Toon alle thema's »

Vitamine C

Wat is vitamine C?

Vitamine C of ascorbinezuur is een van de meest bekende vitamines. De vitamine heeft een antioxiderende werking op het lichaam. Hierdoor beschermt het je cellen tegen oxidatieve schade. Bovendien werkt vitamine C ook mee aan de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het onderhouden van een goed werkend immuunsysteem. 

                     vitamine c

Vitamine C werking

Vitamine C heeft een aantal belangrijke functies in het lichaam:

  • Het werkt mee aan de vorming van afweerstoffen tegen infecties.
  • Het ondersteunt de aanmaak van rode bloedlichaampjes.
  • Het helpt mee aan het aaneensluiten van de cellen van de bloedvatenwand.
  • Het ondersteunt de aanmaak van enkele hormonen, de opname van ijzer in de darmwand en de opname van vitamine E in de huidcellen.
  • Het goed functioneren van een aantal enzymsystemen.
  • De vorming van bijnierschors hormoon.

Hoeveel vitamine C per dag innemen?

vitamine c tekortDe aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C hangt samen met de leeftijd die je hebt. Voor volwassenen tussen 19 en 70 jaar is de gemiddelde aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per dag 75 milligram. Voor kinderen ligt de hoeveelheid tussen 20 tot 50 milligram per dag. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven mogen tussen de 85 en 100 milligram vitamine C per dag innemen.

Vitamine C tekort

Vitamine C tekort symptomen

Een vitamine C tekort kan zich uiten in een aantal vervelende symptomen. Dit kan een verminderde weerstand of vertraagde wondheling zijn. Wanneer je te lang rondloopt met een tekort kan dit zelfs scheurbuik veroorzaken. Hoewel een tekort tegenwoordig niet meer vaak voorkomt, is het toch belangrijk om ervoor te zorgen dat je genoeg vitamine C binnenkrijgt.

Wat is scheurbuik?

Scheurbuik is een ziekte die voorkomt bij een langdurig tekort aan vitamine C. Scheurbuik symptomen uiten zich in gewichtsverlies, slapeloosheid, grote vermoeidheid, verminderde weerstand, tandvleesbloedingen en in het ergste geval, inwendige bloedingen. De behandeling is heel simpel: een vitamine C kuur.

Vitamine C bijwerkingen

Je kan ook een teveel aan vitamine C hebben, al moet je hier je best wel voor doen. Omdat vitamine C wateroplosbaar is, plas je normaal gezien hoeveelheden die op overschot zijn, gewoon uit. Wanneer je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zwaar overschrijdt, kan dit wel diarree en darmproblemen veroorzaken. Dit kan pas gebeuren wanneer je 3000 milligram vitamine C per dag inneemt. Tenzij je dus een paprika verslaving hebt, zal je hier met zeer veel moeite aan komen.

Waar zit vitamine C in?

vitamine c antioxidantVitamine c voeding

Vitamine C vind je terug in zowel groenten als fruit. De meest bekende bronnen van vitamine C zijn citrusvruchten zoals mandarijn, sinaasappel, limoen en citroen. Nochtans vind je vitamine C terug in nog veel meer andere voedingsmiddelen. De meeste vitamine C vind je terug in paprika. Met zijn 225 milligram overstijgt hij de citrusvruchten met gemak. Om te vergelijken, een sinaasappel bevat 70 milligram vitamine C. Ook kiwi en appel bevat vitamine C. Je weet dus wat je moet doen om genoeg vitamine C binnen te krijgen. Andere bronnen van vitamine C zijn guaves, chilipoeder, bloemkool, broccoli, papaya, peterselie, spruitjes, ananas en tomaten.

Vitamine c supplement

Vitamine C-supplementen zijn beschikbaar in poeder, tabletten, serum en bruistablet. Welke vorm je kiest hangt eigenlijk puur af van wat je zelf het aangenaamste vindt om in te nemen. Let er natuurlijk wel altijd op dat het poeder van goede kwaliteit is en in welke vorm het is. Vooral als je snel last hebt van je maag kan je best vitamine C in de vorm van ascorbinezuur vermijden. Wanneer je liever geen synthetische vitamine C neemt, kan je ook voor natuurlijke vitamine C poeder kiezen. Het vitamine C dat hierin zit, komt meestal uit acerolakers en de rozenbottel.

Vitamine C zwangerschap

Zoals al gezegd zouden vrouwen die zwanger zijn meer vitamine C moeten innemen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C tijdens de zwangerschap is 90 milligram. Wanneer je borstvoeding geeft mag je nog meer je best doen en 110 milligram per dag innemen. Een halve paprika of 2 kiwi’s per dag zou je dus eigenlijk al genoeg vitamine C geven tijdens je zwangerschap.

Vitamine c zonder ascorbinezuur

Wat is ascorbinezuur? Dit is eigenlijk simpelweg een vorm van vitamine C. Sommige mensen verdragen ascorbinezuur minder goed omdat het soms maagproblemen veroorzaakt. Antioxidant ascorbinezuur werkt uiteraard hetzelfde als andere vormen van vitamine C zoals magnesiumascorbaat en Ester C. Het hangt dus af van je eigen persoonlijke preferentie.