Toon alle thema's »

De nieuwe voedingsdriehoek met zijn bewegingsdriehoek

De nieuwe voedingsdriehoek

Eten volgens buikgevoel en minder met de rekenmachine. En daarbij zal de nieuwe voedingsdriehoek jou helpen om de juiste en vooral de meest gezonde keuze te maken, smakelijk!

De meest opmerkelijke verandering aan de voedingsdriehoek is dat deze letterlijk omgedraaid is. De driehoek staat nu onderste boven, met het belangrijkste boven aan. Want vele mensen hadden moeilijkheden met de oude voedingsdriehoek te interpreteren omdat het belangrijkste onderaan stond en het meest ongezonde zich bovenaan de top van de driehoek bevond. Maar voortaan is dit andersom. De driehoek werd omgedraaid waardoor de punt van de driehoek zich nu onderaan bevindt. De voeding die ons lichaam het meest noodzakelijkste nodig heeft bevindt zich nu ook bovenaan de driehoek.
Daarnaast is er geen onderverdeling meer in groepen met voedingsmiddelen zoals, vlees, zuivel, groenten, fruit, enz. Wel zijn er drie eenvoudige principes: meer, minder en zo weinig mogelijk.

  • Meer kreeg de donkergroene en lichtgroene kleur en bevat onder andere rijst, brood (liever geen wit brood), groenten, fruit,…
  • Minder kreeg de oranje kleur en bevat bijvoorbeeld rood vlees, boter, enz.
  • Zo weinig mogelijk kreeg uiteraard de rode kleur, dit zijn bereide vleeswaren als charcuterie en worst, zout, snoep, koeken, chips, frisdrank, alcoholische dranken, pizza, frieten, enz. Omdat het rode gedeelte best zo weinig mogelijk gegeten kan worden, bevindt dit gedeelte zich ook buiten de voedingsdriehoek. Dit staat in een rode bol naast de driehoek.

Het voordeel van deze opdeling? Nu laat de voedingsdriehoek toe om bijvoorbeeld het vlees op te splitsen in gevogelte (lichtgroen), rood vlees (oranje) en bereide vleeswaren als charcuterie en worst (rood).

Plant boven dier

Vleesvervangers zoals tofu en peulvruchten zijn in de nieuwe voedingsdriehoek belangrijker dan vis en vlees. Als je goed kijkt vind je in de donkergroene zones enkel plantaardige voedingsmiddelen.

‘We wilden graag duidelijk maken dat de verhouding tussen plantaardig en dierlijk voedsel het best in het voordeel van plantaardig uitdraait. Daarom zitten in de donkergroene zone alleen plantaardige voedingsmiddelen’, zegt Loes Neven coördinator gezonde voeding van het Vlaamse Instituut Gezond Leven, dat de driehoek heeft samengesteld. Zo vind je in de donkergroene groep ook noten en plantaardige oliën.

Maar wat vertelt deze voedingsdriehoek ons nu precies? We lezen de driehoek van boven naar onder:

  • Eet voldoende groenten, fruit (liever geen fruitsap), volle granen (liever geen wit brood), peulvruchten en in de kleinere hoeveelheden noten en plantaardige oliën
  • Hierna vul je je voeding matig aan met dierlijke producten zoals vis, yoghurt, melk, kaas, gevogelte en eieren
  • Daarna vind je het advies om niet te veel vlees en boter te eten
  • Best vermijd je ultrabewerkte voeding rijk aan toegevoegde vetten, suikers en zout
  • Ook is het belangrijk dat je voldoende gevarieerd eet en opzoek gaat naar alternatieven
  • Het is aangeraden om te eten op vaste tijdstippen en samen met anderen
  • Best eet je bewust en niet voor tv en/of met de smartphone of dergelijke. Het eten met mate is hierbij ook aangeraden. Je overeten is nooit goed
  • Je helpt jezelf er ook mee door je omgeving aan te passen. Zo hou je de gezonde keuzes voor de hand en maak je de keuze voor het ongezonde moeilijker
  • Wil je gezonder eten? Doe dit dan stapsgewijs en gooi niet meteen je volledige voedingspatroon om
  • Last but not least, geniet van wat je eet

De bewegingsdriehoek

Maar hier stop de driehoek niet! Want er is een volledig nieuwe voedingsdriehoek. Ja je hoort het goed, een tweede driehoek: de bewegingsdriehoek! De boodschap die hiermee vertelt wordt is: elke stap telt! De bewegingsdriehoek begin je te lezen vanuit het oranje hokje links onderaan. Hier zie je iemand eenzaam op een stoel zitten. Een hele dag zitten vermijd je best zoveel mogelijk, zo luidt het advies. Sta elke 30 minuten recht. Beweeg het grootste deel van de dag ‘licht intensief’. Dit kan eens rond stappen zijn, de trap nemen, het huishouden doen, staand werken, enz. Daarnaast is het aangeraden om elke dag ‘matig intensief’ te bewegen. Dit kan je doen door je te verplaatsen met de fiets, in de tuin te werken, even te gaan wandelen, enz. Minstens één keer per week is het aangeraden om te sporten. Hieronder mag je verstaan dat je je intensief moet bewegen, dit doe je uiteraard door te sporten.