tips om vet in je gezicht te verliezen

Lichaamsvet is bij iedereen anders verdeeld en kan soms op vervelende plaatsen zitten. Misschien wil je wel van wat extra vet in je nek, kin of kaken af waar je van af wilt. Er zijn verschillende strategieën om dit te doen en op lange termijn te behouden. Lees verder en kom te weten hoe je het vet in je gelaat kunt verminderen.

1.    Gezichtsoefeningen

Met speciaal hiervoor bestemde oefeningen kan je je gelaat veranderen, huidveroudering tegengaan en je spieren trainen. Doordat de spieren in je gezicht er meer gedefinieerd uit komen te zien, zal je een slankere look krijgen. Een voorbeeld is het opblazen van je kaken en de lucht van de ene kant naar de andere te verplaatsen. Een andere oefening is het samendrukken van je lippen en glimlachen terwijl je je tanden op elkaar duwt. Een bepaalde studie suggereert dat twee keer per dag gezichtsoefeningen doen gedurende acht weken de dikte van de spieren verbetert en je er jonger uit doet zien. Je pakt hier niet direct het vetpercentage in je gezicht aan, maar door de spieren te trainen kan je er mogelijk beter uit gaan zien.

2.    Cardio

Een teveel aan vet op een plek in het lichaam aanpakken is niet mogelijk. Je zal je vetpercentage in je gehele lichaam naar omlaag moeten halen. Door af te vallen zal je lichaam slanker zijn, maar zal je ook het verschil in je gelaat zien. Cardio-oefeningen of andere types training die je hartslag verhogen zijn aangeraden voor gewichtsverlies. Met cardio verbrandt je lichaam sneller vet waardoor je het dus ook sneller kwijtraakt. Met zo’n 150 tot 300 minuten training per week of 20 tot 40 minuten cardio per dag boek je snel resultaten. Voorbeelden van cardio-oefeningen zijn: lopen, dansen, wandelen, fietsen en zwemmen. Kies een sport of een combinatie van oefeningen die je zelf leuk vindt, zo houd je het beter vol.

3.    Drink voldoende water

Gehydrateerd blijven is belangrijk voor de gezondheid en kan ook een rol spelen in het verliezen van vet in het gelaat. Door voldoende te drinken heb je sneller het gevoel dat je vol zit, wat overeten tegengaat. Een glas water vlak voor het eten kan het aantal geconsumeerde calorieën drastisch verlagen.

4.    Beperk alcoholconsumptie

Af en toe een glaasje wijn bij het avondeten kan geen kwaad en zou zelfs goed kunnen zijn voor de gezondheid. Een overmaat aan alcoholconsumptie kan echter bijdragen aan het ophopen van vet en het opzwellen van je lichaam. Alcohol bevat wat we ‘lege calorieën’ noemen. Dat betekent dat het veel calorieën bevat, maar in verhouding weinig voedzame stoffen zoals vitaminen en mineralen bevat. Daarnaast werkt het ook als een diureticum, een stof die de urineproductie opdrijft. Hierdoor raak je gedehydrateerd en kan je lichaam water gaan vasthouden. 

Er zijn ook onderzoeken die suggereren dat alcohol hormonen beïnvloedt die de honger en appetijt beheersen. Een voorbeeld van zo’n hormoon is leptine, wat ervoor zorgt dat je je voldaan voelt na het eten. Andere onderzoeken geven aan dat te veel drinken het risico op ontstekingen, gewichtstoename, buikvet en overgewicht zou verhogen. Door de hoeveelheid alcohol die je consumeert te beperken, vermijd je een opgezwollen lichaam (wat je ook in het gelaat ziet) en gewichtstoename. De grens ligt voor iedereen anders, maar 2 drankjes per dag voor mannen en 1 per vrouwen wordt gezien als middelmatige alcoholconsumptie.

5.    Verminder geraffineerde koolhydraten

Voedsel dat geraffineerde koolhydraten bevat liggen vaak aan de basis van gewichtstoename en verhoogde vetopslag. Voorbeelden zijn koekjes, crackers en pasta. Doordat deze koolhydraten in grote mate bewerkt zijn, bevatten ze minder voedzame stoffen en vezels waardoor ze voornamelijk uit suiker en calorieën bestaan. Doordat ze vezelarm zijn, verwerkt je lichaam dit soort voedsel relatief snel. Dit leidt tot schommelingen in de bloedsuikerspiegel, waardoor je sneller geneigd bent om te overeten. De verhoogde vetopslag geldt voor het hele lichaam en niet enkel voor je gezicht, maar je gelaat wordt ook slanker als je over heel je lichaam gewicht en dus vet verliest.

6.    Voldoende slaap

Gewichtsverlies zal vlotter gaan als je lichaam voldoende slaap krijgt. Door een slaaptekort kan je lichaam meer van het stresshormoon cortisol gaan aanmaken, wat op zijn beurt weer leidt tot gewichtstoename. Verder kan het ook het metabolisme en je appetijt aantasten, waardoor je lichaam meer vet opslaat. Een onderzoek suggereerde ook dat een hogere slaapkwaliteit mogelijk geassocieerd kan worden met een hoger succespercentage van het volhouden van gewichtsverlies. Ander wetenschappelijk onderzoek heeft ook uitgewezen dat slaaptekort mogelijk samenhangt met meer voedselinname, gewichtstoename en een trager metabolisme. Met minstens 8 uur slaap per nacht zal je sneller afvallen en dus ook een slanker gezicht krijgen.

7.    Eet niet te veel zout

De meest voorkomende bron van zout is tafelzout. Je voegt het misschien toe aan je eten, maar het zit ook in veel verwerkte of voorgemaakte voedingsmiddelen, sauzen en andere specerijen. Een teveel aan zout in je voeding kan je makkelijk herkennen aan een opgezwollen lichaam, wat je ook in je gelaat zal merken. Dat komt omdat het zout ervoor zorgt dat je lichaam extra water vasthoudt. Niet iedereen is hier even gevoelig voor, maar als je vaak opgeblazen bent kan zout een mogelijke oorzaak zijn.

Verwerkte voedingsmiddelen zorgen gemiddeld voor 75% van het opgenomen zout in een dieet. Door hartige snacks, verwerkte vleesproducten en voorgemaakte voeding te mijden kan je dus de hoeveelheid zout die je eet aanzienlijk verminderen. Zo houd je lichaam minder snel water vast, waardoor je gezicht mogelijk slanker wordt.

8.    Eet meer vezels

Een populaire tactiek om het gelaat af te slanken en kaakvet te verliezen is meer vezels eten. Vezels zit in plantaardige voedingsmiddelen en worden niet afgebroken door je lichaam. Hierdoor zal het traag doorheen je spijsverteringsstelsel bewegen, waardoor je voor een langere tijd voldaan zal zijn. Je zal dan minder geneigd zijn om te snoepen. Voorbeelden van vezelrijke voeding zijn fruit, groenten, noten, zaden, volkorengranen en peulvruchten.

Er bestaat onderzoek dat suggereert dan oplosbare vezels mogelijk leidt tot gewichtsverlies en een slankere taille, zonder dat je je calorieën moet verminderen. Oplosbare vezels vormen een gel wanneer ze met water worden gemengd. Een veel voorkomende soort is bètaglucaan, wat terug te vinden is in havermout, gerst en andere granen.

 

Het belangrijkste dat je moet onthouden is dat het vet in je gezicht enkel zal verminderen als je lichaam in het geheel minder vet heeft. Door oefeningen te doen en een gezonde levensstijl aan te houden zal je afvallen, wat je ook in je gelaat zal merken. Daarnaast kan je lichaam ook opgeblazen zijn door een teveel aan zout of alcohol. Door deze stoffen te beperken, kan je ook al een verschil zien wanneer je gelaat minder opgezwollen is.
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels