11-07-2016 | Sport en vitaliteit

Wat zijn gezonde vetten?

Geschreven door gastblogster diëtiste Stefanie

Als je gewicht wil verliezen dan moet je vetten vermijden. Toch bestaan er ook goede vetten die ons lichaam zeker nodig heeft. Je beperkt je vetinname dus best, maar denk er dus wel aan dat er ook vetten zijn die je lichaam nodig heeft.

 

Onverzadigde vetten

Plantaardige producten zoals noten, zaden, plantaardige oliën, bepaalde margarines en minarines bevatten gezonde vetten, omdat deze vetten qua samenstelling voornamelijk bestaan uit veel enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetzuren. Men weet dat onverzadigde vetzuren een gunstige invloed hebben op de cholesterol alsook dat ze het risico van op hart en vaatziekten verlagen. Van nature bevatten plantaardige producten geen cholesterol. Zonnebloemolie, sojaolie en maïsolie bevatten vooral meervoudige onverzadigde vetzuren en olijfolie, koolzaadolie en arachideolie bevatten vooral enkelvoudige onverzadigde vetzuren. Palmolie, kokosvet en cacaoboter zijn uitzonderingen want zij bevatten veel verzadigde vetten of ongezonde vetten!

 

Verzadigde vetten

De verzadigde vetten verhogen de cholesterol maar ook het risico op cardiovasculaire aandoeningen. Dierlijke producten bevatten zulke verzadigde vetten en hebben dus een ongunstige invloed op de ontwikkeling van hart­ en vaatziekten. Dierlijke producten bevatten van nature ook veel cholesterol. Zo zijn bijvoorbeeld garnalen, kreeft, paling, eigeel,… zeer cholesterolrijk. Melk, kaas, boter, room, vlees en reuzel bevatten veel verzadigde vetten. Toch zijn er ook uitzonderingen binnen de dierlijke producten zoals de vetten van de vis.

 

Omega 3 en 6 vetzuren

De samenstelling van vis vet bestaat voornamelijk uit meervoudige onverzadigde vetten of specifieker uit omega 3 vetzuren, welke de gezonde vetten zijn. Helaas eten wij Belgen nogal weinig vis en is onze inname van omega 3 vetzuren eerder laag. Terwijl we wel voldoende omega 6 vetzuren (bv. via olijfolie) innemen. Zowel omega 3 en 6 vetzuren zijn goede en essentiële vetten, maar de juiste verhouding innemen is van groot belang om bepaalde gezondheidseffecten te bekomen! We zouden meer omega 3 vetzuren moeten innemen dan dat we nu doen, daarom is 1 keer vette vis per week of eens producten (bv. brood) verrijkt met omega 3 eten onontbeerlijk. De globale dagelijkse vetconsumptie, dit is de totale vet inname van goede en slechte vetten, houden we best zo laag mogelijk.

 

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels