02/793 09 34

Ma - Vr9u - 19u

Chat met ons

09-02-2022 | Sport en vitaliteit

10 redenen waarom je niet zo snel afvalt als verwacht

Geschreven door Niels afvallen Dieet gezond afvallen

Wanneer je wilt afvallen door te diëten en te sporten, heb je misschien bepaalde verwachtingen over hoelang het duurt voor je resultaten ziet. Het kan heel frustrerend zijn als al je harde werk niet oplevert wat je wilt. Soms is het een makkelijk oplosbaar probleem, zoals je dieet of sporttechniek aan te passen. Lees hier wat mogelijke oorzaken kunnen zijn.

1. Te hoge verwachtingen


Afvallen is over het algemeen een traag proces, dus velen verliezen hun geduld voor ze hun doel bereikt hebben. In het begin is het meestal niet zo’n probleem om snel af te vallen, maar daarna is het erg moeilijk om meer dan 1 kilo per week te blijven verliezen.


Als je al een tijdje bezig bent met je dieet, heeft je lichaam misschien een verzadigingspunt bereikt. Dat is een bepaald gewicht waar je heel moeilijk onder raakt. Dat komt omdat je lichaam dat gewoonweg je ideale gewicht vindt. Als je op dat punt komt, moet je je afvragen of verder blijven afvallen de moeite waard is.


2. Je slaapt te weinig


Maakt niet uit waar het over gaat, als je medische blogposts leest wordt bijna altijd wel aangehaald hoe belangrijk slaap is voor je lichaam en gezondheid. Ook overwicht zou gelinkt zijn aan chronisch slaaptekort. De reden hiervoor is dat je enerzijds eerder zal neigen naar ongezond voedsel wanneer je vermoeid bent. Anderzijds heeft het ook effect op de aanmaak van cortisol, het stresshormoon. 


3. Je focust enkel op lichaamsbeweging


sporten afvallenAls je op dieet gaat, is het altijd een goed idee om aan meer lichaamsbeweging te doen. Je voeding aanpassen en sporten zijn complementaire technieken; het haalt niet veel uit om slechts aan één van de twee te doen. Intensief sporten om daarna veel junkfood te kunnen eten is niet zo effectief omdat je gewicht dan zal stagneren. Bovendien brengt een teveel aan ongezonde voeding naast overgewicht ook andere gezondheidsproblemen met zich mee op lange termijn.

 


4. Je laat je vangen aan dieetproducten


Bij een dieet is het belangrijk om gevarieerd en lekker te blijven eten. Dat vraagt een beetje voorbereiding en opzoekwerk over de eindeloze gezonde opties die je tegenwoordig terugvindt in de supermarkt. Let hierbij wel goed op dat bedrijven hier graag op inspelen door hun producten als ‘gezond’ of ‘light’ te labelen, terwijl dit niet altijd waar is. Lees dus altijd goed de voedingswaarden na op etiketten om trucjes zoals weinig calorieën door minuscule porties te omzeilen. Daarnaast kan je ook best zoveel mogelijk verse, onbewerkte producten kopen.


5. Je houdt niet bij wat je eet


calorieën afvallenJe eet eigenlijk veel meer dan je denkt: een koekje of een blikje frisdrank tussendoor levert al snel de opname van veel calorieën op. Daarom kan het handig zijn om je calorieën te tellen en eens op te schrijven wat je op een dag eet. Er bestaan online genoeg calculators en tools om erachter te komen hoeveel je mag eten om af te vallen en hoe je die calorieën het best kunt verdelen. Doe dit wel niet te lang, want dan wordt het misschien een obsessie. Het is eerder een manier om tijdelijk na te kijken wat je mag eten en welke voeding gezond of ongezond is.


6. Je bent niet voldoende gehydrateerd


Het is bewezen dat water drinken gewichtsverlies bevordert. Door voldoende water te drinken voor je maaltijden, verminder je je eetlust. Bovendien verbrand je ook meer calorieën als je gehydrateerd bent. Ben je niet zo’n fan van water? Wissel dan af met thee, infused water, koffie en andere drankjes.


7. Je doet niet aan mindful eten


Als je eet, geeft je lichaam na 20 minuten automatisch een signaal dat het verzadigd is. Het is dus goed om traag te eten, want dan eet je ook minder. Dit concept werd uitgebreid naar ‘mindful eten’, waarbij je niet alleen trager eet, maar je je ook meer bewust bent van je eten. Hieronder enkele tips om mindful te eten:

  • Eet altijd met zo weinig mogelijk afleiding, liefst aan een tafel met enkel je eten.
  • Eet en kauw rustig. Gebruik al je zintuigen om van je maaltijd te genieten: Wat voor textuur heeft je eten? Wat voor kleuren komen erin terug?
  • Vanaf het moment dat je genoeg lijkt te hebben, stop je met eten en drink je water.


8. Je zit te veel


Als je goed op je eten let en af en toe gaat sporten, ben je al goed op weg. Het is echter niet genoeg om 1 uur per week intensief aan sport te doen om dan de rest van de tijd achter je bureau te zitten. Probeer zo veel mogelijk een actieve levensstijl aan te nemen, het maakt echt een verschil. Je verbrand immers aanzienlijk meer calorieën als je rechtstaat, dan wanneer je zit. Wandel af en toe eens rond als je veel moet zitten voor je werk of overweeg een standing desk.


9. Je hebt een onderliggende aandoening


Bepaalde aandoeningen zorgen ervoor dat je bijkomt of niet kunt afvallen. Voorbeelden daarvan zijn hypothyreoïdie, polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS) en slaap apneu. Vaak hebben deze ziektes ook wel andere symptomen, dus raadpleeg zeker een arts als je je zorgen maakt. Ook medicijnen kunnen de oorzaak van gewichtstoename zijn. Bespreek in dat geval je opties met je dokter.


10. Je drinkt te veel suiker


Veel frisdranken zoals cola zitten bomvol suiker en zijn vaak de oorzaak van gewichtstoename. Andere boosdoeners zijn ‘gezonde’ drankjes zoals smoothies, vitamine drankjes en fruitsappen. Kijk dus niet alleen naar de etiketten van je eten, maar hou ook de hoeveelheid suiker van je dranken goed in de gaten.

 

Er kunnen heel veel redenen zijn waarom je niet of weinig afvalt ondanks je inspanningen. Meestal is dat probleem snel opgelost door je dieet of je manier van sporten aan te passen. In sommige gevallen kan het ook aan een gezondheidsprobleem liggen, maar probeer zeker eerst de tips in dit artikel uit voor je je dokter raadpleegt.
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels