02/793 09 34

Ma - Vr9u30 - 18u

Chat met ons

07-10-2022 | Sport en vitaliteit

10 voedingsmiddelen waarmee je sneller afvalt

Als je wat extra kilo’s kwijt wilt, weet je waarschijnlijk al dat je voedingspatroon een belangrijke rol zal spelen. Het gaan dan niet enkel over het verkleinen van je porties, maar ook een goed overwogen keuze van welke voedingsmiddelen je zal eten. Door bewust voor een gezond en evenwichtig dieet te kiezen, zal je sneller je doelen bereiken en een gezond gewicht behouden. Lees verder over welke voedingsmiddelen jouw dieet kunnen bevorderen.

1.    Eieren

In het verleden werden eieren gedemoniseerd voor hun mogelijk negatieve invloed op het cholesterolgehalte, maar die mythe is ondertussen ontkracht. Mensen met een verhoogde hoeveelheid LDL-cholesterol (‘slechte’ cholesterol) moeten opletten dat ze niet te veel eieren eten, maar zo’n 7 tot 12 eieren per week zou voor de meesten een veilige hoeveelheid zijn. Eieren zijn bovendien erg geschikt om een gezond gewicht te bereiken en te behouden. Dat komt omdat ze erg voedzaam zijn. Bijna alle voedingsstoffen, zoals choline en vitamine D, vind je terug in de dooier en de eiwitten bevatten 4 tot 6 gram proteïne. Doordat ze veel vet en proteïne bevatten, zal je sneller voldaan zijn. Dat kan helpen om minder snel te snoepen of te veel te eten.

2.    Bladgroenten

Met bladgroenten bedoelen we groenten zoals koolrabi, boerenkool en spinazie. Ze zitten vol vezels en voedingsstoffen waarmee je op een efficiënte manier gehydrateerd en verzadigd raakt. Daarnaast bevatten ze ook thylakoïden, een stof die je appetijt in balans houdt. Je kan thylakoïden ook in de vorm van een supplement nemen, maar de effecten hiervan zijn nog niet genoeg bestudeerd. Bovendien kan de werking bepaalde medicatie zoals sommige bloedverdunners ook aangetast worden door plots meer bladgroenten te eten doordat ze veel vitamine K bevatten.

3.    Zalm

Vette vis zoals zalm is erg voedzaam en verzadigend. Het bevat proteïne van hoge kwaliteit, gezonde vetten en allerlei belangrijke voedingsstoffen. Hierdoor is de honger snel over en kan je makkelijker een gezond gewicht behouden. De gezonde vetten waar we naar verwijzen zijn omega-3 vetzuren, wat goed is om het risico op ontstekingen te verminderen. Ontstekingen zijn geassocieerd met overgewicht en spijsverteringsziekten. Verder zijn vis en andere zeedieren ook rijk aan iodine. Dit heb je nodig voor een goede werking van de schildklier, de welke ook een rol speelt in je metabolisme. Andere voorbeelden van vette vis zijn makreel, sardientjes, tonijn, haring en forel.

4.    Kippenborst en mager vlees

Er zijn twijfels over de effecten van rood vlees op het risico op hartziekten en diabetes. Het onderzoek dat hier nu over werd gevoerd geeft enige indicatie op een mogelijk verband, maar er is nog geen sterk bewijs. Er bestaat wel meer onderzoek dat suggereert dan een overmaat aan verwerkt en rood vlees mogelijk samenhangt met een hoger risico op kanker, hartziekten, diabetes en vroegtijdige dood. Om dat te vermijden, beperk je best de hoeveelheid verwerkt vlees in je dieet en eet je ander vlees slechts 2 tot 3 keer per week in combinatie met fruit, groenten en volkorengranen.

Zowel kip als rood vlees zijn rijk aan proteïne en ijzer, wat je lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Voornamelijk kippenborst zonder huid en mager rood vlees bevatten veel van deze voedingsstoffen en hebben minder verzadigde vetten dan ander vlees. Vermijd ook dat er bij het roken of grillen vetdruppels die van het vlees vallen en opwarmen, want hierdoor ontstaat een giftig bijproduct dat mogelijk kankerverwekkend is. (PAHs)

5.    Soep

Als je via soep de voedingsstoffen in je dieet wil aanvullen die je anders niet of te weinig binnenkrijgt, kies dan voor varianten zonder room en verwerkt vlees. Dat is de beste manier om de hoogste voedingswaarde uit deze maaltijd te halen. Als je toch van een romige textuur houdt kan je dit bereiken zonder room toe te voegen. Je kan bijvoorbeeld een avocado of cashewnoten in de soep toevoegen. Verder zou soep ook over het algemeen trager worden gegeten, zodat je minder snel zal overeten. Een ander voordeel is dat soep je lichaam ook meteen hydrateert, waardoor je ook sneller vol zit. Door voor je avondeten een kom lichte groentesoep te eten zal je automatisch minder eten van je hoofdschotel omdat je dan sneller vol zit.

6.    Noten

In noten zitten veel gezonde vetten, proteïnen en vezels die goed zijn voor het hart. Ze zijn perfect als snack omdat deze voedingswaarden een goede balans hebben. Je moet alleen wel op de portiegroottes letten, want hoewel ze goed vullen zijn ze ook relatief calorierijk. Begin steeds met een handjevol noten en wacht dan een kwartier. Als je dan nog honger hebt, kan je nog een beetje noten eten.

7.    Chilipepers

Chilipepers bevatten de stof capsaïcine, een alkaloïde dat de receptoren op je tong stimuleert die gevoelig zijn voor hitte en pijn. Hierdoor krijg je een branderig gevoel in de mond als je pepers eet. Er bestaat onderzoek dat suggereert dat capsaïcine ervoor zou zorgen dat je lichaam sneller vet verteert en je je sneller verzadigd voelt. Dit is nog niet breed onderzocht en sommige studies wijzen ook uit dat dit effect minder sterk is bij mensen die goed tegen pikant eten kunnen.

8.    Chiazaad

Chiazaad hoort bij wat men de ‘superfoods’ noemt: voedingsmiddelen die extreem veel voedingsstoffen bevatten die goed zijn voor de gezondheid. Ze bevatten 12 gram koolhydraten per 28 gram zaad, waarvan 10 gram vezels zijn. Ze zijn dus koolhydraatarm en een uitstekende bron van vezels. (35% vezels) Doordat ze zo vezelrijk zijn, zetten ze uit in je maag en veranderen ze in een soort gel. Door chiazaad toe te voegen aan yoghurt of een andere snack, zal je veel sneller vol zitten. Ten slotte bevat chiazaad ook een grote hoeveelheid omega-3 vetzuren.

9.    Volkorengranen

Granen zijn een goede toevoeging aan je dieet en bevorderen ze spijsvertering. Dat komt omdat ze vol vezels en proteïnen zitten. Voorbeelden van granen zijn haver, bruine rijst en quinoa. Haver bevat veel bètaglucaan, waardoor je sneller verzadigd raakt. Zowel bruine als witte rijst bevatten veel resistent zetmeel, wat ontstekingen tegengaat en de goede bacteriën in je darmen voedt. Bruine rijst is een iets betere optie dan witte omdat het meer vezels bevat en dus geschikter is om af te vallen. Vermijd tegelijkertijd ook verwerkte graanproducten zoals pasta om overeten tegen te gaan.

10.    Griekse yoghurt

Zuivel biedt vele gezondheidsvoordelen, wat dus ook geldt voor yoghurt. Volle Griekse yoghurt is in het bijzonder goed om op gewicht te blijven omdat het dubbel zoveel proteïnen bevat als gewone yoghurt. In sommige yoghurtsoorten vind je ook probiotische bacteriën terug, wat goed is voor je darmen. Met een gezonde spijsvertering heb je een verlaagd risico op ontstekingen en een hogere resistentie tegen leptine, een hormoon dat overgewicht veroorzaakt.


Als je wil afvallen is het belangrijk dat je een gezond dieet combineert met voldoende lichaamsbeweging. Door je voeding zorgvuldig te selecteren op de voedingsstoffen die het bevat bekom je een evenwichtig dieet waarmee je minder snel honger hebt en gaat overeten. Zo blijft je lichaam alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgen tijdens het afvallen en kweek je gezonde gewoonten die je op lange termijn beter kunt volhouden.
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels