02/793 09 34

Ma - Vr9u - 19u

Momenteel niet bereikbaar
09-02-2022 | Sport en vitaliteit

Wat is de Nutri-Score?

Je vindt de kleurrijke letters op alle voedselverpakkingen terug. Als het product Nutri-Score A heeft, is het dan ook gezond? Het blijkt niet altijd zo eenvoudig te zijn. Lees hier alles over hoe de Nutri-Score wordt berekend en hoe je deze kunt gebruiken om gezonder te gaan eten.

Wat betekenen de kleuren en letters?


De kleur- en lettercode van de Nutri-score helpt ons om in een oogopslag te zien hoe gezond het product is. Het werd in door het Franse Nutritional Epidemiology Research Team ontwikkeld en is sinds 2018 ook in alle Belgische supermarkten terug te vinden.


Het gaat om een stoplichtsysteem waarbij donkergroen ‘te verkiezen’ en rood ‘te vermijden’ betekent. Welke score aan een voedingsmiddel wordt toegewezen hangt af van de voedingstoffen die er erin zitten. Er wordt een balans opgemaakt tussen de goede voedingstoffen zoals eiwitten, vezels, groenten en fruit, noten en de slechte voedingstoffen zoals verzadigde vetten, suikers en natrium. Na die afweging krijgt het product een score tussen -15 en +40, wat de basis is voor welke kleur en letter het product krijgt.


Als je wilt kan je zelf de Nutri-Score van een product berekenen als de voedingswaarden van het product bekend zijn. Dat gaat manueel, maar het is veel handiger om een online tool te gebruiken zoals die van de overheid.  


Hoe gebruik ik de Nutri-Score?


Het is niet te bedoeling om enkel maar voeding te kopen met Nutri-Score A. De schaal is eerder bedoeld om producten binnen één bepaalde categorie te vergelijken. In de eerste plaats moet je er dus voor zorgen dat er voldoende variatie is in wat je eet. Een goede richtlijn daarvoor is de welgekende voedingsdriehoek. Pas daarna kan je kijken naar de Nutri-Score om een inzicht te krijgen in welke voeding gezonder is dan andere.
Het is vooral interessant om naar de Nutri-Score van verwerkte voedingsmiddelen te kijken, zoals kant-en-klaarmaaltijden bijvoorbeeld. Vergelijk ze onderling, maar onthoud dat deze vergelijking niet opgaat tussen verschillende voedingscategorieën. Het heeft dus geen zin om de score van een diepvriespizza te vergelijken met een doos koekjes.


Waarom hebben gezonde producten soms Nutri-Score D?


De Nutri-Score geeft een globaal beeld van alle voedingswaarden in een product. Daarnaast is het ook zo dat de scores zich verhouden per categorie. Dat wil zeggen dat een ‘gezonde’ categorie zoals bijvoorbeeld vis onderling gezondere en minder gezonde soorten heeft. Laat je dus niet misleiden wanneer een gezond product een lagere score heeft en baseer je altijd bijkomend op de voedingsdriehoek. 


Producten met een goede Nutri-Score


Hoewel de schaal vooral dient om dezelfde soorten producten onderling te vergelijken, springen enkele voedingscategorieën eruit omdat ze aanzienlijk beter scoren dan andere.


Verse groenten en fruit


Zoals je waarschijnlijk wel weet, zijn groenten en fruit een belangrijke basis voor gezonde eetgewoonten. Ze zitten bomvol essentiële vitaminen en mineralen die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Daarom hebben ze een hoge Nutri-Score. Het sleutelwoord binnen deze categorie is ‘vers’, dus kies voor verse of ingevroren groenten om in je maaltijden te verwerken. Producten zoals groentesappen, fruitmoes en andere bereidingen zullen een iets lagere score hebben. 

Aardappelen


Ook weinig of niet bewerkte aardappelen zijn goed voor je gezondheid, wat zich ook uit in de Nutri-Score ervan. Hier geldt hetzelfde als voor groenten en fruit: probeer zo veel mogelijk verse aardappelen te gebruiken in je maaltijden en beperkt de inname van kant-en-klaarmaaltijden of instant bereidingen. Denk er ook aan om bij het koken niet te veel zout en vet toe te voegen als je het gezond wilt houden. 


Vlees, vis en eieren


Onbewerkte producten binnen deze categorie scoren over het algemeen (donker)groen. Producten die natuurlijk meer verzadigde vetten bevatten, zoals worst en volle melk, zullen slechter scoren. Kies dus vooral voor magere vleessoorten als varkenshaasje, kipfilet of rosbief.


De wetenschappelijke basis voor de Nutri-Score


Het doel van de Nutri-score is om mensen te helpen gezonder te eten. In het eindeloos groeiende aanbod aan verschillende voedingsmiddelen is het immers niet altijd makkelijk om te weten wat precies goed voor je is en wat niet. Dat het label dat ook kan verwezenlijken is niet verzonnen; dat werd aangetoond aan de hand van een paar studies:

  • Het werd wetenschappelijk onderzocht én bewezen dat de berekening van de Nutri-Score accuraat is voor alle voeding. Voor bepaalde groepen zoals kazen en frisdranken werd de berekening aangepast vanwege specifieke gezondheidsclaims die geassocieerd werden met zuivel en suiker.
  • Onderzoek wees uit dat de Nutri-Score ook een weergave is van verschillende types eetpatronen. Zo werd een lage score gelinkt aan een overmatige consumptie van zoete, vette of zoute voedingsmiddelen, bijvoorbeeld.
  • Uit onderzoek bleek ook dat men het label ook makkelijker en sneller kan interpreteren dan andere voedsellabels. 
  • Ten slotte is het ook bewezen dat het label ook daadwerkelijk leidt tot gezondere aankopen bij consumenten.


Belangrijke kanttekeningen


De Nutri-Score is een goed beargumenteerd en wetenschappelijk onderbouwd middel om voeding te kunnen vergelijken. Toch zit het nog net iets anders in elkaar dan bijvoorbeeld de voedingswaardentabel die je op etiketten terugvindt.Wanneer je naar de Nutri-Score kijkt, is het belangrijk om de onderstaande kanttekeningen in het achterhoofd te houden.
Het systeem houdt geen rekening met:

  • De portiegrootte, de score wordt steeds berekend voor 100 ml of gram van het product.
  • Nutri-Score is alleen bedoeld voor het vergelijken van producten binnen een productgroep. 
  • De aanwezigheid residuen van pesticiden
  • De aanwezigheid van additieven
  • De aanwezigheid van allergenen
  • Eventuele verwerking van het product voor consumptie (type bereiding, toevoeging van ingrediënten door de consument ...).
     
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels